וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הסערה: בנט ימריא לביקור רשמי בפולין - "באתי לומר את האמת"

5.2.2018 / 10:20

בביקור צפוי שר החינוך להיפגש עם סגן ראש ממשלת פולין כדי להביע בפניו את עמדת ישראל בנוגע לחוק. בנט גם יבקר באנדרטת "מרד ורשה" וירצה בפני סטודנטים. "באתי לומר את האמת במקום בו התרחשה האמת והיא איננה תלויה בחוק זה או אחר", אמר בנט

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

שר החינוך נפתלי בנט ימריא מחרתיים (רביעי) לביקור רשמי בפולין, בעקבות אישור חוק בסנאט של המדינה, לפיו ייאסר להטיל אחריות על העם הפולני בנוגע לפשעים שביצעה גרמניה הנאצית על אדמתו. בביקורו ינאם השר בנט בפני סטודנטים פולנים וכן ייפגש עם סגן ראש הממשלה ושר המדע וההשכלה הגבוהה בפולין, יארוסלב גובין.

השר בנט יביע בפני השר הפולני את עמדת מדינת ישראל ביחס לחוק, ולאחר מכן ימשיכו השניים לפגישת עבודה בה ידונו בנושאים מקצועיים. בנוסף, יבקר בנט באנדרטת "מרד ורשה" המנציחה את התקוממות המחתרת הפולנית נגד הצבא הנאצי, ובאנדרטת "הסבל היהודי" - האנדרטה לזכר מרד גטו ורשה - המוצבת במרכז הגטו היהודי העתיק בעיר ורשה ולאחר מכן ייפגש עם ניצולי שואה וחסידי אומות עולם. השר יחתום את ביקורו במפגש עם סגן ראש ממשלת פולין, יו"ר הפרלמנט הפולני וחברי פרלמנט.

לקריאה נוספת:
ראש ממשלת פולין: מבין ללב ישראל, לא נגביל את חופש הביטוי
על רקע הסערה: ישראל ביקשה לדחות ביקור של בכיר ביטחוני מפולין
גורם מדיני: "אישור החוק הפולני בסנאט מנוגד לרוח השיחה בין המנהיגים"

שר החינוך, נפתלי בנט בישיבת הממשלה השבועית, 28 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ייפגש עם סטודנטים ועם ראש ממשלת פולין. שר החינוך בנט/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

"השבוע אמריא לפולין עקב אירועי החוק הפולני", מסר בנט בהודעת משרד החינוך. "אני נחוש לומר בבירור את שההיסטוריה כבר הוכיחה - לעם הפולני הייתה מעורבות מוכחת ברצח יהודים בשואה. באתי לומר את האמת במקום בו התרחשה האמת והיא איננה תלויה בחוק זה או אחר. יש לפתור את המחלוקת, על פני חילופי אמירות בתקשורת, לכן אסע להיפגש עם סטודנטים ועם הנהגת המדינה. המסר ברור: העבר אינו ניתן לשכתוב, את העתיד נכתוב יחד".

לפני כחמישה ימים אמר ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי כי ארצו "לעולם לא תגביל את חופש הביטוי לגבי השואה". מורביצקי הוסיף כי "פולין מבינה ללבה של ישראל בסוגייה". לדבריו, "עלינו לעבוד כדי להצליח לספר יחד את ההיסטוריה המשותפת שלנו, שהיא לעתים מורכבת". את הדברים אמרו מורביצקי בטלוויזיה הממלכתית בפולין.

בשיחה שערכו מורביצקי וראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר, סיכמו שני המנהיגים לפתוח בדיאלוג מידי בין צוותים של שתי המדינות כדי לנסות ולהגיע להבנות בנושא החקיקה.

עוד באותו נושא

ואז הפולניה פתחה לי את הדלת: סיפורה של ניצולת שואה אסירת תודה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בביקור במוזיאון לזכר פולנים שהצילו יהודים בשואה, מרקובה, פולין. 2 בפברואר 2018. AP
"מבינים ללבה של ישראל". ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי/AP

ביום חמישי ביקשה ישראל לדחות את ביקורו המתוכנן בישראל של ראש המועצה לביטחון לאומי של פולין. פאבל סולוש היה אמור להגיע לארץ אתמול לשלושה ימי דיונים אסטרטגיים עם מקביליו הישראלים. לדברי גורמים מדיניים, מדובר בביקור שתואם זמן רב מראש למטרת הידוק השיח והקשרים בין המדינות, ואין לו כל קשר לחוק שעבר אתמול בסנאט הפולני. ישראל ופולין דנות בחודשים האחרונים בעסקאות נשק מתקדם המוערכות במיליארדי שקלים, הכוללות מיירטי כיפת ברזל ולווייני ריגול.

החוק אושר בסנאט ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ויועבר כעת לאישורו של הנשיא אנדז'יי דודה, התומך בו, אך אמר גם כי יקבל החלטה כשייראה את הנוסח הסופי.

מאז שהחוק עבר בבית התחתון של הפרלמנט לפני כשבוע, החל המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין. בירושלים דרשו מוורשה לעצור את קידום החוק ולשנותו. ואולם, הסנאט העלה את החוק להצבעה בכל זאת ובתגובה קרא שר התחבורה ישראל כץ לנתניהו להורות מיידית על החזרת השגרירה בפולין להתייעצויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully