וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל החשש ממהומות בתפילות: בצה"ל מנהלים מצוד מתוח אחרי המחבל

11.1.2018 / 22:40

במערכת הביטחון עסוקים בימים האחרונים במצוד אחר רוצחו של רזיאל שבח מחוות גלעד, אך מנסים באותה עת לשמור על הסטטוס קוו העדין ביהודה ושומרון. החשש מפעולות נקמה מצד גורמים קיצוניים וההסתה הגוברת במסגדים וברשתות הפלסטיניות מעמידים את פיקוד המרכז במבחן

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ורד לידני

בפיקוד המרכז מבינים כי בפיגוע הרצחני של רזיאל שבח בצומת הכניסה לחוות גלעד יש מרכיבים רבים שיכולים להצית את יהודה ושומרון ולהביא לגל חדש של טרור. אחרי תקופה של שקט יחסי והצלחות למערכת הביטחון ההתיישבות עשויה לאבד את האיפוק והסבלנות ולהגדיר את המצב הביטחוני כקו פרשת מים. מה שתורם לאווירה המתוחה הם לא רק פרטי הסיפור האישי הנוגע ללב של הרב רזיאל שבח: אב לשישה ילדים, דמות חינוכית מוכרת באזור, מתנדב בשנים האחרונות במד"א ובמחלקת הרפואה של המועצה. גם מיקום הפיגוע על כביש ראשי ושימוש בירי, הדיווח שבוע קודם לכן על אירוע חבלני ללא נפגעים בצומת - שכעת יש מי שטוען שהיה אולי סימן מעיד להיערכות של מחבלים לפיגוע השבוע - והקלטת הווטסאפ שבה הוא נשמע אומר לחבריו "ירו בי", מגבירים את המתח באזור.

לא רק אלו יש בהם להעלות את רמת המתח בגדה המערבית אלא גם בביקורת מתוך ההתיישבות ביהודה ושומרון על ניסיונות של מערכת הביטחון והדרג המדיני לייצר אופק לציבור הפלסטיני. צעדים שלטענתם פגעו בהרתעה כמו הסרת המחסומים ומתן חופש תנועה לפלסטינים בצירי התנועה.

עוד בנושא:
רזיאל ואליאב תועדו בחגיגת חנוכה - –ונרצחו בהפרש של שנה
אחיו של הנרצח מחוות גלעד: קריאות הנקמה בהלווייה לא באו מאתנו
סריקת נתיבי מילוט ואיסוף מודיעין: המצוד אחר המחבל מחוות גלעד

חיילים במעבר מהגדה המערבית, 10 בינואר 2018. רויטרס
חיילים בודקים כלי רכב פלסטינים בשומרון/רויטרס

אם המתיחות תחצה גבולות, עשוי להיכנס אוויר חם מאוד לאזור ולייצר פעולות שרשרת. המתח בין פלסטינים למתיישבים יכול לגלוש. הקריאות לנקמה במהלך הלווית הרב שבח אומנם נקודתיות ונאמרו על ידי קומץ קטן, אך יש בהן כדי להזכיר שהמציאות שברירית ופעולה קיצונית אחת יכולה להכניס את האזור לסחרור.

לכן, בזמן שבצה"ל ובשב"כ מנסים בראש ובראשונה לאתר את היורה שכפי הנראה הסתייע בחברי חוליית טרור, מתבצעות גם פעולות כדי למנוע חיכוך בין ישראלים לפלסטינים ולסכל אפשרות לפעולות "תג מחיר". צה"ל והשב"כ עסוקים בשלב הזה במצוד אחר היורה שעשוי לבצע פיגוע נוסף ולמנוע את תופעת החקיינות וההשראה בקרב מחבלים אחרים ששוקלים לבצע פיגוע דומה. מה שעשוי להרגיע את השטח ולהוריד את רמות המתח הוא לכידת המחבל היורה שמסתובב בשלב הזה חופשי.

עוד באותו נושא

נתניהו: "זו רק שאלה של זמן עד שנגיע למחבלי הפיגוע בחוות גלעד"

לכתבה המלאה
פיגוע ירי ליד כביש 60, חוות גלעד, 9 בינואר 2019. מאור לביא, TPS, תצפית TPS
זירת פיגוע הירי בחוות גלעד/תצפית TPS, מאור לביא, TPS

מחר יגיע האזור לנקודת רתיחה קבועה - תפילות בהר הבית ובמסגדים, הדרשות וההסתה שמגיעה בכלי התקשורת לאחר מכן. המטרה של אוגדת יהודה ושומרון בפיקודו של תת-אלוף ערן ניב, שתוגברו לקראת סוף השבוע בכוחות נוספים תהיה להכיל את המציאות הביטחונית למרות המתיחות והפרות הסדר הצפויות בזמן שמתנהל מצוד גם אם הוא לא נראה תמיד לעין. להימנע מפעילות שעשויות להוסיף עוד דלק למדורה.

דוגמה לכך ניתנה היום בפעילות המבצעית סביב הכפר תל. לוחמים שביצעו סריקות במסגרת הפעולות לאיתור המחבל היורה, חשו באיום ממשי על חייהם במהלך הפרת סדר אלימה ופתחו באש לעבר מפגינים. כתוצאה מהירי נהרג מפגין. הלוויתו מחר תשמש כדלק למסיתים. עוד מקרה לשלהב עמו את ההמון הפלסטיני שייצא אחרי ההלוויה להפגין בציר הראשי. זהו המרקם העדין של יהודה ושומרון שמתנהל על בסיס אוסף של רגישויות והחלטות מדודות מאוד תחת שתי מטרות ברורות לפי הסדר: לסכל טרור ולשמור על סטטוס קוו. ככל שחולף הזמן והמחבל מסתובב בחוץ המתח עולה.

הפרות סדר ברמאללה 9 בינואר 2018. רויטרס
הפרות סדר ברמאללה, לפני יומיים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully