וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמרות המהפכה של איראן: הבסנו את "המרד" של אויבי המשטר

אחרי שישה ימי מחאה, אמר מפקד הכוח כי כוחות "אנטי-מהפכניים" נכשלו במשימתם ליצור "איומים תרבותיים, כלכליים וביטחוניים", אך ההפגנות חודשו בכמה מוקדים. מקרון: "דברי ארה"ב וישראל עלולים להוביל למלחמה". אזרח אירופי נעצר במערב המדיני

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, הכריז אתמול (רביעי) על הבסת "המרד" במדינה, כשהוא מתייחס למחאה האנטי-ממשלתית שפרצה ביום חמישי שעבר וגבתה את חייהם של לפחות 21 איש. ואולם, בשעות הערב דווח על התחדשותן של ההפגנות בכמה מוקדים חרף איומי הרשויות להוציא להורג את ה"מתפרעים".

לדבריו, "אויביה" של הרפובליקה האסלאמית ניסו ליצור "איומים תרבותיים, כלכליים וביטחוניים נגד איראן האסלאמית". דבריו היו דומים לטענות שהשמיע אתמול המנהיג העליון, עלי חמינאי, שהאשים גם הוא "אויבים" מסוימים, שלפי ההערכות כוונו נגד ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, ששוחח בימים האחרונים עם הנשיא חסן רוחאני הזהיר הערב כי התבטאויותיהן של שלוש המדינות הללו ביחס לטהראן "עלולות להוביל למלחמה". הוא קרא לשמור על דיאלוג עם איראן והדגיש כי צרפת רוצה לשמור על מאזן ביחסים.

לקריאה נוספת בנושא
"דמנו למען המנהיג": עשרות אלפים במפגן תמיכה במשטר באיראן
גורם אמריקני נגד טראמפ: "דבריו על איראן משחקים לידי המשטר"

הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנת תמיכה בחמינאי, היום/רויטרס

בסוכנות הידיעות תסנים דווח כי הרשויות עצרו אזרח אירופי שהשתתף בהפגנות בבורג'רדי, במחוז לורסתן שבמערב המדינה. עוד נטען כי הוא "אומן בידי סוכנויות מודיעין אירופיות והוביל את המהומות", אך לא נמסרו פרטים מעבר לכך. המחוז היה אחד מהשלושה - יחד עם המדאן ואיספהאן - שאליהם נשלחו כוחות של משמרות המהפכה.

"היום, אנחנו יכולים להצהיר שזהו סוף המרד של 96", אמר ג'עפרי, כשהוא מתייחס לשנה הנוכחית בלוח השנה הפרסי – 1396. הוא האשים "סוכנים אנטי-מהפכניים, פרו-מלוכנים" וכוחות שלדבריו "נוצרו על ידי (הילרי) קלינטון כדי ליצור מהומות, אנרכיה, חוסר ביטחון ופילוג באיראן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מפגינים מפוזרים על ידי המשטרה בטהראן, איראן, 31 בדצמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
מאות עצורים רק בטהראן. הפגנה בעיר/צילום מסך, טוויטר

זו המחאה המשמעותית ביותר נגד המשטר מאז 2009, אז מחו מאות אלפים על תוצאות הבחירות לנשיאות, אחרי שמחמוד אחמדינג'אד ניצח בצורה שנויה במחלוקת. היא פרצה בעיר משהד ביום חמישי, בתחילה בשל זינוק במחירים של מוצרי יסוד ושחיתות, אך בהמשך לבשה אופי פוליטי.

כחלק מדיכוי ההפגנות, יותר מ-450 איש נעצרו בטהראן בימים האחרונים ועוד מאות נוספים במקומות נוספים ברחבי המדינה. בניסיון לשלוט על זרם המידע ולבלום את המשך התפשטות המחאה, הרשויות באיראן הגבילו את הגישה לטלגרם ולאינסטגרם, שם הופצו סרטונים מההפגנות ונקראו קריאות להרחבת המחאה.

על אף שבשלב זה רוב המשתתפים בהפגנות הם מקרב מעמד הפועלים הנמוך, סימנים ראשונים להצטרפות שכבת הביניים נרשמו היום, כשכמאה פעילות למען זכויות נשים קראו להתקוממות חדשה.

הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017/רויטרס

אתמול יצאו עשרות אלפים להפגנות תמיכה בממשלה, שאורגנו על ידי הרשויות, בטהראן הבירה, בכרמנאשה ובאילאם שבמחוז הכורדי במערב, ובגורגן שבצפון. הם הניפו דגלי איראן ואת תמונותיו של חמינאי, לצד שלטים שבהם נכתב "מוות לממרידים", העבירה שבה צפויים רבים ממנהיגי המחאה להיות מואשמים ושדינה עונש מוות. "אנחנו מציעים את הדם שלנו למען המנהיג", קראו.

בסוכנות הידיעות מהר דווח כי שלושה אנשי מודיעין נהרגו על ידי גורמים "אנטי-מהפכניים" בעיר פירנשהר שבמערב המדינה, אך לא נמסר אם התקרית קשורה להפגנות, וייתכן שהם נקלעו לעימותים עם בדלנים כורדים הפועלים באזור.

הסכם הגרעין על הכוונת

המחאה צפויה לפגוע בעיקר ברוחאני, שהבטיח לשקם את הכלכלה דרך הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. עם זאת, האבטלה בקרב צעירים לצד הסתייגותן של חברות בינלאומיות מלשוב ולעשות עסקים עם המשטר לא הובילה לשיפור הכלכלי שלו ציפו אדריכלי ההסכם.

עתה נתון הסכם הגרעין לבחינה מחודשת של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאמור להכריע עד אמצע החודש אם הוא ממשיך להקפיא את הסנקציות שקשורות לתכנית הגרעין והוסרו במסגרת ההסכם. טראמפ הביע תמיכה פומבית במפגינים והביע תקווה לנפילת המשטר, אך גורם אמריקני רשמי אמר לרויטרס כי דבריו רק משחקים לידי המשטר.

"כבוד רב לתושבי איראן שמנסים לקחת בחזרה את הממשלה המושחתת שלהם", כתב היום טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "אתם תראו תמיכה רבה מצד ארצות הברית בזמן המתאים!".

הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017/רויטרס

מי שהתייצבה לצד איראן היא טורקיה, אחרי שיפור ביחסים בין שתי המדינות בתום שנים של מתיחות סביב המלחמה בסוריה. לפי גורם בלשכת הנשיאות באנקרה, רוחאני שוחח עם עמיתו רג'פ טייפ ארדואן, והאחרון אמר לו כי "טורקיה מעריכה את היציבות של איראן". רוחאני אמר לו כי הוא מקווה שההפגנות יסתיימו בימים הקרובים.

(עדכון ראשון: 16:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully