וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום מאבק של שנים: מדריך הצניחה שנפגעה שמיעתו הוכר כנכה צה"ל

7.1.2018 / 12:41

ר' כבן ה-50 יוכר כנכה צה"ל, לאחר שטען שחשיפה לרעש מטוסי ההרקולס גרמה לפגיעה בשמיעתו. משרד הביטחון טען כי סיבות רפואיות הביאו ללקות שלו, אך הצהיר כי התיק הרפואי שלו אבד. "סוף סוף נעשה עמו צדק"

טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האויר בחצרים. בצילום, מטוס תובלה מדגם הרקולס ממריא בעזרת רקטות.
2011-06-30. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"נדרש להסיר את כיסוי האוזניים שלו". מטוס "הרקולס" ממריא מבסיס נבטים/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל השבוע את ערעורו של ר', מדריך צניחה שטען כי שמיעתו נפגעה בשל רעש מטוסי ההרקולס בבסיס חיל האוויר שבו שירת. זאת, לאחר שמשרד הביטחון סירב להכיר בכך שהפגיעה בשמיעתו נגרמה כולה במהלך שירותו הצבאי. בעת הדיונים התבקש ר' להשיג מסמכים מתקופת שירותו הצבאי, ואז התברר כי תיקו האישי שהיה ברשות צה"ל אבד.

ר' סובל מפגיעה בשמיעה ומטנטון באוזניו. טנטון, או בשמו הלועזי טיניטוס, הוא מונח רפואי המתאר צפצופים באוזניים. התופעה באה לידי ביטוי בשמיעת קול צפצוף גבוה באוזניים לאורך זמן. הלקות עשויה לפגוע בפעילויות יומיומיות – כמו שינה ולימודים – וגורמת לתסכול רב לסובלים ממנה. הטיניטוס יכול להיגרם ממגוון סיבות, שהמובילה בהן היא חשיפה לרעש בעוצמה גבוהה. סיבות נוספות הן זיהומים והצטברות נוזלים באוזניים, פקק שעווה באוזן, גידול בעצב השמע, שימוש בתרופות מסוימות, פגיעת ראש, מחסור בוויטמין B12 ועוד.

עוד בוואלה! NEWS:
ציוד חדיש ופרמדיק בכל מוצב: בפיקוד הצפון ערוכים לחורף
המטכ"ל התכנס, הרמטכ"ל אשכנזי הקשיב - וקרב הצללים נגד איראן יצא לדרך
הירי בפלסטיני קטוע הרגליים בעזה: מצ"ח חוקרת את נסיבות המוות

"העובדה שהתיק אבד לא פועלת נגדו אלא בעדו"

מערעורו של ר', כיום בשנות ה-50 לחייו, עולה כי הוא שירת כמדריך צניחה בבסיסי חיל האוויר במשך כ-20 שנה, הן בשירות סדיר והן במסגרת שירות המילואים. במהלך שירותו הוא נחשף באופן מתמשך לרעשים כבדים, שכללו בין היתר רעשי הרצת מנועים, המראות ונחיתות של מטוסים ורעשי העבודה בטייסת. לטענתו, הוא נדרש להסיר לעתים קרובות את מגן האוזניים שלו, כדי להצליח לתקשר עם סביבתו.

משרד הביטחון טען בין היתר כי בבדיקות שנערכו לר' שבע שנים לאחר שסיים את שירותו הצבאי נמצאה החמרה במצבו, מה שעשוי ללמד על כך שקיים גורם תחלואתי נוסף שאינו קשור לתנאי שירותו. המשרד לא הציג אסמכתאות מתקופת השירות של ר', בטענה שתיקו הרפואי האישי אבד.

השופט חיים חדש אמר כי קיבל את ערעורו של ר' ושל עורכי דינו, דוד שוורצבאום וחן לוי ממשרד "מרקמן את טומשין" מכיוון שהטנטון החל במהלך שירותו הצבאי ובעקבות תנאי השירות. לדברי השופט, משרד הביטחון לא הצליח להוכיח את טענתו שלפיה הצטרפו לתנאי השירות גורמים רפואיים נוספים שגרמו החמרה במצבו. בפסק הדין ציין השופט כי העובדה שתיקו האישי של ר' אבד לא אמורה לפעול נגדו, אלא להיפך.

חדש ושני חברי ועדת הערעורים קבעו כי מדריך הצניחה הוכיח בעדותו ברמה מספקת כי ההפרעה בשמיעה נגרמה כתוצאה מחשיפה לרעש במהלך השירות.

עם קבלת הערעור מסרו עורכי הדין שוורצבאום ולוי כי "מדובר בתביעה שהוגשה בשנת 2011 למשרד הביטחון, וסוף סוף, שש שנים מאוחר יותר נעשה עמו צדק – הוא יוכר כנכה צה"ל ויהיה זכאי לתגמול ולתעודת נכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully