וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן תקף את נשיא ארה"ב בנאום חריג: "טראמפ – ייחרב ביתך"

בנאום בישיבת המועצה המרכזית של אש"ף תקף יו"ר הרשות את נשיא ארה"ב, ואמר כי לא יסכים ליוזמות אמריקניות. עוד הוסיף וטען כי ב-1948 עשרות אלפי יהודים ממוצא תימני הובאו במטוסים אמריקנים לפלסטין. דיווח: טראמפ יקצץ ביותר מחצי את התשלומים לסוכנות הסיוע לפלסטינים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

התקפות אבו מאזן - עיקרי הנאום

- "טראמפ מצייץ שיקצץ בסיוע. ייחרב ביתך"
- "היוזמה האמריקנית למו"מ של טראמפ - סטירת המאה"
- "ב-1948 הביאו מטוסים אמריקניים 50 אלף יהודים לפלסטין"
- "כיבוש פלסטין החל על ידי האירופים במאה ה-17"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תקף אמש (ראשון) את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך ישיבת המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה. בנאום חריג בחריפותו, שב אבו מאזן על איומיו לפיהם לא ייענה לשום יוזמה של נשיא ארצות הברית לכינון הסדר קבע באזור, ואף מתח ביקורת על הודעתו האחרונה לפיה יקצץ בכספי הסיוע לפלסטינים בציוץ בטוויטר. "הוא (טראמפ) מצייץ בטוויטר ואומר שיקצץ בכספי הסיוע אם הפלסטינים יסרבו למו"מ. ייחרב ביתך, מתי סירבנו?", תקף.

בהקשר זה, סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה אמש כי ממשל טראמפ נערך לקצץ עשרות מיליונים מהתשלומים לסוכנות הסיוע לפלסטינים אונר"א, וכי התשלום הראשון שאמור לעבור אליה במהלך השנה ייחתך בחצי או אף בשלמותו, כך לפי בכירים אמריקנים. טראמפ עדיין לא קיבל החלטה סופית בנושא, אך נראה כי ישלם רק 60 מיליון דולר, במקום 125 מיליון דולר לסוכנות. הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני לא הגיבו לנושא.

לקריאה נוספת:
הציוץ של טראמפ חשף: לאבו מאזן אין מה להציע לפלסטינים
בכיר בבית הלבן: "בוחנים את המשך הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית"
בבית הלבן עונים לפלסטינים: טראמפ לא יסבול שקרים

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, במהלך ישיבת הוועד המרכזי הפלסטיני ברמאללה 14 בינואר 2018. רויטרס
אבו מאזן במהלך הכינוס ברמאללה/רויטרס

בהמשך דבריו, אבו מאזן הקדיש חלק ניכר מנאומו לביקורת נגד האמריקנים ואף נגד הבריטים – להם קרא לבטל את הצהרת בלפור שניתנה לפני כמאה שנים. הוא ציין כי הכיבוש האירופי של שטחי פלסטין החל כבר במאה ה-17. "נישאר על אדמותינו, ולא נחזור על טעויות העבר".

בנוסף לקיצוץ האמריקני, התייחס אבו מאזן בנאומו גם לעלייה לישראל בחלוף השנים. לדבריו, הקולוניאליזם האירופי החל בשנת 1653, "משום שהם רצו להפוך אותה למוקד מסחרי שלהם". אחר כך המשיך אבו מאזן בסקירה ההיסטורית, כלשונו, ולדבריו בשנת 1948 הביאו מטוסים אמריקנים 50 אלף יהודים יוצאי תימן לשטחי פלסטין.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2018. רויטרס
סירוב לכל תוכנית אמריקנית. טראמפ/רויטרס

אחר כך התייחס אבו מאזן ליוזמות השלום באזור. הוא ציין כי באחד המקרים "הציעו לנו את אבו דיס" במקום ירושלים, זאת על רקע הדיווח בניו יורק טיימס בנוגע להצעה הסעודית להשגת שלום באזור. "אנחנו לא מקבלים הוראות מאף אחד", אמר. "אנחנו יכולים להגיד לא לכולם כשזה נוגע לאדמותינו".

על חבר הלשכה המדינית מחמוד א-זהאר אמר אבו מאזן כי הוא "חוצפן בעל לשון ארוכה". בתגובה אמר דובר חמאס סלאח אל-ברדוויל כי "דבריו עם הוכחה לאי הרצינות של היו"ר, וזלזולו בסוגיות הלאומיות הגדולות".

אבו מאזן המשיך לתקוף, וכינה את היוזמה האמריקנית כ"סטירת המאה", והציע למועצה לבחון מחדש הסכמים שנחתמו עם ישראל. עוד הוסיף אבו מאזן כי "ייתכן שזו הפעם האחרונה שתראו אותי פה".

תגובתו של השר ארדן לנאום אבו מאזן

בתחילת החודש איים טראמפ להפסיק את הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית ברקע המשבר בין וושינגטון לרמאללה סביב ההכרה בירושלים כבירת ישראל. טראמפ רמז גם כי ההכרזה השנויה במחלוקת תדרוש מישראל ויתורים משמעותיים מצדה, בכל בהסדר עתידי.

"אנחנו משלמים לפלסטינים מאות מיליוני דולרים בשנה, ולא מקבלים שום הערכה או כבוד", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, אחרי ששגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, הזהירה כי הממשל יפסיק את הסיוע לסוכנות הפליטים הפלסטינית אונר"א.

לדברי טראמפ, "הם (הפלסטינים) אפילו לא רוצים לדון בהסכם השלום עם ישראל. לקחנו את ירושלים, החלק הקשה ביותר במשא ומתן, והורדנו אותו מן השולחן. אבל ישראל, בעבור זאת, הייתה צריכה לשלם יותר. אבל כשהפלסטינים לא רוצים יותר לדון בשלום, למה שנמשיך לשלם להם כל כך הרבה?".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס לנאום, ואמר כי "בנאום מלא הסתה, שקרים וטענות הזויות, אבו מאזן אף הגדיל לעשות וקילל את הנשיא טראמפ. אבל זה אבו מאזן שמחריב כל סיכוי לשלום", צייץ בטוויטר.

(עדכון ראשון 20:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully