וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה לש"ס ודריכות לקראת חוק המרכולים: השבוע המאכזב של דרעי

7.1.2018 / 7:16

הבקשה מח"כ גליק להגיע להצבעה אחרי מות רעייתו וההודעה על התפטרותו של שר הדתות – שהכחיש זאת – גרמו נזק למפלגתו של שר הפנים. כעת החוק שהוא מקדם נמצא בלב הוויכוח עם הליכוד, אך אם הוא יתפשר הוא יאבד גם את הקרדיט ברחוב החרדי

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

דריכות בקואליציה לקראת ההצבעה על חוק המרכולים: הכנסת צפויה להצביע מחר (שני) בקריאה שנייה ושלישית על החוק שיעניק לשר הפנים את הסמכות למנוע מסחר בשבת ברשויות מקומיות. לצד הוויכוח בין הליכוד לסיעות החרדיות על ההחרגה מהחוק של חנויות הנוחות בתחנות דלק ואזור התיירות באילת, בקואליציה עולה שוב השאלה אם יושג רוב בהצבעה.

חוק המרכולים נולד לא רק בעקבות פסיקת בג"ץ על העיר תל אביב לפיה תתאפשר פתיחת עסקים בה בשבת, אלא גם מתוך ניסיון של יו"ר ש"ס אריה דרעי להתמודד עם הביקורת החרדית שהופנתה אליו ולשאר הנציגים החרדים בשנה האחרונה. מאז מות הרב עובדיה יוסף, ש"ס הפכה מפלגה חרדית יותר וככזו היא נאלצת לעתים להתמודד עם ביקורת דומה לזו שמתמודדים איתה ביהדות התורה.

לקריאה נוספת:
אחרי שבש"ס אישרו כי אזולאי יתפטר - השר מכחיש: "אין שחר לשמועה"
ליצמן על חוק המרכולים: "הוא יעבור, ואם יפרו איתי הסכם - אהפוך עולמות"
הליכוד מנסה להחריג את אילת מחוק המרכולים, החרדים מתנגדים

אריה דרעי במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מתמודד גם עם ביקורת חרדית. דרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אבל אם לשפוט לפי תחילת הדרך, חוק המרכולים היה אמור להישאר עמוק עמוק במדף. בליכוד הביעו התנגדות לקידומו בטענה כי הוא יקפיץ את מספר המנדטים של יאיר לפיד. אבל אז הגיע משבר השבת האחרון, התפטרותו של ח"כ יעקב ליצמן מתפקיד שר הבריאות ושאר איומים. ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה להרגיע את שותפיו הנאמנים והסכים להעניק לראשי המפלגות החרדיות חבילת הטבות שהחוק הזה הוא חלק ממנה.

בכנסת היו מי שאמרו בשבוע האחרון שאחרי הנזק שנגרם לש"ס כתוצאה מהחוק דרעי אולי היה מעדיף להשאיר אותו על המדף. ביום שני ישב יו"ר ש"ס בישיבת הסיעה בכנסת והודיע כי הוא מתכוון באופן חריג להקריא את ההצהרה לתקשורת מתוך דפים כתובים. הפעם האחרונה שדרעי עשה זאת היה כשהוא חזר לש"ס במתכונת של הנהגה משולשת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יעקב ליצמן במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מוביל קו קיצוני יותר. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

דרעי מאמין בלב שלם שהחוק הוא לא תוצר של כפייה דתית. מקורביו סיפרו שבחודש האחרון שכשהוא שומע ברדיו פוליטיקאים שאומרים שמדובר בניסיון חרדי להשתלט על המדינה, "הוא יוצא מהכלים". רגע לפני ההצבעה שתוכננה בכנסת, דרעי רצה להעביר את המסר שמדובר בחוק שנועד לשמר את הסטטוס קוו ולא מעבר. מטרתו הייתה להפריך את הטענות של אלה ששמע ברדיו וכדי שהמסר יעבור חלק ולא יתפרש כניגוח פוליטי הוא העדיף להקריא את הדברים מהכתב.

אבל דווקא חלק אחר בנאומו הוא זה שעורר עניין. יו"ר ש"ס תקף את האופוזיציה על "חוסר רגישות" בשל סירובה להתקזז עם ח"כ יהודה גליק (הליכוד) שרעייתו הלכה לעולמה באותו יום. אף אחד בסביבתו של דרעי לא האמין שבבוקר שאחרי הדברים ישמשו נגדו. ביום שלישי התברר כי שר הפנים בחן אפשרות עם רב בכיר בציונות הדתית להביא את גליק להצבעה בכנסת אך האחרון סירב. באופוזיציה מיהרו לצטט את נאומו של דרעי, "חסר רגישות", "התנהגות מבזה".

יהודה גליק בהלווית יפה גליק ז"ל, הר המנוחות, ירושלים, 1 בינואר 2018. הלל מאיר, TPS, מערכת וואלה! NEWS
גליק בהלוויית רעייתו, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, TPS

לא עברו יומיים, ובש"ס נאלצו להתמודד עם מבוכה נוספת, גם במקרה הזה בעקבות חוק המרכולים. במפלגה אישרו שבכוונתו של שר הדתות דוד אזולאי להתפטר מהכנסת כדי שבנו ינון יוכל להיכנס במקומו ולהצביע על חוק המרכולים. אזולאי האב מתמודד לאחרונה עם מחלה קשה ובשל טיפולים שנאלץ לעבור הוא ממעט להשתתף בהצבעות.

אזולאי ששוחרר באותו ערב מבית החולים, קיבל בהפתעה גמורה את כל הדיווחים עליו בתקשורת. "אין שחר לשמועה", הוא אמר. "אגיע להצבעות בכנסת". האפשרות שאזולאי יתפטר לא נולדה בחלל ריק. בש"ס מדברים עליה כבר שבועות ארוכים אבל בסביבתו של השר העריכו כי הידיעה פורסמה בכלי התקשורת כי היו גורמים במפלגה שניסו לכפות עליו את ההתפטרות. גם במקרה זה הם התאכזבו.

דוד אזולאי ישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
קיבל בהפתעה את הדיווחים על כוונתו להתפטר. אזולאי/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

דרעי היה מאוכזב השבוע. גורם בכיר בליכוד ניסה לברר עמו לקראת סוף השבוע אם יסכים להחריג את אילת מהחוק, ודרעי השיב בכעס: "מה אתה רוצה ממני? לך לליצמן". דרעי הביע זעם על כך שליצמן בגיבוי האדמו"ר מגור מוביל קו קיצוני ממנו בחוק שהוא עצמו יזם. זה לא שדרעי תומך בהחרגה של אילת. כמו ליצמן גם הוא מתנגד אבל אם יאפשר לליצמן לקבוע את הטון, גם קרדיט ברחוב החרדי הוא לא ישיג.

מחר בערב צפויה הצעת החוק לעלות להצבעה במליאת הכנסת. הסיעות החרדיות שצפו בנתניהו מרים טלפונים לשרים וחברי כנסת לקראת ההצבעה על חוק עונש מוות למחבלים שקידמה סיעת ישראל ביתנו, יצפו ממנו לפעול באופן דומה גם כשמדובר בחוק המרכולים, והשאלה המרכזית היא בכלל סביב הוויכוח על הנוסח: אם החרדים מתנגדים להחרגה של העיר אילת וחנויות נוחות מהחוק ובליכוד דורשים החרגה כזו, מי יתקפל ראשון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully