וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: מפקד השייטת לשעבר ובכיר לשעבר בלשכת רה"מ עוכבו

3.9.2017 / 9:45

יחד עמם עוכבו עוד 4 חשודים, בהם גם אלוף במיל' צ'ייני, בפרשה שבה נרכשו לכאורה הצוללות באמצעות תיווך של כספי שוחד. עיכובם התאפשר לאחר חקירת עד המדינה גנור, ששימש מתווך בעסקה מטעם התאגיד "טיסנקרופ"

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

מעצרים בפרשת הצוללות - כל הפרטים

- שישה חשודים, בהם בכיר בלשכת ראש הממשלה וקצינים במיל', נעצרו הבוקר במסגרת פרשת הצוללות
- המשטרה עורכת חיפושים בבתיהם
- מעצרם התאפשר בעקבות חקירת עד המדינה מיקי גנור

שישה חשודים, בהם אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד שייטת 13 לשעבר ובכיר לשעבר בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עוכבו הבוקר (ראשון) לחקירה במסגרת פרשת הצוללות, המכונה תיק 3000. מעצרם של השישה התאפשר לאחר חקירתו של עד המדינה מיקי גנור, שתיווך בעסקת הצוללות מטעם התאגיד הגרמני "טיסנקרופ".

המשטרה ערכה חיפושים בבתיהם של השישה ובמשרדיהם, במטרה להגיע למסמכים הרלוונטיים לחקירה. בכוונת היאל"כ בלהב 433, היא לזמן בהמשך נחקרים ועדים נוספים.

גיוסו של גנור הגיע במסגרת מאמציה של המשטרה להתמקד בחשיפת מנגנון העברת הכספים והאנשים המרכזיים במערכת הביטחון והממשלה שנהנו לכאורה מכספי השוחד בקניית הצוללות מהתאגיד הגרמני. ההבנה הייתה שגם אם רק חלק מן החשדות נכונים מדובר בפרשה חמורה ביותר, שכן רכישת הצוללות והספינות מהקונצרן הגרמני "טיסנקרופ" היא מהלך אסטרטגי שצריך להיות נקי מכל אינטרס זר.

צוללות של חיל הים הישראלי. דובר צה"ל
צוללות של חיל הים הישראלי/דובר צה"ל

גנור היה צפוי למסור בחקירתו מידע על קצינים בעבר ובהווה, שהיו מעורבים בפרשה. בין השמות שכבר עתה חשודים בתיק הם סגן ראש המל"ל לשעבר תת-אלוף (במיל') אבריאל בן יוסף ומפקד חיל הים לשעבר אלוף (במיל') אליעזר מרום.

ההערכה היא כי גנור אישר במסגרת החקירה את האופן שבו החליף בתפקיד נציג התאגיד בישראל את ישעיהו ברקת, רב-סרן במילואים בחיל הים שייצג את "טיסנקרופ" במשך 25 שנים. ברקת טען בעבר כי מנכ"ל התאגיד קיבל הבהרה מגורם ישראלי כי המדינה לא תזמין צוללות נוספות אם הוא יישאר בתפקיד, וכי הייתה התעקשות על מינויו של גנור.

מיקי גנור החשוד בפרשת הצוללות בהארכת מעצרו בבית המשפט הערב 10 ביולי 2017. צילום: אילן אסייג/ הארץ, מערכת וואלה! NEWS
גנור בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אילן אסייג/ הארץ

שתי עסקאות רכש נמצאות בבסיס הפרשה. העסקה הראשונה עוסקת ברכישת שלוש צוללות מסוג "דולפין" בעלות של 1.2 מיליארד אירו מתאגיד "טיסנקרופ" הגרמני. צוללות אלו אמורות להגדיל את מספר הצוללות בצי של חיל הים הישראלי לתשע. אלא ששר הביטחון לשעבר משה יעלון טען כי אין לישראל צורך בתשע צוללות.

העסקה השנייה עוסקת ברכישת ספינות טילים שנועדו להגן על אסדות הגז. על רקע גילוי מאגרי הגז ב-2012 עלה הצורך ברכישת ספינות מסוג "סער 6" שיגנו על האסדות. אלה נקנו בעלות של 430 מיליון אירו מחברת טיסנקרופ הגרמנית בעסקה שנחתמה ב?2015. ממשלת גרמניה מימנה 115 מיליון אירו מתוך העסקה.

עסקה זו עוררה שאלות, בין היתר כיוון שטיסנקרופ כלל אינה מייצרת ספינות כאלה ושכרה לשם כך שירותים של חברה אחרת. בעקבות זאת, עלה צורך לבצע התאמות בין המערכת האזרחית של החברה הגרמנית לזו הצבאית הישראלית, בעלות של עוד כ?50 מיליון אירו. הטענה היא כי במשרד ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחצו על משרד הביטחון לסכל את המכרז לקניית הספינות שנפתח עבור כמה חברות, כך שההתקשרות תבוצע עם טיסנקרופ הגרמנית, המיוצגת בידי גנור, שעורך דינו הוא דוד שמרון - עורך הדין של נתניהו ובן דודו.

(עדכון ראשון: 07:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully