וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקציב: האופוזיציה מתגייסת למאבק משרד החוץ

15.1.2018 / 16:25

בזמן שראש הממשלה ושר החוץ נתניהו מבקר בהודו, המערכת הפוליטית מפנה זרקור למשרדו. בכינוס שדולה לחיזוק מערך יחסי החוץ בכנסת נחשף כי איראן ומדינות ערב מחזיקות פי 19 יותר נציגויות בחו"ל מאשר ישראל

שגרירות ישראל בעיר ברלין בירת גרמניה. jockel finck, AP
מקום שמיני במזרח התיכון במספר הנציגויות. שגרירות ישראל בברלין/AP, jockel finck

ישראל מחזיקה 103 נציגויות דיפלומטיות ברחבי העולם, לעומת 1,941 נציגויות של כל מדינות הליגה הערבית ואיראן - כך עולה מנתונים של משרד החוץ שהוצגו היום (שני) בדיון חירום של השדולה לחיזוק מערך החוץ בכנסת. עוד עולה מהנתונים כי לישראל ולרשות הפלסטינית מספר זהה של נציגויות, וכי ישראל מדורגת במקום השמיני מבין מדינות המזרח התיכון, אחרי טורקיה, מצרים, איראן, מרוקו, פקיסטן וערב הסעודית.

דיון השדולה לחיזוק מערך יחסי החוץ, שנערך תחת הכותרת "קריסת משרד החוץ", התכנס על רקע דיוני תקציב 2019 ותוכניות משרד האוצר לקיצוץ בתקציבי המשרד. משרד החוץ אמנם הצליח לרכך חלק מתוכניות האוצר הנוגעות לו - במקום 22 נציגויות ישראליות ברחבי העולם שתוכננו להיסגר במקור, ייסגרו רק שבע, ובמקום קיצוץ של 140 תקנים הוחלט על תכניות פרישה מרצון - אך ועד עובדי המשרד עדיין מתריע שכל קיצוץ במספר הנציגויות יהווה "נזק מדיני חמור ויפגע באופן ישיר בחוסנה הבינלאומי של ישראל". בחסות דיוני התקציב, משרד החוץ זכה להפניית זרקור של המערכת הפוליטית ובשבוע הקרוב – בעוד ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו שוהה בביקור מדיני בהודו – מצבו של המשרד צפוי להעסיק לפחות חלק מסדר היום של הכנסת.

לקריאה נוספת:
זה בדיוק הזמן לשקם את משרד החוץ משפל חסר תקדים
אין השפעה בלי השקעה: במשרד החוץ נערכים לקרב מול משרד האוצר

כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
"נימה של זלזול ממשרד האוצר". יו"ר האופוזיציה הרצוג/ניב אהרונסון

בכינוס השדולה, בראשה עומד ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) היום נכחו ח"כים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, לצד בכירים לשעבר במשרד החוץ. לכינוס היה שותף גם מכון "מתווים", העוסק במדיניות חוץ אזורית. ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג אמר בדיון כי קיימת "נימת זלזול שיצאה מכיוון משרד האוצר כלפי משרד החוץ".

לדבריו, המשמעות של סגירת שבע נציגויות היא שבע מדינות פחות באו"ם שיתמכו בישראל. "עובדי המשרד עובדים בתנאים מאוד לא פשוטים. אבל כשהשר הוא ראש הממשלה מה זה אומר אם לא הסכמה בשתיקה וזה מאוד מאוד חמור ומאוד מטריד", הוסיף הרצוג. היה נכון לשמוע את ממשלת ישראל נותנת מחמאות לעובדי משרד החוץ ולא להיפך."

עוד בוואלה!

תוניסיה: שבע שנים אחרי המהפכה, מולדת "האביב הערבי" רועדת שוב

לכתבה המלאה
עופר שלח במסגרת שעת שאלות לשר הביטחון אביגדור ליברמן , כנסת. יולי 2016. נועם מושקוביץ
יגיש הצעת חוק בנושא במהלך השבוע. ח"כ עפר שלח/נועם מושקוביץ

במקביל, ביום רביעי הקרוב צפוי ח"כ עפר שלח (יש עתיד) להעלות להצבעה בקריאה טרומית את הצעת חוק "מערך החוץ וההסברה" שנועדה להגדיר את משרד החוץ כגוף הממשלתי המרכזי האמון על גיבוש ועיצוב מדיניות החוץ והדיפלומטיה הציבורית ולהסדיר את הממשקים עם משרדים נוספים שעוסקים בתחום. מדובר בהצעת חוק שהוגשה כבר בשנת 2015 שעליה חתומים גם חברים בקואליציה – שר הביטחון אביגדור ליברמן, שחתם עליה כשהיה חבר באופוזיציה לפני כניסתו לממשלה, וסגן השר מייקל אורן (כולנו), שהצטרף לחותמי ההצעה לפני שמונה לתפקידו הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully