וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איפה האישה מרחוב המהפכה?": סמל המחאה נגד הרעלה באיראן נעלמה

פעילת זכויות אדם בולטת במדינה אמרה כי אישה שתועדה מנופפת בכיסוי הראש שלה במהלך הפגנה בטהראן נעצרה לפני כחודש ומאז נעלמו עקבותיה. דמותה של האישה, אם לתינוק בן שנה וחצי, נקשר למחאה הכללית נגד המשטר שפרצה מיד לאחר מכן

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

אישה שהסירה את הרעלה שלה במהלך הפגנה בטהראן לפני כחודש נעלמה ולא ברור מה עלה בגורלה. האישה, ששמה לא ידוע, לא נראתה מאז שנעמדה על תיבת דואר ברחוב מרכזי בבירת איראן, כשראשה חשוף וכשהיא מנופפת בכיסוי הראש שהיה אמור לעטוף אותו ונתלה במקום זאת על סוג של מקל.

תמונתה הופצה במהירות ברשתות החברתיות והיא ככל הנראה צולמה ב-27 בדצמבר. היה זה יום לפני תחילת המחאה הכלכלית, אבל דמותה נקשרה לגל ההפגנות נגד שלטון ההלכה שדוכא באלימות אחרי כשבועיים.

דבר גורלה הפך לאחד הנושאים המרכזיים ברשתות החברתיות באיראן, שם כונתה ה"נערה מרחוב המהפכה" - האזור שבו נעמדה כדי למחות על החוק המחייב נשים ללבוש כיסוי ראש, כשהם משתמשים בהאשטג "איפה_היא?".

לקריאה נוספת:
רוחאני נגד השמרנים: לאזרחים יש דרישות, אף אחד לא חף מפשע
נלקחו מבתיהם: עשרות סטודנטים נעצרו כחלק מדיכוי המחאה באיראן
רוסיה: ארה"ב מנצלת את ההפגנות באיראן כדי לחתור תחת הסכם הגרעין

אישה מניפה את כיסוי הראש שלה על מקל במהלך מחאה באחת מעריה של איראן, דצמבר 2017. צילום מסך
זהותה לא ידועה. המפגינה שנעמדה על תיבת דואר בטהראן/צילום מסך

נסרין סוטודה, עורכת דין ופעילת זכויות אדם בולטת שנעצרה במהלך השנים האחרונות בכמה מקרים, אמרה היום כי היא שבה לרחוב שבו נראתה לאחרונה המפגינה. היא אמרה כי היא לא הצליחה לגלות מה שמה, אלא רק שהיא בת 31 עם תינוק בן שנה וחצי.

"מה שאני בטוחה לגביו הוא שהאישה הזו נעצרה", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אלו שהיו במקום וראו אותה נלקחת ואף ליוו אותה לתחנת המשטרה נתנו לי את המידע הזה. לא יצרתי קשר עם משפחתה".

עורכת הדין אמרה כי המחאה של אותה אישה הייתה ככל הנראה נגד "חוסר השליטה שלה על גופה ב-31 שנות חייה". לדבריה, "נשים חשות שאין להן שליטה על הגוף שלהן. זהו הבסיס להפרת כל הזכויות שלהן".

עוד באותו נושא

לחסל את המחאה בתחילתה - או ליפול: כך שורדים משטרים רודניים

לכתבה המלאה
אישה חולפת על ציור קיר המפאר את מיליציית הבסיג' בטהראן, איראן, 3 בינואר 2018. AP
העונש לעוברות על החוק הוא קנס וחודשיים מאסר. אישה צועדת בטהראן/AP

התקרית אירעה באותו היום שבו מפקד משטרת טהראן רמז על כך שתינקט גישה מרוככת יותר כלפי אכיפת חוקי הדת, אולם לא ברור כמה השפעה יש לכך בשטח. לפי החוק היבש, אישה שאינה לובשת כיסוי ראש או בגד המכסה את גפיה עלולה להיקנס ב-500 אלף ריאל (כ-12 דולר) ולהישלח עד לחודשיים מאסר.

לטענת סוטודה, המשטרה נוהגת פעמים רבות מעבר למה שמוגדר בחוק. "אפילו לפני שמעמידים אותן לדין, נשים נלקחות למקום שבו מכים אותן קשות. בין אם נפתח נגדן תיק או לא, זה לא חשוב", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully