וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני על המחאה באיראן: מותר להפגין, צריך לשפר את חיי התושבים

הנשיא הזהיר מפני שימוש באלימות בתגובה ראשונה להפגנות ותקף את טראמפ, שעודד את המפגינים: "לא זקוקים לסימפטיה ממנו". כ-200 נעצרו בטהראן, אך המחאה נמשכת בבירה ובערים נוספות חרף אזהרות הרשויות וחסימת הרשתות החברתיות

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו:ניר חן

נשיא איראן חסן רוחאני אמר הערב (ראשון) כי לאזרחי המדינה יש זכות להפגין וכי יש צורך בשיפור חייהם, אך הבהיר כי אין לעשות שימוש באלימות. זאת הייתה התייחסות ראשונה שלו למחאה הנרחבת הנמצאת ביומה הרביעי, הגדולה ביותר שחווה הרפובליקה האסלאמית מאז 2009, ושבה נשמעו קריאות למותו ולמותו של המנהיג העליון עלי חמינאי ונגד המעורבות בסכסוכי האזור.

בדברים שמסר לחברי ממשלתו, אמר רוחאני - שנבחר לכהונה שנייה ברוב גדול במאי אך אכזב גם את תומכיו בשל חוסר השיפור במצב הכלכלי חרף הסכם הגרעין - כי "האזרחים חופשיים לחלוטין להפגין ולבקר את הממשלה". ואולם, הוא הזהיר: "הממשלה לא תפגין סובלנות כלפי מי שיפגע ברכוש ציבורי, יפר את הסדר הציבורי ויצור כאוס בחברה".

הוא תקף גם את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהביע התלהבות מההפגנות וייחל לנפילת משטר ההלכה. "האיש הזה באמריקה, שמביע היום סימפטיה לאזרחינו, שכח שהוא קרא להם טרוריסטים לפני כמה חודשים. לאיש הזה, שנגד האומה האיראנית בכל לבו, אין זכות להביע סימפטיה עם האיראנים", אמר.

לקריאה נוספת על המחאה באיראן
בחירתו של חמאס: הקשר בין הפיוס עם הרשות להפגנות בטהראן
הרשויות באיראן מזהירות: נפעיל "יד ברזל" נגד המפגינים

נשיא איראן רוחאני בנאום לאומה, 31 בדצמבר 2017. PRESS TV, צילום מסך
קורא לשמור על הסדר. רוחאני/צילום מסך, PRESS TV

אחרי שלושה ימים של הפגנות, שאתמול הפכו לאלימות עם מותם של שני מפגינים במערב המדינה, הטילו הרשויות הגבלות על השימוש ברשתות החברתיות טלגרם ואינססטגרם, המשמשות אמצעי תקשורת חיוני בין מתנגדי המשטר. לפי המשטרה, כ-200 איש שהשתתפו בהפגנות בטהראן נעצרו הלילה.

על אף אזהרות משמרות המהפכה והרשויות מפני "הפגנות לא חוקיות", מפגינים שבו לרחובות טהראן הבירה בשעות הערב, אחרי שבמהלך היום לא נרשמו אירועים חריגים לנוכח נוכחות מוגברת של כוחות הביטחון בעיר. עימותים תועדו גם בעיר חורמדרה, שבצפון-מערב המדינה, ודווח על הפגנות גם בערים סנדג' וכרמנאשה שבמערב המדינה, אם כי בהיקפים מצומצים יותר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מפגינים מפוזרים על ידי המשטרה בטהראן, איראן, 31 בדצמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
מפגינים מפוזרים בתותח מים בטהראן/צילום מסך, טוויטר

המחאה פרצה ביום חמישי בעיר משהד, השנייה בגודלה במדינה, ומאז הפגינו עשרות אלפי אנשים נגד שלטון הדת ומדיניות החוץ של טהראן באזור. אחרי שבתחילה הם התמקדו במצב הכלכלי הקשה ובזינוק במוצרי יסוד, הם החלו לקרוא להפלתו של חמינאי וקרעו כרזות ושלטים של המשטר.

אחרי שקט ששרר בטהראן במהלך היום, בתום יממה מתוחה אתמול, שבו מפגינים לכיכר פרדווזי במרכז העיר. לפי סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות, המשטרה השתמשה בתותחי מים כדי לפזר את המפגינים.

תושב טהראן, שלא הזדהה בשמו סיפר לרויטרס בשיחת טלפון על נוכחות רבה של משטרה וכוחות ביטחון במרכז העיר. "ראיתי כמה צעירים נעצרים ומוכנסים לתוך ניידת משטרה. הם לא נותנים לאף אחד להתאסף", אמר.

הפגנות באיראן נגד יוקר המחיה בטהרן, איראן 30 בדצמבר 2017. טוויטר, AP
הפגנה בטהראן, אתמול/AP, טוויטר

במהלך ארבעת הימים האחרונים, צעקו המפגינים "לא עזה ולבנון, אקדיש את חיי לאיראן", בהתייחסות לתמיכה שמעניקה טהראן לארגונים שונים במזרח התיכון, והיו גם שקראו קריאות לזכרו של רזא שאה, בעדות לזעם העמוק השורר בחלקים מהציבור ובשבירת טאבו משמעותי. המלך שלט במדינה בין 1925 ל-1941, והשושלת שלו הופלה במהפכה האסלאמית ב-1979 בהובלת רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית.

המפגינים זעומים על המחירים הגבוהים, על השחיתות ועל האבטלה הגבוה, שזינקה ל-12.4% בשנה החולפת, עלייה של 1.4% בהשוואה לשנה שעברה. כ-3.2 מיליון איראנים, מתוך 80 מיליון תושבים, מחוסרי עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully