וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקני נגד טראמפ: "דבריו על איראן משחקים לידי המשטר"

2.1.2018 / 16:09

הגורם אמר כי התבטאויותיו של נשיא ארה"ב נגד טהראן עוזרות למנהיגי הרפובליקה האסלאמית לייחס את פרוץ המהומות ל"אויבי" המדינה. הוא הוסיף כי במודיעין האמריקני מעריכים כי אין למפגינים סיכוי רב

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

התבטאויותיו של דונלד טראמפ על ההתפתחויות באיראן משחקות לידי המשטר – כך אמר היום (שלישי) גורם אמריקני רשמי, בעקבות דברי התמיכה של נשיא ארצות הברית במפגינים ומתקפותיו על הנהגת הרפובליקה האסלאמית. הגורם, שעוקב אחרי המצב באיראן, הוסיף כי בכך מאפשר טראמפ להנהגה להאשים את "אויבי המדינה" באחריות למהומות, כפי שעשה היום המנהיג העליון עלי חמינאי.

"מה שהנשיא עושה זה להסיט את הסיבות האמיתיות למחאות, כמה המעורבות הזרה והשחיתות, ולשייך זאת אליו", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם. הוא הוסיף כי גורמי המודיעין האמריקניים מעריכים כי למפגינים יש סיכוי נמוך ביותר להפיל את המשטר. לפחות 22 איש נהרגו מאז פרוץ ההפגנות בשבוע שעבר ומאות מפגינים נעצרו.

חמינאי, שהתבטא היום לראשונה מאז פרוץ המחאה, אמר כי אויביה של איראן "מספקים כסף, כלי נשק וסיוע מודיעיני" למפגינים. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמחאני, האשים מפורשות את ערב הסעודית. "הסעודים יספגו תגובה בלתי-צפויה מצד איראן והם יודעים עד כמה קשה היא יכולה להיות", צוטט מקורבו של חמינאי בסוכנות הידיעות תסנים.

לקריאה נוספת על ההפגנות באיראן
חמינאי: אויבי איראן אחראים למהומות, הם משתמשים בכסף ונשק זר

נשיא ארה"ב טראמפ מציג את מדיניות הביטחון שלו, 18 בדצמבר 2017. רויטרס
קורא להפיל את המשטר האיראני. טראמפ/רויטרס

תשעה מקרב 22 ההרוגים היו במהלך היממה החולפת, בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון. לפי הטלוויזיה הממלכתית, חלק מה"מתפרעים" ניסה להסתער על תחנות משטרה כדי לגנוב כלי נשק. כל המוקדים שבהם דווח על תשעת ההרוגים היו במחוז איספהאן, שנמצא כ-350 ק"מ מדרום לטהראן.

"העם האיראני סוף סוף פועל נגד המשטר האיראני האכזרי והמושחת", כתב היום טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, בציוץ האחרון שלו בנושא. הוא האשים שוב את קודמו בתפקיד, ברק אובמה, בשל הסכם הגרעין.

בתגובה, משרד החוץ של איראן קרא לטראמפ "להתמקד בבעיות הפנימיות של ארצו, כמו עשרות ההרוגים מדי יום ובמיליוני ההומלסים והרעבים".

גם חברי פרלמנט מהמחנה השמרני והרפורמיסטי האשימו היום את ארצות הברית שהיא מנסה לנצל את המצב ולעודד אלימות, אך הם קראו לרשויות לאפשר ביקורת כלפיהן ולהפגין סובלנות כלפי הזכות להפגין, שלדבריהם מעוגנת בחוקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מבנה עולה באש בעיר דורוד, איראן 31 בדצמבר 2017. רויטרס
מבנה עולה באש בעיר דורוד/רויטרס

בעוד שמדינות אחרות במערב הביעו אף הן תמיכה במפגינים, רק הממשל האמריקני היה ישיר בהבעת תמיכתו בהפלת המשטר, שעמו חתמו המעצמות על הסכם הגרעין ב-2015. משרד החוץ של צרפת הביע דאגה ממספר ההרוגים והמעצרים באיראן ומסר כי "הזכות להפגין היא זכות יסוד". דובר מטעם המשרד סירב לומר אם שר החוץ ז'אן-איב לה דריאן יגיע כמתוכנן לטהראן במהלך השבוע.

טורקיה, שיחסיה עם איראן השתפרו בחודשים האחרונים, קראה להימנע מאלימות אך גם מ"התערבות זרה" במצב במדינה.

הפגנות נגד השילטון באיראן, 231 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנות נגד השילטון באיראן, 231 בדצמבר 2017/רויטרס

המחאה נמשכת אל תוך יומה השישי, על אף שהנשיא חסן רוחאני ניסה להמעיט בערה ואמר אתמול כי היא "שום דבר". הנשיא המתון ניסה להנמיך את הלהבות ואמר כי ההפגנות הן "הזדמנות, לא איום", אבל הוא הבטיח להיאבק ב"מפרי החוק".

משמרות המהפכה, הגוף האמון על שמירת הרפובליקה האסלאמית וכפוף לחמינאי, הזהירו את המפגינים כי הם יוכו ב"יד ברזל" אם המחאה תימשך.

סגן המושל של אזור טהראן, עלי אשג'ר נסרבהקט, אמר כי מאה מפגינים נעצרו הלילה, בנוסף ל-350 איש שנעצרו בבירה בראשון ובשבת. עוד מאות נעצרו בערים אחרות ברחבי הרפובליקה האסלאמית, שאוכלוסייתה מונה יותר מ-80 מיליון איש. לדברי סגן המושל, המצב בבירה בשליטה והוא הכחיש כי המשטרה ביקשה סיוע מצד משמרות המהפכה.

ההפגנות החלו בעיר משהד ביום חמישי בשל זינוק במחירים של מוצרי היסוד. היא התפשטה במהרה לערים נוספות ברפבוליקה האסלאמית והחלה לשאת אופי פוליטי נגד שלטון אנשי הדת, באתגר הגדול ביותר למשטר מאז המחאה ב-2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully