וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התושבים הגיעו לדיון בכנסת: "חוששים מטיפול בגז בחוף"

26.12.2017 / 13:07

תושבי זכרון יעקב, המועצה האזורית חוף הכרמל ועמק חפר הגיעו לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בנוגע לכוונה להקים אסדות גז מול חופי היישובים. מנכ"ל משרד האנרגיה: "תוקם רק אסדה אחת, ולא 32 כפי שהטעו אתכם". התושבים: "מתנהל שיח מאחורי גבינו"

לוחמי שייטת 13 משתלטים על אסדת גז. דובר צה"ל
התושבים מחו נגד הקמת האסדה/דובר צה"ל

תושבי זכרון יעקב, המועצה האזורית חוף הכרמל ועמק חפר הגיעו אתמול (שני) לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בנוגע לכוונה להקים אסדות גז מול חופי האזור. במהלך הדיון הסוער בוועדה, בראשות יו"ר הקואליציה הטרי דודי אמסלם (הליכוד) סולק אחד מתושבי המושבה בת שלמה הסמוכה לאתר "חגית", בטרם ניתנה לו האפשרות להשמיע את עמדתו.

את הדיון יזמו ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) וח"כ מיקי לוי (יש עתיד). הדיון עסק בין השאר בחששם של התושבים מהיוזמה "להקים 32 אסדות גז". תושבי האזור מעוניינים להרחיקן יותר מ-100 ק"מ לעומק הים, בעוד שתוכנית המתאר תאפשר הקמת אסדות במרחק של פחות מעשרה קילומטרים מהחוף.

עוד בוואלה! NEWS:
הפוטש שלא היה: לרמטכ"ל מותר להתייעץ - גם במגדל יוקרה
גורם באוצר: חקיקה בעניין קק"ל - כבר בשבוע הבא
משרד החינוך יעתור לבית המשפט לעצור את השביתה מחר

לוחמי שייטת 13 משתלטים על אסדת גז. דובר צה"ל
"חשש לזיהום בחופי המדינה"/דובר צה"ל

ח"כ מיקי לוי התייחס לבניית אסדה ראשונה מול חוף דור שכבר החלה. "זהו מפעל פטרוכימי שנועד לטפל בחומרים מסוכנים", הזהיר. "הקונדנסט, גז טבעי מעובה המתקבל כתוצר לוואי בעת זיקוק גז, מסוכן מאוד והוא יוזרם מהמפעל דרך החוף".

ח"כ כהן פארן ציינה בדיון כי קיים חשש משמעותי לדליפת גז מהאסדות העתידות להיבנות. "תהליך התכנון היה שקוף, אבל כשמפציצים באלפי מסמכים באנגלית, לא כולם קוראים אותם", טענה. "בדיקות העלו חשש רציני מאירוע שכזה. אם תהייה דליפת קונדנסט, יזוהמו 40-50% מחופי המדינה". גם ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) תהתה: "אולי אנחנו מסלקת הגז של כל ארצות ערב? מתווה הגז הנוכחי הוא סכנה ממשית עבור כל אזרחי הצפון שחשופים לסכנת הקונדנסט. יש בו אפס בטיחות, ואפס תפעוליות והוא משרת רק את בעלי ההון, ובטח שלא רווחת התושבים".

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, אודי אדירי, דחה את טענות התושבים ואמר כי הקונדנסט הולך להחליף חלק זעיר מהנפט המסופק כיום. "אפשר להגיד שבכל צינור יש סכנה, אבל הנפט מגיע באוניות", טען. "האופן שבו הקונדנסט זורם, הרבה יותר בטוח מהאופן שבו מגיע הנפט, והולכים להזרים אותו לבתי הזיקוק. זהו חומר דומה לנפט, אבל נדיף יותר מנפט. לכן המשרד להגנת הסביבה הורה להזרים אותו בריכוז של 3% בלבד, בתוך הנפט. במקרה של תקלה בקצ"א והנפט לא יוזרם, מקימים מיכל אחסון רק לחירום. המכל ב'חגית', שיש מסוגו כמאה ברחבי האץ, ישמש רק לחירום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"מפחידים אתכם לשווא"

אדירי אף התייחס לתוכנית ההרחבה של בז"ן באזור ואמר כי כמות הנפט שתותר לזיקוק לא תגדל לנוכח התוכנית. "הגדלת אזורי האחסון של דלקים אינה קשורה לקונדנסט. החליטו להגדיל את מלאי החירום של הדלק הסילוני, הבנזין והסולר. מדינת ישראל דורשת למעשה להיות המדינה הראשונה בעולם שעוברת מדלקים מזהמים לאנרגיות מתחדשות וגז. האיום הסביבתי לאזור שואף לאפס".

הוא ביקש להזכיר כי המועצה הארצית, שיש בה רוב לנציגי הציבור, היא זו שדרשה להעביר את כל הטיפול בגז לים. "התקיים פה תהליך של שבע שנים", אמר. "היום מוקמת רק אסדה אחת. לוויתן יחובר ב-2019 לחוף. כריש-תנין ב-2020. תמ"א 37 מאפשרת שני מתחמים, כשכל ספק יכול להקים ארבע אסדות, אבל רק אחת מהן אסדת הפקה. מותר לו להקים אסדה למגורי עובדים ומנחת מסוקים. לוויתן החליטו למקם את כל זה באסדה אחת. לכריש תנין יש אפס אסדות. כך שיש לנו אסדה אחת בלבד ולא 32 כפי שמפחידים אתכם סתם".

יוני ספיר, תושב מושב כרם מהר"ל העומד בראש מטה מאבק התושבים "שומרי הבית", נכח בדיון וטען כי לא מספר האסדות הוא הנושא המדאיג אלא הסיכונים הנובעים מטיפול בגז סמוך לחוף. "מקומם ביותר שנבחרי הציבור פועלים בניגוד להחלטות שהם עצמם קיבלו", אמר. "כך במועצה האזורית חוף הכרמל וכך במשרד הבריאות, האמורים להגן על אזרחי המדינה ותושבי האזור, בהתאם לחוק". הוא הוסיף כי "עוד מתברר שיש שיח פנימי בין הכנסת, לממשלה, ולראשי הרשויות, מאחורי גבם של התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully