וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סריקת נתיבי מילוט ואיסוף מודיעין: המצוד אחר המחבל מחוות גלעד

11.1.2018 / 1:10

בניסיון לתפוס את המחבל פועלים במערכת הביטחון לזהות את מבצע הפיגוע ואם פעל לבדו. החשש הוא מהימצאותה של חוליה מאורגנת ש"חמקה מהמכ"ם" ועלולה להוציא לפועל פיגוע נוסף, ברקע ביקורו הקרוב של סגן נשיא ארה"ב

צילום: בני בן סימון, דו"צ, עריכת וידאו: ניר חן

יותר מיממה חלפה מאז הפיגוע בחוות גלעד שבשומרון שבו נרצח תושב המאחז רזיאל שבח וכוחות הביטחון ממשיכים במצוד אחר מחבל חמוש המוגדר כ"פצצה מתקתקת". בפיקוד מרכז מבינים היטב כי כל עוד המחבל משוטט חופשי קיים סיכוי להתרחשות פיגוע נוסף. באגף המודיעין (אמ"ן) ובשב"כ מנסים "לצלול למוחו" של המחבל על מנת לאתרו.

בשב"כ ובשאר גורמי המודיעין בצה"ל מתקשים להתמודד עם שתי תופעות של השנים האחרונות: מפגע בודד, שלרוב אינו משתף אף אדם לפני שהוא מוציא לפועל פיגוע; או מחבל שמהווה חלק מחוליה קטנה שחבריה הם בני אותה חמולה, שכנים או אף חברים לספסל הלימודים. בשני המקרים לא מדובר על מחבל הרוכש נשק במיוחד לצורך פיגוע מסוים, אלא משתמשים בנשק זמין להם – כזה שעשוי לשמש את בני משפחתם בירי בחתונות או לצרכי הגנה בסכסוכים משפחתיים שעלולים להיגרר לאלימות קשה.

חיילים במעבר מהגדה המערבית, 10 בינואר 2018. רויטרס
המחבלים נמלטים בעזרת דרכי עפר. מחסום של צה"ל באזור שכם, אתמול/רויטרס

פיגועים מעין אלה עשויים להגיע בעקבות הסתה ברשתות החברתיות או בכלי התקשורת הפלסטינים – שהופכת לזרז בשילוב עם בעיות אישיות של המחבלים הפוטנציאליים. היבט נוסף שהופך את פענוחם של פיגועים מסוג זה למאתגרים עבור כוחות הביטחון הוא המרחק הקצר בין מקום המגורים של המחבל לבין זירת הפיגוע. לא מעט מהמחבלים בשנים האחרונות ראו מחלון בתיהם את המקום שאליו יצאו כדי לבצע פיגוע. לעתים היה מדובר במרחק שיכלו לכסות בצעידה ברגל ובמקרים אחרים בנסיעה קצרה במכונית. הדבר משפר באופן דרמטי את יכולותיהם של המחבלים להיעלם בפרקי זמן קצרים, כאילו בלעה אותם האדמה.

ברחבי הגדה המערבית ישנן לא מעט דרכי עפר הסמוכות לצירי התנועה המרכזיים, שהופכות מהר מאוד לנתיבי בריחה אפקטיביים המייתרים את המחסומים שפורש צה"ל זמן קצר לאחר התרחשות פיגועים. כדי לאתר את אותם מחבלים או חוליות מקומיות נדרשת סבלנות ועצבי ברזל מצד אנשי שב"כ שעובדים מסביב לשעון ומפעילים טכנולוגיה מתקדמת, לצד פעילות של מיטב המוחות בארגון. בנוסף למאמצים לאתר מידע מדויק ישנם גם ניסיונות להעריך מהם נתיבי הבריחה ומי מתגורר במרחב הקרוב; וכן לקיים מבצעי מודיעין שמטרתם להעיר את השטח ולאסוף פרטי מודיעין זעירים שעשויים להוביל לפענוח זהות היורה ושותפיו, אם היו כאלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פיגוע ירי חוות גלעד. עיבוד תמונה
פיגוע ירי חוות גלעד/עיבוד תמונה

בדקות הראשונות לאחר הפיגוע שלשום התחבטו קציני הצבא שהגיעו לזירה בשאלה אם מדובר בירי מרכב חולף או שהיורה שהה במארב ונמלט לאחר שזיהה פגיעה. מעל התרחישים הללו מרחף תרחיש קיצוני אחר: חוליית טרור מאורגנות שחמקה מ"מסכי המכ"ם" של שב"כ ופיקוד מרכז. חוליה כזו מפעילה לא מעט גורמים שאמורים להדליק נורות אדומות.

מוקדם מדי לקבוע מה באמת התרחש בשטח, אך המתח עדיין מרחף באוויר במיוחד כשחוליית טרור מאורגנת יכולה לנצל את חופש התנועה ביהודה ושומרון כדי לבצע פיגוע בזירה אחת ולהימלט לצדה השני של הגדה המערבית.

החשש - חמאס יניע את הרחוב הפלסטיני לפיגועים נוספים

בתוך כך, חמאס מפעיל מאמצים רבים להניע את הרחוב הפלסטיני לביצוע פיגועים בגדה המערבית. בשיא המתיחות סביב הר הבית והצהרות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כוונתו להעביר את שגרירות ארצו לירושלים הארגון אמנם לא הצליח להוציא לפועל פיגועים של תשתיות טרור ממוסדות במימונו, אך הוא לא הרים ידיים. מפקדות הארגון בעזה ובחו"ל ממשיכות לקדם ניסיונות לחטוף אזרחים וחיילים ולבצע פיגועים.

במערכת הביטחון לא הגיבו בצורה מתלהמת לפיגוע שלשום. באזורים מהם העריכו שיצא היורה בוצעו מספר פעולות ממוקדות ולא ננקטו צעדי ענישה נרחבים. למרות זאת הוקמו מחסומי פתע והוגברו בדיקות ביטחוניות במרחב העיר שכם והכפרים סביבה. לישראל אין כוונה לשבור את הכלים ולא להבעיר את השטח, במיוחד לא לקראת ביקורו המתקרב בישראל של סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס.

פנס יגיע ב-20 בינואר לאזור ויחל את ביקורו במצרים. לאחר מכן ימשיך לירדן ובהמשך יגיע לישראל. התקופה שלקראת הביקור והזמן שבו ישהה פנס בארץ צפויות להיות מתוחות ביותר. צה"ל ושב"כ יידרשו לפעולות חכמות וממוקדות כדי לחשוף את זהות המחבל מהפיגוע בחוות גלעד וכן למנוע פיגועים נוספים ולהחזיר את השגרה לשטח, על מנת שלא לייצר אווירה של הסלמה במהלך הביקור. כל הצהרה חריגה וקיצונית של פנס בתקופה המתוחה יכולה להבעיר את הרחוב הפלסטיני, גם אם לא התכוון לכך, וכשיעזוב יידרשו צה"ל ושב"כ להתמודד עם המתחים שיותיר מאחוריו.

(עדכון ראשון: 21:00)

כוחות צה"ל מצוד אחר האחראים לפיגוע בכביש 60 בשומרון שבו נרצח רזיאל שבח. ניב אהרונסון
כוחות צה"ל בקרבת זירת הפיגוע, אתמול/ניב אהרונסון
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בזירת הפיגוע ליד חוות גלעד. דובר צה"ל
הרמטכ"ל מסייר בקרבת זירת הפיגוע עם מפקדי צה"ל, אתמול/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully