וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזק של מיליונים": הדבוראים מתקשים להתמודד עם מכת גניבת הכוורות

22.1.2018 / 6:30

תופעת הגניבות בענף הדבש מתרחבת, ומביאה עמה נזק כלכלי גדול למגדלים. "בלילה אחד הורסים את מפעל חייהם", אמר מנכ"ל מועצת הדבש. בעוד ניסיונות החקלאים בשטח נוחלים אכזבה, הגניבות מתגברות בעונות הפריחה והרדייה | פשיעה חקלאית, סיקור מיוחד

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: גניבת כוורות במושב גמזו שבשפלה, בשנה שעברה )

הדבוראי רן פורת, תושב עין יהב שבערבה, הגיע ביום שישי האחרון, כבכל בוקר, לכוורות שלו הפזורות ברחבי הערבה, במטרה לבדוק את שלומן של הדבורים. להפתעתו, גילה כי בשתי נקודות הסמוכות למושב עומר, נגנבו שמונה כוורות, והשאר הושחתו. לפי הערכה ראשונית, הנזק הכלכלי לפורת מוערך בעשרות אלפי שקלים.

פורת לא לבד. מנתוני מועצת הדבש עולה, כי בשנת 2016 נגנבו 1,067 כוורות והנזק הכלכלי בענף בשנה זו נע בין מיליון וחצי לשני מיליון שקלים. מנכ"ל מועצת הדבש זאב מידן אמר כי "תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. הדבוראים משקיעים את כל מרצם בעבודה קשה, בהשקעה רבה של זמן וכסף, ובלילה אחד הורסים את מפעל חייהם ופרנסת משפחותיהם. מדובר בהיקף גניבות של קרוב לאלף כוורות בשנה, נזק של כשני מיליון שקלים".

עוד בוואלה! NEWS
"נלחמים על החופש שלנו כיהודים": הפנים מאחורי מחאת השבת באשדוד
סערת ליברמן והרבנים: בוטלה פגישת רב צה"ל עם הרב הראשי הספרדי
צעיר נהרג בחילופי ירי בין מבריחי סמים למג"ב בגבול מצרים

כוורות שנגנבו במושב עין יהב שבערבה 18 בינואר 2017. רן פורת, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו מתמודדים עם גניבות לאורך כל השנה". הכוורות נעולות במנעולים כבדים/מערכת וואלה! NEWS, רן פורת

הכוורות שנגנבו לפורת היו כולן נעולות במנעולים כבדים שמנעו מהגנבים לפתוח אותן ולאסוף את חלות הדבש. לדברי פורת, הגנבים ניסו לנפץ את הכוורות שנותרו בשטח והרסו אותן כליל. "לצערי, מדובר בתופעה שכיחה שהדבוראים מתמודדים איתה יום יום לאורך כל השנה, ובעיקר בעונות פריחה או רדיית דבש", סיפר פורת. במועצת הדבש וארגון מגדלי דבורים בישראל אמרו כי המקרה דווח למשטרה וליחידה במשרד החקלאות האחראית על פיקוח על חי וצומח (פיצו"ח), אך הגנבים טרם נתפסו.

רן פורת, כוורן, לאייטם גניבת כוורות בצפון. דן בלילטי, מערכת וואלה! NEWS
בתקופת הפריחה והרדייה מספר הגניבות עולה. הדבוראי רן פורת/מערכת וואלה! NEWS, דן בלילטי

במועצת הדבש ציינו כי קיימות שלוש סיבות עיקריות לגניבות הכוורות: גניבת דבש ומכירתו, גידול דבורים למטרות עסקיות ושימוש בכוורות לצורך האבקת גידולים חקלאיים. בכל תחילת עונת פריחה, נקראים הדבוראים על ידי החקלאים להציב כוורות בסמוך למטעים, כדי שתתבצע פעולת האבקה והפריה. פעולות אלה מאפשרות את הבשלת העצים, שכן דבורת הדבש היא המאביקה העיקרית בטבע ואחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. לאחר פעולת האבקה, מתבצעת אגירת דבש על ידי הדבורים בכוורות המוצבות בסמוך לפריחות, ולאחר מכן מתבצעת הרדייה.

"הדבוראים מנסים לעשות ככל יכולתם להילחם בגניבות וזוהי מלאכה קשה. רוב הכוורות מוצבות בשטחים פתוחים הרחק ממקומות יישוב, ובמרחק של עשרות קילומטרים מבתיהם וברדיוס רחב מאוד. הדבוראים נעזרים במשטרת ישראל ובפיצו"ח שפועלים באופן מידי בעזרה לתפיסת הגנבים ומשתפים פעולה במאבק נגד גניבות כוורות בארץ ופשיעה חקלאית בכלל", הוסיף מידן.

בתוך כך, המשטרה מגייסת את מתנדבי ארגון "השומר החדש" לשורותיה, למאבק בפשיעה החקלאית, במסגרת משמר הגבול. לדברי ניצב אלון אסור, מפקד מחוז צפון במשטרה, 80 ממתנדבי "השומר" כבר פועלים במסגרת זו במחוז, והיעד הוא 500 מתנדבים. המתנדבים פועלים גם בצוותים אורגנים של הארגון וברכביהם וגם כחלק מצוותי מג"ב. הוא הודה כי היקף הפשיעה החקלאית במחוז הצפון הינו הגבוה בארץ, למרות שמחוז דרום גדול ממנו בשטחו, וזאת בשל היקף החקלאות בצפון.

יואב איתיאל השתתף בהכנת הכתבה.

רן פורת, כוורן, לאייטם גניבת כוורות בצפון. דן בלילטי, מערכת וואלה! NEWS
הדבוראי רן פורת/מערכת וואלה! NEWS, דן בלילטי
נזק לכוורות, לאייטם גניבת כוורות בצפון. דן בלילטי, מערכת וואלה! NEWS
הכוורות שנהרסו בעין יהב/מערכת וואלה! NEWS, דן בלילטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully