וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם רעלות שלופות: הנשים של איראן יוצאות למאבק בכיסוי הראש

4.2.2018 / 9:24

האישה שנופפה בכיסוי הראש שלה לפני תחילת ההפגנות נגד יוקר המחיה הפכה לסמל נגד הדיכוי של המשטר, ונשים נוספות הצטרפו לקריאת התיגר. "זהו צעד ראשון בדרך לניצחון"

עריכה: יוסי אלטר

ברשתות החברתיות של איראן מופצות בימים האחרונות תמונות של נשים המנופפות ברעלה שלהן כאות מחאה נגד החובה שמטיל המשטר, ופעילת זכויות אדם בולטת תיארה זאת כמחאה סמלית נגד "התערבות הדת" בחייהן.

"אנחנו נלחמות בסמל הבולט ביותר של הדיכוי", אמרה מסיח עלינז'אד, מנהלת אתר "החירות הגנובה שלי", שאליו מעלות נשים תמונות שלהן ללא כיסוי ראש. "הנשים האלו אומרים - הגיע הזמן - זאת המאה ה-21 ואנחנו רוצים להיות באמת אנחנו". עלינז'אד נמלטה מאיראן ב-2009 ומאז חיה בניו יורק.

תחת החוק האסלאמי, שיושם אחרי המהפכה ב-1979, נשים מחויבות לכסות את פניהן עם חיג'אב וללבוש בגדים ארוכים ולא צמודים. מי שמפרה את החוק, עלולה לספוג קנס ואף להיעצר - לפי המשטרה באיראן, לפחות 29 נשים נעצרו מאז תחילת הקמפיין.

לקריאה נוספת בנושא
"איפה האישה מרחוב המהפכה?": סמל המחאה נגד הרעלה באיראן נעלמה

אישה מניפה את כיסוי הראש שלה על מקל במהלך מחאה באחת מעריה של איראן, דצמבר 2017. צילום מסך
נעצרה למשך חודש. האישה שהציתה את המחאה נגד החיג'אב/צילום מסך

המחאה התפשטה אחרי שתמונתה של אישה אחת, שהניפה את הרעלה הלבנה שלה על מקל, הופצה ברשתות החברתיות בדצמבר - יום לפני תחילת ההפגנות נגד המצב הכלכלי. אלו הפכו במהרה למחאה נגד המשטר, עד שדוכאו על ידי משמרות המהפכה. האישה שתועדה בטהראן נעצרה, ושוחררה לאחרונה ברקע קריאות נרחבות ברשת שתהו מה עלה בגורלה.

מאז, אמרה עלינז'אד, היא מוצפת בסרטונים ובתמונות שמחקים את האישה החלוצה ומועלים בחשבון הטוויטר ובדף הפייסבוק של האתר שלה. "הן לא נלחמות רק נגד פיסת בגד, אלא נגד האידיאולוגיה המחייבת את לבישת החיג'אב", אמרה פעילת זכויות האדם, שכינתה את התנועה כ"פנים האמיתיתות של הפמיניזם".

היא סיפרה כי מאז שפתחה בקמפיין הרשת שלה לעידוד נשים להצטלם ללא כיסוי ראש ובבגדים לבנים, במסגרת "ימי רביעי הלבנים", היא ספגה איומים על חייה. "אני מתעוררת בכל בוקר עם קולותיהן של אותן נשים בתיבת המייל שלי. יש בי תקווה רבה. מרי אזרחי הוא הצעד הראשון שלנו בדרך לניצחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully