וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קריסת דאעש: ארה"ב מתחילה לסגת מעיראק - ועוברת לאפגניסטן

5.2.2018 / 10:52

גורמים המוצבים עם כוחות הקואליציה סיפרו על תזוזת חיילים אמריקנים על בסיס יומי, אחרי הסכם שהושג בין וושינגטון לבגדאד. רבים אמורים לעבור לזירה אחרת, אך כמה אלפים יישארו כדי לאמן את הכוחות המקומיים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הכוחות האמריקניים החלו לסגת מעיראק עם הכרזת הניצחון של בגדאד על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) - כך אמרו גורמים מערביים המוצבים עם כוחות הקואליציה הבינלאומית בעיראק. לדבריהם, עשרות חיילים החלו במעבר מעיראק לאפגניסטן על בסיס יומי בשבוע האחרון, יחד עם כלי נשק ועם ציוד צבאי אחר.

שני גורמים עיראקיים אישרו בפני סוכנות הידיעות אי-פי כי הקואליציה האמריקנית וממשלת עיראק הגיעו להסכם על הסגת כוחות מעיראק, לראשונה מאז תחילת המלחמה בדאעש שהחלה לפני יותר משלוש שנים.

הגורמים העיראקיים אמרו כי התהליך לא החל באופן רשמי, אך כתב של אי-פי שמוצב בבסיס אל-אסד במערב עיראק תיאר תזוזת כוחות המאמתת את הדיווחים של אותם גורמים מערביים. כל הגורמים שמרו על עילום שם ולא חשפו את היקף הנסיגה.

דובר הקואליציה, קולונל ראין דילון, אמר כי המשך נוכחות הכוחות בעיראק תהיה מבוססת על התנאים בשטח, באופן יחסי לצורך הדרוש ובתיאום עם ממשלת עיראק. הוא לא פירט מעבר לכך.

לקריאה נוספת בנושא
עקב טעות בזיהוי: שמונה נהרגו בהפצצה אמריקנית בעיראק

חיילים אמריקנים נושאים את ארונו של חייל שנהרג בתקרית בעיראק שאינה קשורה ללחימה, בבסיס חיל האוויר בדובר, ינואר 2018. AP
חיילים נושאים ארון של חייל שנהרג בתקרית בעיראק/AP

גורם עיראקי בכיר המקורב לראש הממשלה חיידר אל-עבאדי אמר כי 60% מהכוחות האמריקניים המוצבים במדינה יעזבו. בסופו של דבר, אמורים להישאר כ-4,000 חיילים שימשיכו לאמן את צבא עיראק. לפי דוח של הפנטגון בנובמבר האחרון, היו 8,892 חיילים אמריקנים בעיראק, נכון לספטמבר. ארצות הברית שבה לעיראק ב-2014 בעקבות קריסת הכוחות המקומיים מול דאעש, ונוכחותה במדינה שאותה עזבה ב-2011 בתום שמונה שנות מלחמה גדלה שוב בהדרגה.

הנסיגה החלקית מתרחשת גם שלושה חודשים לפני הבחירות לפרלמנט, כשהנוכחות האמריקנית בשטחה של המדינה נותרה סוגיה שנויה במחלוקת. אל-עבאדי, המקווה לזכות בכהונה נוספת, מנסה לאזן את האינטרסים המתנגשים בין שתי בעלות ברית חשובות של עיראק - איראן וארצות הברית. על אף התנגדותן של המיליציות השיעיות הנתמכות בידי טהראן לנוכחות האמריקנית, אל-עבאדי אמר בעבר כי צבא עיראק יזדקק לאימון אמריקני בשנים הקרובות.

דאעש אמנם איבד את מרבית הטריטוריה שהייתה בשליטתו - בשיא כוחו הוא שלט על כשליש משטחה של המדינה ושל סוריה השכנה - אך גורמים עיראקיים ואמריקניים אומרים כי הארגון ממשיך להוות איום ביטחוני.

ב-2007, בשיא הלחימה של הכוחות האמריקניים באלימות הפנימית שהשתוללה בעיראק, היו 170 אלף חיילים אמריקנים במדינה שהתדרדרה לכאוס לאחר הפלת משטרו של סדאם חוסיין. ארבע שנים לאחר מכן, הושלמה הנסיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully