וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יישובים סמוכי גדר ופריפריה חברתית: מפת אזורי העדיפות תאושר בממשלה

8.2.2018 / 14:12

פרסום ראשון: במסגרת המהלך יידרשו השרים לאשר למעשה שתי מפות: כללית - ובה הגדרת יישובים בהתאם לחלוקה גיאוגריפת, ומפה המגדירה פריפריה חברתית - כדי לצמצם פערים ולחזק אוכלוסיות ביישובים ובשכונות שעד כה לא נכללו במפת אזורי העדיפות הלאומית

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: אישור מפת אזורי עדיפות לאומית ב-2013)

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון מפת אזורי עדיפות לאומית חדשה, שתגדיר את היישובים שזכאים להטבות במסים, לעדיפות במיזמי דיור, ולמענקים ותמריצים לקידום פרויקטים מבחינת תכנון מדיניות הממשלה ויישומה. הפעם, לראשונה, יאושרו שתי מפות שיכללו מאות יישובים: הראשונה - המפה הכללית ובה מאות יישובים מועדפים בעיקר על בסיס גיאוגרפי, בהם יישובים בפריפריה, סמוכי גבול וגדר, יישובים חדשים ויישובים מאוימים ביהודה ושומרון. המפה השנייה שנוספה למפה הכללית, מוגדרת כמפת הפריפריה החברתית ונועדה לחזק אוכלוסיות חלשות ולצמצם פערים חברתיים וכלכליים. היא כוללת יישובים שמבחינה גיאוגרפית לא נכללו עד כה ברשימת אזורי העדיפות הלאומית, וגם תאפשר להעניק הטבות לאזורים מסוימים ושכונות חלשות בתוך עיריות ומועצות מקומיות ברחבי הארץ.

אזור עדיפות לאומית מוגדר ככזה שהממשלה קובעת כי ליישובים שבתחומו מוענקים תמיכה סיוע כמו הנחות, הטבות ותמריצים שונים. בפעם הקודמת שבה עודכנה הרשימה הייתה ב-2013, ובמסגרתו נכללו כ-600 יישובים על פי קריטריון גיאוגרפי - מרחק מהגבול, ממרכז הארץ או מאזורי עימות, וכן יישובים חדשים. מרבית היישובים שהיו ברשימה הכללית ב-2013 עדיין נכללים ברשימה עליה יצביעו השרים ביום ראשון, בתוספת רשימת הפריפריה החברתית שתוסיף עוד מאות יישובים ושכונות מוחלשות לרשימת מקבלי ההטבות ונותנת מענה ליישובים חלשים שלא נמצאים בתחומי פריפריה גיאוגרפית.

עוד בוואלה! NEWS:
בג"ץ דחה את ערעורם של רוצחי הנער מוחמד אבו חדיר
במערכת הפולטית תקפו: "נתניהו נוהג כאחרון העבריינים"
ארה"ב תקפה את נאמני אסד בסוריה: "מאה לוחמים נהרגו"

ישיבת הממשלה השבועית, 21 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
הממשלה צפויה לאשר את מפת אזורי ההעדיפות/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

חידוש נוסף ברשימה נוגע להכרזה על אשכולות אזוריים, זאת כדי לעודד התאגדויות של רשויות מקומיות באזורים קרובים לשיתופי פעולה. מטרת צעד זה היא בין השאר לעודד צמיחה כלכלית וצמצום פערים בין רשויות מקומיות קרובות. כל אשכול אזורי שיוקם יצורף לרשימת עדיפות לאומית ולשרים תינתן האפשרות להעניק להם הטבות ותמריצים מיוחדים כמקשה אחת.

עוטף עזה  16 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
הרשימה המלאה טרם פורסמה. יישובי עוטף עזה/ראובן קסטרו

ההצעה בנושא הופצה הבוקר לשרים, אך המפות הנלוות עם רשימת היישובים המדויקים יפורסמו רק בהמשך. ההצעה אינה כרוכה בעלות תקציבית שכן היא רק קובעת מהם אזורי העדיפות ובהמשך יידרשו המשרדים והשרים לחלק הטבות מתקציביהם, בתיאום עם שר האוצר. בין המשרדים שיידרשו לכך ניתן למנות את משרד החינוך, השיכון, העבודה והרווחה, הכלכלה, החקלאות, תרבות וספורט ומשרד העלייה והקליטה, הם בעלי הסמכות לחלק הטבות מתקציבי משרד, בתיאום עם שר האוצר.

בהתאם להצעה, שרי הממשלה ידווחו בכתב לראש הממשלה כל חצי שנה על התקציבים וההטבות שניתנות על ידי משרדיהם. בדומה למפה הקודמת ב-2013, גם הפעם נקבע כי מתן הטבות בתחומי יהודה ושומרון מותנה באישור נוסף של הדרג המדיני. הרשימה גובשה בשבועות האחרונים במשרד ראש הממשלה בהובלתו של מנכל המשרד אלי גרונר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully