וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט המדינה: להגביר סגירת תיקים בשל חוסר אשמה - ולא חוסר ראיות

14.1.2018 / 12:16

פרסום ראשון: הפרקליטות תפעל לסגירת תיקים מחוסר אשמה, כדי שלא יוותר כתם על החשודים. תיקים שנסגרים מהיעדר אשמה אינם נשמרים במערכות המשטרה, בניגוד לכאלה שנסגרו בשל חוסר ראיות. ניצן הדגיש כי הדבר לא בהכרח מעיד שחשוד לא ביצע את העבירה שיוחסה לו

בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2011. עומר מירון
מבחן הסגירה בשל העדר אשמה רוכך. אילוסטרציה/עומר מירון

פרקליט המדינה, שי ניצן, פרסם היום (ראשון) הנחיה שתטיב עם חשודים שהתיק נגדם נסגר. ההנחיה החדשה צפויה להביא לכך שיותר תיקים יסגרו בעילה של "היעדר אשמה", ולא בעילת "חוסר ראיות", כך שלא ישאירו כתם פלילי על החשוד. לפי נתוני הפרקליטות, ב-11% בלבד מהתיקים שנסגרים הנימוק הוא עילה של היעדר אשמה.

לטענת ניצן בעבר סגירת תיק מחוסר אשמה התאפשרה רק כאשר לא היה "שמץ ראייתי" שקושר את החשוד לעבירה. עם השנים, הוסיף, "מבחן זה רוכך והתחלף למבחן של העדר 'ספק סביר' בדבר חפותו של החשוד. הנחיה זו נועדה לעצב מחדש את האיזון בין שתי עילות סגירה אלה". עוד מדגיש פרקליט המדינה כי "משמעותה של עילת הסגירה של 'היעדר אשמה' אינה כי החשוד בהכרח לא ביצע את העבירה, אלא שהסיכוי כי ביצע את העבירה נמוך".

פרקליט המדינה שי ניצן במהלך ועידת גלובס 11 בינואר 2018. תמר מצפי, גלובס, מערכת וואלה! NEWS
הכיר בחשיבות הסגירה עבור החשודים. ניצן/מערכת וואלה! NEWS, תמר מצפי, גלובס

מי שמחליט על עילת הסגירה של התיק הוא התובע. כאשר תיק נסגר מהעדר אשמה, הוא נמחק גם מרישומי המשטרה הפנימיים. זאת בניגוד לתיק שנסגר מחוסר ראיות, ועדיין נותר ברישומים. מכאן שגורמי אכיפה עדיין יוכלו לראות במערכת תיק שנסגר מחוסר ראיות, ולעתים יש לדבר משמעויות. למשל, כמה תיקים שנסגרו מחוסר ראיות עשויים להביא לפתיחת חקירה נרחבת יותר נגד אותו אדם - מה שלא יכול לקרות אם התיקים נסגרו מחוסר אשמה.

"לעילת סגירת התיק נודעת חשיבות רבה מנקודת מבטו של החשוד", נכתב בהנחיה שפרסם ניצן. "מאחר שסגירת התיק נגדו בעילה של 'חוסר ראיות' מעידה בפני עצמה כי לא נוקה כליל מהחשד שעמד נגדו. לכך יכולות להיות משמעויות ניכרות על החשוד, כדוגמת השלכות משפחתיות, חברתיות, ציבוריות (בפרט כאשר מדובר באיש ציבור), תעסוקתיות ואחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully