וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: חוק חדש אוסר להטיל אחריות על המדינה לפשעי הנאצים

רויטרס וטל שלו

27.1.2018 / 15:52

הבית התחתון בפרלמנט אישר חוק האוסר שימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים", ובמסגרתו ייגזרו עד שלוש שנות מאסר בגין רמיזה כי לפולין אחריות כלשהי לשואה ולפשעים נוספים נגד האנושות. החוק עוד דרוש את אישור הסנאט והנשיא

רויטרס

הפרלמנט בפולין אישר אתמול (שישי) חוק האוסר על הטלת אחריות על המדינה לפשעים נגד האנושות שבוצעו בשטחה במהלך מלחמת העולם השנייה בידי גרמניה הנאצית. העוברים על החוק יעמדו בפני עונש של עד שלוש שנות מאסר בגין רמיזה כי לפולין אחריות לעוולות המלחמה. החוק עוד זקוק לאישור הבית העליון, הנשלט אף הוא על ידי מפלגת השלטון, וכן של הנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של המפלגה.

בין היתר, אוסר החוק לכנות את מחנות ההשמדה שהוקמו בשטחי פולין "פולניים", ואף מגדיר את הכחשת הרצח של מאה אלף פולנים בידי מיליציה אוקראינית בלתי חוקית. פעילות אמנותית או מדעית יוחרגו מהחוק.

פולין נאבקת זה שנים נגד השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים", המרמז כי המדינה המזרח-אירופית נושאת אחריות חלקית להקמת המחנות, שבהם נרצחו מיליוני בני אדם - רובם המוחלט יהודים. "התיקון מצייד את פולין עם הכלים החשובים ביותר שכבר נמצאים מזמן בידיהן של מדינות אחרות", אמר סגן שר המשפטים של פולין, פטריק יאקי.

עוד בוואלה! NEWS
הבעירו צלב קרס: ניאו-נאצים בפולין תועדו חוגגים את הולדת היטלר
פולין: התפשטו ושחטו כבשה באושוויץ - ויישלחו למאסר
סירוס בתי המשפט ושליטה על התקשורת: פולין שוקעת אל תוך דיקטטורה

אולם הפרלמנט בוורשה, פולין. 2012. AP
החוק יחבל בשיתוף הפעולה עם אוקראינה. אולם הפרלמנט בוורשה/AP

מפלגת השלטון בפולין, "החוק והצדק", עוררה בשנים האחרונות את הדיון סביב סבלם של הפולנים תחת הכיבוש הנאצי, שאף גזר על המסייעים ליהודים גזר דין מוות. זאת, כתגובה לטענות כי חלק מהפולנים ביצעו גם הם פשעים נגד היהודים במהלך המלחמה. המפלגה נאבקת בימים אלו נגד האשמות מהאופוזיציה, לפיהן הקו הלאומני והספקני כלפי האיחוד האירופי שאותו מנהיגה המפלגה מעורר מחדש תנועות ימין קיצוני.

מנהל מרכז הסיכון האוקראיני כתב ברשתות החברתיות ביום חמישי כי אם החוק יעבור, הדבר ככל הנראה יעצור את שיתוף הפעולה בין היסטוריונים בפולין ובאוקראינה. החוק השנוי במחלוקת מוסיף למתיחות בין שתי המדינות בנוגע לעברן, שהתבטאה גם בזימון השגריר הפולני באוקראינה לשיחת נזיפה בנובמבר האחרון, זאת בעקבות הסלמה בוויכוח דיפלומטי על פרטים היסטוריים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ישיבת סיעת יש עתיד 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
"מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמת פולין בלי לפגוש נאצים". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד גינה בחשבון הטוויטר שלו את החוק וכתב כי הוא "מנסה להכחיש את מעורבותם של אזרחים פולנים רבים בשואה". לדבריו, "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".

שגרירות פולין בישראל הגיבה לציוצו של לפיד בטוויטר וכתבה בתגובתה: "טענותיך נטולות התימוכין מראות באיזו דחיפות נדרש חינוך על השואה, גם כאן בישראל. כוונת החוק הפולני היא לא לשכתב את העבר, אלא להגן על האמת מפני השמצות שכאלה".

גם ח"כ איילת נחיאס ורבין (המחנה הציוני) הגיבה להעברת החוק, ואמרה כי "ראש הממשלה ושר החוץ חייבים להחזיר את השגרירה ל'התייעצות'. התזמון של החלטה, שיש בה משום הכחשת שואה רשמית וניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה תמוהה. מדינת ישראל לא יכולה להחריש מול מדינה שמקדמת חוקי הכחשת שואה. ראש הממשלה נתניהו צריך להבהיר לידידים בוורשה שלישראל יש אפס סובלנות להכחשת שואה למיניה, על אחת כמה וכמה כשהיא נעשית על ידי מדינה".

(עדכון ראשון: 13:55)

שלט אשוויץ, העבודה משחררת. AP
נאבקים זה שנים בשימוש במונח "מחנות השמדה פולניים". מחנה אושוויץ שבפולין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully