וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את ערעורם של רוצחי הנער מוחמד אבו חדיר

8.2.2018 / 9:27

השופטים הכריעו בעניין ערעורם של יוסף בן חיים ושני קטינים נוספים - שהורשעו בביצוע הרצח בשנת 2014. בן יוסף, הנחשב כדמות המרכזית בפרשה, טען כי לא היה שפוי בעת ביצוע הרצח. השופט עמית: "פיגוע אסטרטגי שהצית תבערה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

(בווידאו: הגשת עתירה לבג"ץ בדרישה להרוס את בתי הרוצחים, יולי 2017)

שופטי בג"ץ דחו הבוקר (חמישי) את ערעורם של יוסף בן חיים, ושני הקטינים נוספים שהורשעו ברצח הנער הפלסטיני בן ה-16 מוחמד אבו חדיר משועפאט ב-2014. בן חיים, הנאשם המרכזי, הורשע במאי 2016 בחטיפה וברצח הנער אבו חדיר; בית המשפט גזר עליו מאסר עולם ו-20 שנים נוספות בכלא.

שני הקטינים האחרים טענו שלא היתה כוונה לרצוח וכי חלקם באירוע לא היה כשל מבצעיו העיקריים, כך שיש להרשיעם בסעיפים פחות חמורים מרצח, דוגמת סיוע להריגה. הרצח, התרחש יותר משנתיים מוקדם יותר על רקע החטיפה והרצח של שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח, ואף הוביל לגל אלימות במזרח ירושלים.

השופט יצחק עמית, שכתב את פסק הדין, דחה לחלוטין את טענותיהם של השלושה. בפסק דינו כתב כי בליל הרצח הם "הגיחו ממנהרה חשוכה של גזענות, בערות, בורות ושנאה", ואת המעשה כינה "פיגוע אסטרטגי שהצית תבערה בשטחים בכלל ובירושלים המזרחית בפרט".

דיווח יוסי אלי + ראיון עם סבו של מוחמד אבו חדיר. מערכת וואלה!
הנער מוחמד אבו חדיר/מערכת וואלה!

לדברי עמית, שלהכרעתו הצטרפו השופטים ג'ורג' קרא וענת ברון, הרוצח בן דוד היה "בשליטה מלאה על מעשיו" בעת הרצח, ו"ההפרעות הנפשיות מהן הוא סובל, אין בהן אף כדי לקרבו לסייג אי השפיות". לגבי שני הקטינים נקבע שוב כי גם הם אחראים בצורה ישירה לרצח וכי "אכזריות המעשה בצירוף המניע האידיאולוגי והגזעני שבבסיסו, מובילים למסקנה כי אין להתערב בעונש שהוטל עליהם".

חוסיין אבו חדיר, אביו של הנער שנרצח, בירך על דחיית הערעור של רוצחי בנו, אך אמר כי "העונש שהוטל עליהם הוא קל. הם היו צריכים לקבל עשרה מאסרי עולם, כי הם לא שרפו רק את מוחמד, אלא את כל המשפחה. אנשים ששורפים ככה בן אדם הם נאצים". בנוסף, אבו חדיר האב הביע תקווה כי בנו יהיה "הקורבן האחרון בין ישראל והפלסטינים".

לפני כשבעה חודשים קבעו שופטי בג"ץ כי בתי משפחות רוצחי הנער לא ייהרסו. לפי בג"ץ, ההחלטה התקבלה בעיקר בשל הזמן הרב שעבר מאז מועד ביצוע העבירה - כשלוש שנים.

הוריו של מוחמד אבו חדיר – בית המשפט העליון. נועם מושקוביץ
הוריו של הנער אבו חדיר בבית המשפט העליון לפני כשנתיים/נועם מושקוביץ

הסוגיה שעלתה בפרשה היא תכלית ההרתעה של מהלך ההריסה, אך לבסוף נקבע בבג"ץ כי "אין להיעתר לעתירה בראש וראשונה בהתחשב בשיהוי הניכר שחל בין מעשה הרצח הנתעב לבין הגשתה. אמנם, אף לגופו של ענין דומה שההחלטה במקרה אינה חורגת מגדרי המידתיות ואינה נגועה בחוסר סבירות". בהחלטה הדגישו השופטים כי דינם של מחבלים יהודים אינו שונה מדינם של מחבלים ערבים, וכי ההחלטה נקבעה בהתאם לנסיבות הזמן והמקום.

משפחת אבו חדיר עתרה לבג"ץ בדרישה להרוס את בתיהם של השלושה שהורשעו ברציחתו ביולי 2014. בני המשפחה הביעו בעבר תרעומת על כך שישראל לא מפעילה את מדיניות הריסת בתי מחבלים גם כלפי רוצחי בנם. הם קראו לבית המשפט להתייחס אל הרוצחים כאל מחבלים ולהרוס את בתיהם, בנוסף לעונשי המאסר הממושכים שנגזרו עליהם.

בית המשפט המחוזי בירושלים מאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר על יוסף חיים בן דוד, שהורשע ברצח הנער. כמו כן, בית המשפט גזר עליו מתן פיצויים בסך 20 אלף שקלים למשפחת הילד הפלסטיני שאותו חטף בלילה שקדם לרצח, ופיצויים בסך 150 אלף שקלים למשפחת אבו חדיר. שני נערים בני 16 ו-17, ששמם אסור בפרסום, הורשעו גם הם ברצח אבו חדיר.

על הנער בן ה-17, שלו היה חלק מרכזי בהצתת הנער הפלסטיני, נגזר מאסר עולם ושלוש שנים נוספות, ואילו על הרוצח השני נגזרו 21 שנות מאסר. נוסף על כך, כל אחד מהם נדרש לשלם פיצויים בסך 30 אלף שקלים למשפחת אבו חדיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully