וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל הופתע בנקודת התורפה: השאלות הקשות שעולות מפיצוץ המטען

17.2.2018 / 21:02

פיצוץ המטען בגבול רצועת עזה, שהוביל לפציעתם של ארבעה חיילים, צריך להטריד את הגורמים בפיקוד הדרום. כשכל התנגשות מסכנת את פרויקט המנהרות באזור, לתקרית עלולה להיות השפעה על התכניות הנרחבות של צה"ל בזירה כולה

צילום: שי מכלוף, ניב אהרונסון, שי אלבז השואגים לימין

תקרית בדרום - כל העדכונים

- כוח צה"ל פעל בדרום הרצועה, סמוך לעין השלושה, בגלל דגל חשוד
- בזמן פעולת החיילים: הופעל מטען שהוסתר בדגל
- ארבעה חיילים נפצעו בתקרית - שניים באורח קשה, אחד באורח בינוני ואחד באורח קל
- צה"ל הגיב בירי ארטילרי, ולאחר מספר שעות עלו דיווחים על תקיפה נוספת
- עמדת תצפית של הג'יהאד האסלאמי נפגעה מתגובת צה"ל
- התקרית: בשעה שאלפים מטיילים ב"דרום אדום"

מפקד פיקוד הדרום אלוף איל זמיר צריך לשאול את עצמו היום כיצד בתקופה כל כך רגישה ונפיצה מתרחש כשל מבצעי שכזה - פיצוץ מטען שמביא לפציעתם של ארבעה חיילים - על גדר המערכת בגבול רצועת עזה. מדובר בפיגוע קלאסי, שיכול היה להסתיים בארבעה חיילים הרוגים, חרף המתיחות הברורה וההתרעות. במהלך הפגנה ביום שישי הניחו מחבלים דגל, שבתוכו הורכב מטען חבלה, וברגע שבאו לוחמי יחידת סילוק הפצצות של חיל ההנדסה, הוא התפוצץ והביא לפציעתם של החיילים.

מאז מבצע "צוק איתן" הונחו מטעני חבלה בודדים על גדר המערכת בגבול הרצועה, אך זהו הפיגוע הראשון שהביא לפציעות משמעותיות. נתונים אלה מספיקים כדי לתחקר את האירוע החמור הזה לעומק ולהפיק ממנו לקחים מידיים.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
ארבעה חיילים נפצעו ממטען בדרום הרצועה; שניים במצב קשה
המטען שהתפוצץ הוסווה בדגל פלסטין; צה"ל: "עלול לערער היציבות"

מטען חבלה הופעל נגד כוח צה"ל בדרום רצועת עזה, פברואר 2018. מערכת וואלה!
כל התנגשות מעכבת את פרויקט איתור המנהרות. זירת התקרית, היום/מערכת וואלה!

הרמטכ"ל גדי איזנקוט הניח כמה דגשים לפיקוד הדרום בשנה האחרונה. לא רק לסכל טרור ולהיערך למלחמה, אלא לאפשר יציבות ביטחונית והרחקת חיכוך ככל הניתן, על מנת לאפשר את בניית החומה התת-קרקעית לאורך הגבול ואת פרויקט איתור המנהרות. בכל יום עובדים במסגרת הפרויקט מאות פועלים ומהנדסים מחברות אזרחיות מהארץ ומחו"ל, כולל עובדי משרד הביטחון וצה"ל, כשהם חשופים לאש תלול-מסלול ואיומים נוספים. ארגון חמאס מבין היטב את הרגישות הישראלית ומנסה לשחק בעדינות במגרש המשחקים הזה.

זו עובדה. כל התנגשות או הסלמה עשויות לעכב את המגה-פרויקט ההנדסי הזה. לכן, מדובר בפיגוע טקטי אך בכזה בעל פוטנציאל להשלכות אסטרטגיות, שעשוי לפגוע בתכניות הרחבות של צה"ל בזירה הדרומית. ההיסטוריה בגזרה מלמדת שפיגועים מסוג זה מגיעים בדרך כלל בשלשות, וכוחות פיקוד הדרום צריכים להיערך לבאות. זה היה איתות ולא אירוע נקודתי.

מקור בפיקוד הדרום אמר היום כי האויב שמתבונן על גדר המערכת 24 שעות ביממה, ואפילו צופה לעומק השטח, לומד היטב את הפעילות השגרתית של כוחות צה"ל, מחפש אחר נקודות תורפה ומנסה להפתיע. לכן, הדגיש המקור, כוחות הפיקוד חייבים לשלב תחבולה ויצירתיות בכל פעולה שבה הוא חשוף לאויב, בטח כשמדובר בפעילות על הגדר. עוד הדגיש המקור כי בתקופה כזו יש להיערך בכוח מתוגבר מהקרקע ומהאוויר כדי להרתיע את האויב מלנקוט יוזמה. פיגוע מהסוג הזה מעיד על אווירה אחרת.

פינוי החיילים הפצועים מהתקרית בעין השלושה לסורוקה, באר שבע, 18 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
התקרית החמורה ביותר מאז "צוק איתן". פינוי הפצועים לסורוקה, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

אזור התקרית

עין השלושה- מפה. גוגל מפות, מערכת וואלה! NEWS
עין השלושה- מפה/מערכת וואלה! NEWS, גוגל מפות

למרות שוועדות ההתנגדות קיבלו אחריות רשמית על הפיגוע, ובצה"ל מגדירים אותם כ"סוררים", יש לפיצוץ הזה השלכות נוספות שמקורן במשבר הכלכלי שפוקד את הרצועה בשנים האחרונות, והולך ומחמיר בחצי השנה האחרונה. המפתח להוצאת עזה מהמשבר נמצא בידי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שהחליט להקשיח את עמדתו, לקצץ בתקציב לרצועה ולגרור רגליים בכל מה שקשור לתהליך הפיוס עם חמאס. בזמן שפתרון למשבר לא נראה באופק, נהנה אבו מאזן לראות את ממשלת חמאס רועדת וחוששת לאבד את משילותה על הרחוב הפלסטיני בעזה.

חמאס מחפש פתרונות באיראן ובמדינות נוספות. כשאין מוצא מעדיפים בחמאס לשחרר את הלחצים באמצעות הפגנות, לכאורה ספונטניות, מדי יום שישי על גדר המערכת. השיטה פשוטה: להפנות את זעם הציבור הפלסטיני כלפי ישראל. פצועים והרוגים משרתים את הנרטיב שהארגון מנסה להוביל, שלפיו הבעיה היא ישראל ולא ממשלת חמאס.

בירושלים לא מעוניינים להתערב באופן ישיר ולקחת אחריות על מה שקורה ברצועה, אך מתקרב הרגע שבו תידרש התערבות בינלאומית וישראל תהיה חלק ממנה. אחרת, המתיחות תסתיים בפיצוץ. הפיגוע הזה הוא איתות להשתנות האזורית. ברגע שחמאס יבין כי אין לו דרך מוצא, הוא לא יסתפק בפיגועים נקודתיים, אלא יחמם את הגבול וגם את עורף ישראל כדי להניע את האזור לפתרון הבעיה. הר געש לא מתפרץ בבת אחת - לפני כן יש סימני שמעידים על ההתפרצות הקרובה. זה המצב של רצועת עזה כיום.

עמדת תצפית שהותקפה על ידי צה"ל ממזרח לחאן יונס, פברואר 2018. צילום מסך
עמדת התצפית שהותקפה על ידי צה"ל, היום/צילום מסך
עימותים בעזה, 17 בפברואר 2018. רויטרס
המפתח בידי אבו מאזן. הפגנה בסמוך לגדר הגבול, אתמול/רויטרס
עימותים בעזה, 17 בפברואר 2018. רויטרס
רצועת עזה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully