וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שומר על השומר?": שישה כתבי אישום נגד סוהרים בכלא לנוער

8.2.2018 / 16:57

פרסום ראשון: בחמש השנים האחרונות הואשמו בדין משמעתי חמישה סוהרים בכלא אופק בעבירות אלימות נגד אסירים, וסוהר נוסף בהכנסת נשק לכלא. הוועדה לזכויות הילד בכנסת תדון בנושא: "יש הרבה שאלות ביחס לנתונים החסרים"

הצגה של נערים המרצים מאסר בכלא אופק, אפריל 2016. ניב אהרונסון
סוהר בכלא אופק/ניב אהרונסון

שישה סוהרים המשרתים בכלא אופק, המשמש כבית כלא ובית מעצר לבני נוער עד גיל 21, הועמדו לדין משמעתי בשירות בתי הסוהר בחמש השנים האחרונות - כך עולה מנתונים שסופקו במענה לבקשת חוק חופש מידע שהוגשה על ידי וואלה! NEWS. עוד מתברר כי מרבית כתבי האישום נוגעים לעבירות אלימות כלפי אסירים. נתונים אלו נחשפים לקראת דיון שייערך בוועדה לזכויות הילד, שיעסוק בין היתר בנעשה בכלא, שספג ביקורת חריפה בדוח האחרון של הסניגוריה הציבורית.

לפי הנתונים שנמסרו לוואלה! NEWS, בין השנים 2017-2013 הואשמו שישה סוהרים ששירתו בכלא אופק בעבירות הקשורות באלימות נגד אסירים, מלבד מקרה אחד של סוהר שהואשם בהכנסת נשק למתקן שלא כדין. יתר הסוהרים הואשמו בעבירות שונות הקשורות לאלימות נגד קטינים, בהן: גרימת חבלה לאסיר, שימוש בכוח שלא כדין ונקיטת לשון גסה נגד אסיר. בנוסף בשנים אלו, ננקטו שני הליכים מנהליים נגד סוהרים ששירתו בכלא אופק בגין עבירת שימוש בכוח שלא כדין.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: "ישראל תקפה מכון מחקר ליד דמשק"; צבא אסד: הגבנו בירי
פיגוע דקירה בכרמי צור: מאבטח נפצע קל; המחבל נורה למוות
בתוך יממה אחת - שישה הרוגים בתאונות דרכים ברחבי הארץ

הצגה של נערים המרצים מאסר בכלא אופק, אפריל 2016. ניב אהרונסון
נעשה שימוש בלתי מידתי באמצעי הבידוד, אסירים בכלא אופק/ניב אהרונסון

לפני כמה חודשים התפרסם דוח הסניגוריה, ובו שלא בפעם הראשונה, ממצאים מטרידים וחמורים הנוגעים לנעשה בכלא אופק. ביקורת חמורה הועברה על שימוש מוגבר ובלתי מידתי באמצעי הבידוד, שהוכר על ידי האו"ם כבלתי אנושי בשימוש נגד קטינים ותנאי ההחזקה קשים. במהלך תקופת הבידוד קטינים לא מקבלים חומר קריאה וכתיבה, לא ניתנת להם שעת טיול יומית והם מנותקים ממשפחותיהם.

חמורה מכך העובדה כי במהלך השנה האחרונה התקבלו תלונות חמורות על אלימות בכלא אופק. ואולם חלקן התבטלו, אך לפי מסקנות הסניגוריה הציבורית הדבר נובע, ככל הנראה, בשל הפחד של הקטינים מפני הסוהרים. לפי הנתונים שבידי וואלה! NEWS, בשנת 2017 הואשמו שני סוהרים בדין משמעתי בעבירות של אלימות כלפי קטינים. נתונים שנמסרו לח"כ יעל גרמן (יש עתיד), מספרים כי בשנה זו נכלאו 102 קטינים בכלא אופק. מאותם נתונים עולה בשנים האחרונות הותקפו באלימות בכלא אופק עשרות קטינים מדי שנה, על ידי קטינים אחרים. בשנת 2016, הותקפו שני קטינים מינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"בלתי נסבל שמי שאמון על הגנתם, פוגע בהם"

הנתונים מתפרסמים לקראת דיון של הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), בנושא "מוגנות קטינים בין כתלי הכלא". "לתפיסתי, קטינים נשלחים לבתי הכלא לא רק במטרה לשלם את חובם לחברה בגין העבירה שביצעו", אמרה ח"כ ביטון. "אלא בעיקר ואף חשוב מכך, לעבור תהליך שיקום שיאפשר להם השתלבות מיטבית בחברה לאחר ריצוי העונש", הוסיפה. "מחובתנו להגן עליהם בין כותלי הכלא ולהבטיח את הגנתם. בלתי נסבל שלא רק שלא מצליחים להגן עליהם בינם לבין עצמם, אלא שמי שאמון על הגנתם, פוגע בהם. ואני שואלת: מי שומר על השומר?" סיכמה ביטון.

ח"כ גרמן מסרה כי, "הנתונים הקשים צריכים לקבל עדיפות ראשונית לטיפול. כמו כן, יש הרבה שאלות ביחס לנתונים החסרים. לצורך כך ביקשתי דיון דחוף בנושא שיתקיים שבוע הבא בוועדה לזכויות הילד עם כל הגורמים הרלוונטיים והמוסמכים למענה לשאלות הקשות. לא יתכן שבשבע שנים האחרונות היו רק שתי פגיעות מיניות שדווחו. בסוף מדובר בילדים שטרם גיבשו זהות ואישיות ויש סיכוי גדול להפוך אותם לאזרחים טובים וחיוניים לסביבה אלא שצריך שמישהו יהיה עם היד על הדופק".

כלא אופק: "זו אוכלוסיית מתבגרים מורכבת"

מכלא אופק נמסר: "סגל בית הסוהר אופק הוא סגל מקצועי שעובר הכשרה ייעודית לטיפול בנערים ונוהג במקצועיות ובאחריות כלפי הנערים המוחזקים בבית הסוהר. יש לזכור כי מדובר באוכלוסייה מורכבת מאוד של נערים בגיל ההתבגרות על כל המשמעויות העולות מכך. הודות לפעילות המסורה של סגל בית הסוהר, נרשם גידול משמעותי בכמות הנערים שמצליחים להשתלב חזרה בקהילה ואף לאחרונה הוקם פרויקט לגיוס נערים לצבא.

"חשוב להבין כי בית הסוהר הוא מוסד דינמי, ובכל יום נקלטים למתקן נערים חדשים ומשתחררים אחרים. מדובר בתנועה של יותר מאלף נערים לאורך השנה ובחמש שנים מדובר באלפי אסירים. ביחס למספרים אלה, הנתונים על התנהגות חריגה של הסגל היא במספרים מבוטלים. עם זאת, במקרים המעטים של התנהגות חריגה, הדברים מטופלים ללא פשרות.

"אנו מבקשים להעמיד את הנתונים על דיוקם. בשנת 2014 הורשע סוהר אחד בעבירה משמעתית וניתנה לו הערה בהליך מנהלי, בשנת 2015 בעניינו של סוהר אחד היתה חזרה מכתב אישום לנוכח העובדה שהאסיר חזר בו. סוהר נוסף הורשע באותה השנה בעבירה של התנהגות שאינה הולמת ובשנת 2017 הורשע סוהר אחד בעבירה משמעתית וניתנה לו הערה בהליך מנהלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully