וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופנוענים ולחצן מצוקה באפליקציה: כך מנסים להילחם באלימות נגד רופאים

11.2.2018 / 18:00

הוועדה המיוחדת למניעת אלימות כלפי צוותים רפואיים הגישה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן את המלצותיה, כשנה לאחר שהאחות טובה קררו הוצתה למוות במרפאה בה הועסקה. סגן השר ליצמן: "נפעל ליישום המסקנות". בתה של קררו: "אם לא יחול שינוי - הרצח הבא הוא רק עניין של זמן"

צילום: דוברות משרד הבריאות, עריכה: שניר דבוש

כמעט שנה מאז נרצחה טובה קררו, אחות קופת החולים "כללית" בחולון שהוצתה על ידי אחד ממטופליה, הוגשו היום (ראשון) לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן מסקנות הוועדה המיוחדת למיגור האלימות כלפי צוותים רפואיים. הוועדה הוקמה לפני כשבעה חודשים בראשות פרופ' שלמה מור יוסף, ובמסגרת פעילותה גיבשה מסקנות ליפול ומיגור התופעה כדי לתת כלים לצוותים הרפואיים ולמנוע אירועים מסוג זה בעתיד.

במסגרת המסקנות, הוועדה המליצה להקים יחידת אופנוענים שתוקפץ למוסדות רפואיים במקרי אלימות, הטמעת שימוש בלחצני מצוקה לעובדים באמצעות אפליקציה. חברי הוועדה אף המליצו על מינוי "מידען רפואי" - נציג של המוסד הרפואי שיסתובב בין החולים הממתינים לבדיקת הרופא ויעדכן אותם לגבי מצבם ומצב הבדיקות שלהם כדי להפיג את המתח בו הם שרויים.

הגשת המלצות במשרד הבריאות למיגור והתמודדות עם האלימות. אור רביד
פרסום מסקנות הוועדה, היום/אור רביד

כמו כן חברי הוועדה המליצו על הרחבת הפיילוט בשיתוף המשטרה, במסגרתו מוצב שוטר בכל חדר מיון בישראל. בנוסף, הוועדה המליצה על החמרת עונשים נגד נאשמים באלימות כלפי עובדים במערכת הבריאות, שילוב סוגיית ההתמודדות עם מקרי אלימות במסגרת לימודי מקצועות הבריאות, חציצה פיזית במרפאות קהילה, ושילוב ועדה למניעה וטיפול באלימות שתוקם בכל ארגון בריאות, שתתכנס לפחות אחת לרבעון תדון באירועים ואף תעקוב אחר המתרחש.

נופר קררו-אסלן, בתה של טובה קררו, הביעה שביעות רצון ממסקנות הוועדה. "האלימות שמציפה את החברה הישראלית הולכת וגוברת ונדמה שלאחרונה לא עובר שבוע ללא דיווח על אירוע אלים כזה או אחר בתקשורת", אמרה. "האלימות בחברה שלנו משתקפת בין היתר במערכת הבריאות ונדמה שלפני 11 חודשים הגיעה לשיא שלילי, כשאימא שלי, אחות במקצועה, שילמה בחייה על לא עוול בכפה כשמטופל הצית אותה למוות. מאז אנחנו עדים לעוד ועוד איומים ותקיפות אלימות מצד מטופלים כלפי צוותים רפואיים שחטאם היחיד הוא ניסיון לבצע עבודתם נאמנה. הגיע הזמן שנפסיק להיות אדישים, כי אם לא יחולו שינויים מהותיים בשטח - הרצח הבא הוא כבר רק עניין של זמן",

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בירך אף הוא על הגשת המסקנות וציין כי חשיבותן גבוהה. "משרד הבריאות רואה בהמלצות אלה יסוד לשיקום מערך השירות הרפואי ללא אלימות וללא סכנה לציבור החולים", אמר. "נפעל ליישום ההמלצות כדי שמערכת הבריאות תהיה חסינה יותר ובריאה יותר. תופעת האלימות נגד רופאים וצוותים רפואיים חמורה ופסולה. זו מכה שמאיימת על מערכת הבריאות. לא יכול להיות שרופא, אחות או איש מנהלה בבית חולים או במרפאה, לא יוכל לבצע תפקידו בגלל אלימות מכל סוג שהוא".

עוד באותו נושא

אלפי מקרי אלימות מאז רצח האחות קררו: המלצות הוועדה נחשפות

לכתבה המלאה
פרומו - וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון והרב יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
בירך על המסקנות. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן/ראובן קסטרו

דברים ברוח דומה אמר גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "עובדי מערכת הבריאות זכאים לעבוד בסביבה בטוחה ומוגנת, ללא אלימות. הדרך להפחתת אלימות והגברת תחושת הביטחון ארוכה, מורכבת ומאתגרת. נדרשת מעורבות ומחויבות של כלל ציבור המטופלים, קובעי המדיניות וציבור המטפלים. רק איחוד כוחות, שיתוף פעולה ויצירת מאמץ משותף של כלל השותפים יוביל לשינוי המיוחל ויבטיח שמירה על ערכים חברתיים בתוך ומחוץ למערכת הבריאות".

פרופ' שלמה מור יוסף יו"ר הוועדה, טען כי האלימות במערכת הבריאות הינה שיקוף של האלימות המתרחשת בחברה הישראלית כולה. "אלימות היא אלימות בין אם היא מתרחשת בבית, ברחוב, באירועי ספורט, בכביש, בבתי ספר או במערכת הבריאות", טען. "מערכת הבריאות הינה חלק מרכזי וחיוני בחברה. אלפי אזרחים שלרוב שרויים בחרדה, דאגה ומצוקה נפשית וגופנית נזקקים לשירותי הצוותים מדי יום. מיליוני אינטרקציות מתקיימים בין מטפל, מטופל ובני משפחה מדי יום, אינטראקציות שלעיתים לא מבוטלות כוללות ביטוי אלימות כלפי צוותים. במסגרת העבודה בוועדה, שמנו לנו למטרה, לגבש תוכנית המלצות אופרטיבית וכוללנית שתוביל לירידה משמעותית במספר מקרי האלימות, לייצר סביבה בטוחה לצוותים ולמטופלים וכן לעלייה בתחושת הביטחון של הצוותים הרפואיים, אין ספק כי העבודה בתנאי לחץ והמחסור הכרוני בכוח אדם, בעיקר ברופאים, רופאות, אחיות ואחים, עובדי מנהל משפיעים על אווירה מתוחה בבתי החולים ובמרפאות. בעבודת הוועדה ניסינו לכוון לפתרונות הניתנים ליישום גם בצד המעשי וגם בצד התקציבי במהלך השנתיים הקרובות".

נופר וטובה קרקו. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"אם לא יחול שינוי, הרצח הבא הוא עניין של זמן", נופר קררו אסלן ואמה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי מאז הרצח של האחות מחולון אירעו כ-3,000 מקרי אלימות במערכת הבריאות, דוד שוורץ, מרכז נושא האלימות נגד צוותים רפואיים במשרד הבריאות, סיפר שלא רק שלא חלה ירידה משמעותית במקרי האלימות מאז הרצח - חלה עלייה בהתבטאויות אלימות". אמירות כמו 'אשרוף אותך למוות', 'מגיע לכם שישרפו אתכם' ו'נעלה אתכם בלהבות' גברו", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully