וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין הגיבה להצהרת בנט: לא יהיה שום ביקור שלו במדינה

5.2.2018 / 21:30

דוברת מטעם הממשלה אמרה בריאיון לטלוויזיה כי הביקור ששר החינוך הצהיר שבכוונתו לערוך בוורשה "לא יתקיים". זאת לאחר שבהודעת בנט על הביקור הוא הטיל אחריות ישירה על העם הפולני למעורבות ברצח יהודים בשואה. בנט: "לכבוד הוא לי, ביקורי בוטל כי הזכרתי את פשעי אנשיה"

צילום: יותם רונן, עריכה: תום זואילי

דוברת מטעם ממשלת פולין יואנה קופצ'ינקה,אמרה הערב (שני) בריאיון לתחנת טלוויזיה בארצה כי "לא יהיה כל ביקור" של שר החינוך נפתלי בנט במדינה. מוקדם יותר היום הודיע בנט כי על רקע סערת החוק הפולני האוסר על האשמת המדינה באחריות לפשעי הנאצים הוא מתכוון לטוס ביום רביעי לוורשה להיפגש עם סגן ראש הממשלה ושר המדע וההשכלה הגבוהה בפולין, יארוסלב גובין ולנאום בפני סטודנטים.

הזעם של הפולנים יצא על כך שבהודעה שפרסם בנט הבוקר הוא הטיל אחריות ישירה על העם הפולני למעורבות ברצח יהודים בשואה. במשרד החוץ הפולני התנערו מהביקור ואמרו שהוא מתואם דרך משרד החינוך והמדע הפולני.

בנט מסר בתגובה כי "לכבוד הוא לי שממשלת פולין ביטלה את ביקורו מפני "שהזכרתי את פשעי אנשיה". הוא הוסיף כי "דם יהודי פולין זועק מן האדמה ואף חוק לא ישתיק זאת" וכי "כעת, יש לדור הבא שיעור חשוב ללמוד על שואת עמנו, ואני אדאג שהם ילמדו זאת".

פרשת בועז ארד- בנט: מנכ"ל משה"ח יערוך בדיקה "מקיפה ועמוקה" של האירועים בביה"ס 'תלמה ילין'. רוני כנפו
התכוון לנאום בפני סטודנטים בוורשה. בנט/רוני כנפו

לדבריו בנט "להחלטה זו של ממשלת פולין יהיה חלק גדול בהנחלת לקחי השואה, גם אם התכוונו להשיג משהו אחר. אכן, מחנות ההשמדה בפולין הוקמו והופעלו על ידי הגרמנים, ואסור לאפשר להם לחמוק מאחריות זו. אך פולנים רבים בכל רחבי ארצם הלשינו, הסגירו או השתתפו בעצמם ברצח כ-200 אלף יהודים בשואה ואף לאחריה".

הוא הוסיף כי "רק כמה אלפי חסידי אומות עולם סיכנו את חייהם למען הצלתם. זו האמת. נעניתי לדיאלוג המבוסס על אמת. ממשלת פולין בחרה לחמוק מאמת זו. שום חקיקת חוק לא תשנה את העבר. כשר החינוך של מדינת היהודים אעמוד זקוף כי אינני רשאי לחמול על כבודם של הנרצחים".

עוד באותו נושא

עקב הסערה: בנט ימריא לביקור רשמי בפולין - "באתי לומר את האמת"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בביקור במוזיאון לזכר פולנים שהצילו יהודים בשואה, מרקובה, פולין. 2 בפברואר 2018. AP
ראש ממשלת פולין מורביצקי/AP

בהודעה לעיתונות שפרסם הבוקר מסר בנט כי הוא "נחוש לומר בבירור את שההיסטוריה כבר הוכיחה - לעם הפולני הייתה מעורבות מוכחת ברצח יהודים בשואה". הוא הוסיף כי בכוונתו "לומר את האמת במקום שבו התרחשה האמת והיא איננה תלויה בחוק זה או אחר".

מאז שהחוק הפולני עבר בבית התחתון של הפרלמנט במדינה לפני כשבוע, החל משבר דיפלומטי בין ישראל לפולין ובירושלים דרשו מוורשה לעצור את קידום החוק ולשנותו.
ביום חמישי האחרון ביקשה ישראל לדחות את ביקורו המתוכנן של ראש המועצה לביטחון לאומי של פולין פאבל סולוש שהיה אמור להגיע לדיונים אסטרטגיים עם מקביליו במדינה.

זאת ברקע הסיכום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי על הקמת צוותי דיאלוג במטרה להגיע להבנות בנושא החוק שגרר ביקורת בישראל ובמדינות נוספות. מורביצקי עצמו אמר כי פולין "מבינה ללב ישראל" בסוגיית הרגישות לנושא השואה וכי היא "לעולם לא תגביל את חופש הביטוי" בנושא זה. "עלינו לעבוד כדי להצליח לספר יחד את ההיסטוריה המשותפת שלנו, שהיא לעתים מורכבת", הוסיף.

(עדכון ראשון: 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully