וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של לבנון אמר שלישראל מגיע לחיות בביטחון - וגרם לסערה

בריאיון לרשת אל-מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, אמר ג'בראן באסיל כי ביירות אינה נגד קיומה של מדינת ישראל וזכותה לביטחון. על אף הבהרה של משרד החוץ, שטען כי דבריו הוצאו מהקשרם, דבריו גרמו לזעם. "זאת הצהרה בגידה"

צילום: מתוך הטוויטר של FRANCE 24, עריכה: יוסי אלטר

שר החוץ של לבנון ג'בראן באסיל אמר כי ארצו אינה מתנגדת לקיומה של מדינת ישראל ולביטחונה, וגרם לסערה במדינה וברשתות החברתיות. בריאיון שהעניק ביום שלישי לרשת אל-מיאדין, המזוהה עם חיזבאללה, נשאל שר החוץ – חבר במפלגה הנוצרית מארונית "הזרם פטריוטי", שאותה הקים הנשיא מישל עאון – אם החל שלב הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל.

"אין לנו ויכוח אידיאולוגי עם ישראל ואנחנו לא נגד קיומה של מדינת ישראל וזכותה לביטחון", אמר. "כל העמים צריכים לחיות בשלום ולהכיר אחד בשני. אנו עם שרוצה לחיות עם האחר, גם אם הוא שונה ממנו, אך זה יהיה רק כשהאחר (ישראל) ירצה בכך גם, אך הוא לא רוצה זאת".

לקריאה נוספת בנושא
מפקד מיליציה שיעית ביקר בגבול לבנון-ישראל: "מאוחדים נגד הכיבוש"
חרירי: משטר אסד רוצה לחסל אותי, על חיזבאללה להתרחק מסוריה

שר החוץ הלבנוני בראיון ל-FRANCE 24: אין לנו עימות אידיאולוגי עם ישראל ואנחנו לא נגד זכותה להתקיים בביטחון". אתר רשמי
לא נגד קיומה של ישראל. הריאיון שעורר סערה/אתר רשמי

במשרד החוץ התנערו מהדברים ואמרו כי באל-מיאדין עיוותו את דבריו של השר. "בחירת החלק הזה נועדה לפגוע בעמדתו, שלפיה ישראל היא ישות תוקפנית שמנהלת מדינת טרור", נמסר.

עוד הסבירו במשרד החוץ כי "העמדה הלבנונית בנושא המאבק הערבי-ישראלי וסוגיית פלסטין היא יציבה ובהתאם לחוק הבינלאומי ולפי יוזמת השלום הערבית. חיתוך דבריו זה לא ישנה את העובדה שבמשך שנים השר דחה את קיומה של ישות ישראלית, שאונסת את זכויות הפלסטינים, והכיר בכך שישראל היא אויבת של לבנון".

למרות ההבהרה, דבריו שותפו שוב ושוב ברשתות החברתיות, ושני גורמים פוליטיים – שר לשעבר וחבר פרלמנט – גינו אותו על כך, על אף שבכירים בממשלה או בחיזבאללה טרם התבטאו בנושא.

שר החוץ של לבנון ג'בראן באסיל , 16 בנובמבר 2017. AP
קריאה לפטרו. שר החוץ באסיל/AP

העיתונאי שארל איוב, מהעיתון הלבנוני א-דיאר, היה ממבקריו החריפים של שר החוץ. "אלו הדברים הכי מסוכנים שאמר שר חוץ לבנוני כלשהו", כתב בטוויטר. "איך שר חוץ אומר דברים כאלו, כשלבנון נמצאת במצב מלחמה עם ישראל, כשדמם של החללים טרי וסימני ההרס מההתקפות הברבריות האוויריות של ישראל עדיין נגלים בשטח? זאת בגידה גדולה".

הוא קרא לנשיא לפעול בנושא. "כבוד הנשיא עאון, אל תגן על שר החוץ אחרי הצהרת הבגידה שלו, כי שלטונך ידרדר לתהום. עליך לפטר אותו מתפקידו וגם למנוע ממנו להישאר יו"ר מפלגת הזרם הלאומי".

כרזה של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה בכפר בדרום לבנון, 7 בנובמבר 2017. רויטרס
שלט תמיכה בנסראללה בדרום לבנון/רויטרס

עאון הנוצרי הוא בעל ברית של חיזבאללה השיעי, ואלו עמדו באותה עמדה במהלך המשבר הפוליטי הכבד ששרר במדינה בחודש שעבר, אחרי שראש הממשלה הסוני סעד אל-חרירי הודיע במפתיע על התפטרותו. נשיא לבנון התעקש כי הודעת ההתפטרות של אל-חרירי, שהוקראה במהלך ביקורו בערב הסעודית, אינה חוקית ודרש ממנו לשוב לביירות. הוא אף טען כי ריאד החזיקה בו בניגוד לרצונו.

אל-חרירי נימק את החלטתו בכך שאיראן וחיזבאללה, הנתמך על ידה, מפלגים את העולם הערבי. הוא הכחיש כי הוא נעצר על ידי ריאד, המובילה קו חריף נגד טהראן, אך גורמים שונים אמרו לכלי תקשורת מערביים כי הוא הוחזק שם בהוראת יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

בלחץ צרפת ומדינות אחרות, עזב אל-חרירי את ערב הסעודית ושב ללבנון, רק כדי לחזור בו מהתפטרותו, במהלך שסימל הישג פוליטי לעאון. ראש הממשלה הבהיר כי על חיזבאללה להפסיק להתערב בסכסוכי האזור, אך שב לבקר את הארגון אחרי שנחשף שמפקד מיליציה עיראקית שיעית ביקר בדרום לבנון, בסמוך לגבול עם ישראל.

לא ברור כיצד תשפיע התבטאותו של שר החוץ על המצב העדין בממשלה, אך עורך אתר החדשות המקומי imlenanon.org, טוני אבי נג'ם, תהה אם הדברים על ישראל נאמרו בשמו של באסיל או בשם המדינה. ""דבריו נאמרו בשמו או בשם מדינת לבנון, שחיזבאללה שולט בה?", שאל, ברומזו לדברים שאמרה ערב הסעודית בחודש שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully