וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוות לדיקטטור": אלפי איראנים הפגינו נגד רוחאני ויוקר המחיה

28.12.2017 / 19:20

במחאה חריגה בהיקפה, יצאו תושבים זועמים לרחובות כמה ערים ברחבי המדינה, וקראו "לא עזה ולבנון, חיים למען איראן" במחאה על המעורבות הזרה של טהראן במקום השקעתה בכלכלה המקומית. ואולם, נראה שהשלטונות הצליחו להכיל את המחאה, שלא התפשטה לטהראן

וידאו מתוך טוויטר

כמה אלפי בני אדם הפגינו היום (חמישי) בכמה ערים ברחבי איראן במחאה על יוקר המחייה ועל התנהלות הממשלה. היקף המחאה היה חריג יחסית להפגנות אנטי-ממשלתיות דומות, והוא התמקד בעיקר בנשיא חסן רוחאני. בכלי התקשורת הרשמיים של המשטר דווח כי כמה בני אדם נעצרו, אך המחאה לא זכתה להתייחסות נרחבת.

בין המוקדים הבולטים של המחאה הייתה העיר משהד, המשמשת מרכז דתי חשוב. מושל העיר, מוחמד רהים נורוזיאן, אמר כי כמה בני אדם נעצרו מאחר ש"ניסו להרוס רכוש ציבורי במהלך הפגנה לא חוקית", אך לא פירט מעבר לכך.

עוד ידיעות בנושא
"מסר מידע למוסד": עונש מוות למדען איראני שהורשע בריגול לישראל
"ממשל אובמה סיכל פגיעה בחיזבאללה במהלך המגעים להסכם עם איראן"

אלפים הפגינו ברחבי איראן נגד יוקר המחיה והממשלה. אתר רשמי
"מוות לדיקטטור". הפגנה במשהד/אתר רשמי

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נשמעו המפגינים צועקים "מוות לרוחאני", "מוות לדיקטטור" וגם קריאות נגד המעורבות של איראן באזור – "לא עזה, לא לבנון, אני חי למען איראן". טהראן משקיעה משאבים צבאיים וכספים רבים בסיוע לחיזבאללה, למשטרו של בשאר אסד, לחמאס ולארגונים אחרים באזור, אך רבים במדינה מעדיפים להשקיע זאת בשיפור המצב הכלכלי במדינה.

הפגנות קטנות יותר התקיימו גם בעיר יזד שבדרום המדינה, בשררוד בצפון ובקשמר בצפון-מזרחה, אך לא התפשטו לטהראן הבירה. רוחאני נבחר ברוב גדול לכהונה שנייה בבחירות שהתקיימו במאי, על אף שלא הוביל לשיפור משמעותי בכלכלה כפי שהבטיח עם תמיכתו בהסכם הגרעין עם המעצמות.

בימים האחרונים האמירו מחירי מוצרי הצריכה הבסיסיים, כמו ביצים, ב-30% עד 40%, מה שהייתה ככל הנראה אחת הסיבות לפריצת המחאה שלא ברור מי עומד אחריה ונראית כמו זעם ספונטני של התושבים.

חסן רוחאני נבחר שוב בבחירות לנשיאות איראן 19 במאי 2017. רויטרס
זכה ברוב גדול בבחירות, אך לא קיים את רוב הבטחותיו. רוחאני/רויטרס

על אף שזו מחאה חריגה יחסית, הן בהקיפה והן בפריסתה בכמה ערים במקביל, ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי ומהפורום לחשיבה אזורית, אמר לוואלה! NEWS כי אין להפריז בעוצמתה של המחאה - שטרם התפשטה לטהראן הבירה וכי נראה שהשלטונות הצליחו להכילה.

עם זאת, הוא הוסיף כי "המחאה משקפת ביקורת גוברת והולכת בציבור האיראני שטרם רואה את פירות הסכם הגרעין, שנחתם לפני שנתיים. חרף השיפור המסוים ברמת המאקרו, ההסכם לא הביא עמו לשיפור כלכלי של האזרחים הפשוטים".
לדבריו, "זה נובע מכך שחברות מערביות רבות עדיין אינן מוכנות לחזור ולהשקיע באיראן, בין היתר מחשש לתגובת הממשל בארצות הברית, ובשל בעיות מבניות קשות שמאפיינות את הכלכלה האיראנית כמו שחיתות, שליטה של משמרות המהפכה בנתח מרכזי בכלכלה וחולשת המגזר הפרטי".

להערכת ד"ר צימט, הנשיא רוחאני יתקשה גם בעתיד להוביל רפורמות מבניות משמעותיות בכלכלה האיראנית החיוניות לשיפור כלכלי. "במצב זה, ספק רב אם יחול שיפור כלכלי משמעותי, במיוחד אם חברות מערביות ימשיכו להדיר רגליהן מאיראן", אמר. "בהעדר שיפור כלכלי, תחושת הייאוש עלולה להתרחב והמחאה הציבורית עשויה להחריף עוד יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully