וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בחיל הים על הצוללות של צבא מצרים: "הייתי מעדיף שלא יהיו פה"

5.2.2018 / 17:00

לפני שנה קיבל חיל הים המצרי צוללת ראשונה מתוך ארבע שנבנות בגרמניה, שמספקת גם לצה"ל כלי שיט. לאחרונה התפרסמו ידיעות על כוונת קהיר לרכוש צוללות נוספות. הקצין הבכיר הדגיש עוד כי רכש ספינות סער 6 להגנה על אסדות הגז הכרחי: "צריך אותן עכשיו"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: תום זואילי

קצין בכיר בחיל הים התייחס היום (שני) באופן חריג לסוגיית הצוללות של חיל הים המצרי שנמצא לדבריו במגמת התעצמות "מעל המים ומתחת למים" וכי לא ניתן להתעלם מכך. על הצוללות שרכש צבא מצרים אמר הקצין הבכיר כי: "ברור שזה לא לטובה; הייתי מעדיף שלא יהיו פה כמו שלא הייתי רוצה אחרים". הוא הוסיף כי הצי המצרי "אינו במעגל האיומים שלנו בהגדרה, אבל הוא נוכח"; לדבריו, "יחד איתו נוכחים עוד כמה וכמה ציים משמעותיים, חלקם של מעצמות לכן אנחנו לא יכולים להיפרד מהעוצמה הימית המסורתית שלנו".

בשנים האחרונות התעצם חיל הים המצרי באמצעות רכש של פריגטות, נושאות מסוקים וספינות סיור אך הדאגה בישראל היא בעיקר מרכש הצוללות. באפריל 2017 קיבל חיל הים המצרי את הצוללת הראשונה מעסקת ענק שכוללת רכש של ארבע צוללות מהמספנה בנמל קיל בצפון גרמניה - אותה מספנה שבונה צוללות עבור צה"ל. הצוללת המצרית השנייה אמורה להימסר במהלך השנה הנוכחית.

לקריאה נוספת:
שגריר ישראל בגרמניה: פרשת הצוללות לא יצרה מבוכה
התפתחות בחקירת הצוללות: עו"ד מולכו נחקר אתמול שעות ארוכות
פרשת הצוללות: מפקד השייטת לשעבר ובכיר לשעבר בלשכת רה"מ עוכבו

תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
הצי המצרי מתעצם כתשובה למהלכי צה"ל בים התיכון. צוללת של חיל הים/דובר צה"ל
ספינות "סער 5" ואסדות הגז. דובר צה"ל
ספינות סער 5/דובר צה"ל

החשש העיקרי של מצרים הוא מהאיום האיראני והפעילות הימית במזרח התיכון אך ניתן להניח כי זו התשובה לשייטת הצוללות הישראלית, שאמורה לקבל בשנה הקרובה צוללת חדשה ושלוש צוללות נוספות על פני השנים הקרובות. חשוב לציין כי לאחרונה התפרסמו ידיעות בכלי תקשורת זרים על כוונות המצרים לרכוש צוללות נוספות.

יחד עם זאת התייחס הקצין הבכיר לשייטת הצוללות של חיל הים הישראלי ואמר כי מגמת ההתעצמות בשנים הקרובות "נותרה כשהייתה" וכי החיל צפוי לקלוט חמש צוללות פעילות ואחת בטיפולי אחזקה, לצד ההכנות להגעת צוללת שישית. על הפרסומים אודות הכוונה להגדיל את סדר הכוח התת-ימי לתשע צוללות אמר הקצין הבכיר כי "אף אחד לא התכוון שיהיו כאן תשע. שלוש צוללות נכנסות, שלוש צוללות ישנות יוצאות". בדבריו התכוון הקצין הבכיר להדגיש כי ברגע שיימסרו הצוללות החדשות תחל פרידה מהצוללות הישנות של חיל הים.

ספינות "סער 5" ואסדות הגז. דובר צה"ל
ספינת טילים חולפת לצדה של אסדת גז/דובר צה"ל

בנוסף לכך סיפר הקצין הבכיר כי לאחרונה נחתם מזכר הבנות עם גרמניה על רכש הצוללות החדשות. להערכתו התכנון העקרוני של הצוללות יימשך בין שנה וחצי לשנתיים וחצי ובנייתן בהמשך תימשך כשש שנים עבור כל צוללת. לדבריו, "חמש צוללות זה מענה מינימלי ושש צוללות זה מענה אופטימלי".

הוא הוסיף כי לחקירת פרשת הצוללות יש השפעה על חיל הים אך יחד עם זאת היא מהווה תזכורת למפקדים ולחיילים כי החיל צריך את הכלים השונים. לדבריו, המוטיבציה לגיוס לחיל גבוהה ושורותיו מלאות. על נחיצות ספינות הטילים מדגם סער 6, האמורות לשמש לאבטחת המים הכלכליים של ישראל, אמר הקצין הבכיר כי "צריך אותן וצריך אותן עכשיו". במצב הנוכחי קיימות אסדות הגז תנין וכריש במרחק 80 קילומטרים מחופי ישראל ואסדת לוויתן במרחק עשרה קילומטרים. בעתיד יצטרפו גם אניית גז טבעי נוזלי (גט"ן) ואסדת תמר, במרחק 25 ק"מ.

חדרים בספינות "סער 6" לדוגמה. דובר צה"ל
חדר מגורים על סיפון ספינת סער 6/דובר צה"ל

במאי 2015 נחתם הסכם הבנות בין ישראל לגרמניה להצטיידות חיל הים הישראלי בארבע ספינות סער 6 המיועדות למטרות הגנה. על כל אחת מהספינות ישרתו כ-70 אנשי צוות והן יפעלו בטווחים של 2,500 מייל מחופי ישראל, בין היתר להגן על אסדות הגז מפני איומים שונים כמו מטוסים לא מאוישים, טילים מדויקים, סירות נפץ, נחיל של סירות מרוץ ואפשרויות של ניסיונות השתלטות.

חיל הים בחר לאחרונה את סגן-אלוף ברוך, יליד העיר באר-שבע, למפקד הראשון לספינת סער 6 הראשונה שעל סיפונה יוצבו שורת שיפורים, בהם: מערכת כיפת ברזל ימית להגנה מפני טילים ורקטות, טילי ברק 8, מערכות לוחמה אלקטרונית, מכ"ם מתקדם, אמצעי גילוי ומעקב, אמצעי לוחמת סייבר, מנחת למסוקי סי-הוק ומגוון טילים לתקיפת מטרות ימיות ויבשתיות. בניית הספינה הראשונה החלה השבוע במספנות בגרמניה.

"פגיעה באסדת גז פעילה תגרום להתאדותה"

האיום העיקרי על אסדות הגז וכלי השיט של חיל הים הוא בזירה הצפונית והוא כולל את חיזבאללה וכוחות בשליחות איראן. לצד אלה ישנה גם הזרוע הצבאית של חמאס, שכוחה הימי מתעצם בשנים האחרונות והיא מסוגלת לאתגר את מערכות ההגנה של חיל הים ולחדור לחופי ישראל, כפי שאירע במבצע "צוק איתן" כשלוחמיה פשטו על חוף זיקים בנגב המערבי. האיום הימי מרחף גם על חופי חצי האי סיני. כוחות מחוז סיני של "המדינה האסלאמית" (דאעש) הצליחו לאחרונה לפגוע בספינת משמר מצרית שהפליגה בים התיכון באמצעות טיל נ"ט מתקדם.

לדברי הקצין הבכיר פגיעה של טיל באסדת גז שמנותקת מזרימת גז תגרום לנזק חלקי ותצריך כמה שבועות לשיקום. אולם, לדבריו, פגיעה של טיל באסדת גז פעילה שבה זורם גז מהקרקעית תגרום "להתאדות" והוא "לא רואה" איך היא תוכל להיות משוקמת. על טיל היאחונט (טיל שיוט על קולי, א"ב) שמכרה רוסיה לצבא סוריה אמר כי הנחת העבודה היא שכל אמצעי לחימה מתקדם שיש לצבא הסורי יכול לעבור לידי חיזבאללה ולכן בצה"ל מתייחסים לסוריה וללבנון כאל זירה אחת. "היום יש לחיזבאללה חימוש שיודע לכסות כל נקודה במים הכלכליים", הסביר. "אנחנו מניחים שיש לחיזבאללה חימוש בליסטי מדויק שיודע לפגוע באסדה".

תכנוני ספינות "סער 6" במספנה בגרמניה. דובר צה"ל
המספנה שבה נבנות ספינות סער 6 בגרמניה/דובר צה"ל
תכנוני ספינות "סער 6" במספנה בגרמניה. דובר צה"ל
אנשי חיל הים בוחנים את המפרט הטכני של ספינות סער 6/דובר צה"ל
ספינות "סער 5" ואסדות הגז. דובר צה"ל
ספינת מגן ברקע אסדת גז/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully