וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים מדיניים: כ-20 מדינות נוספות יודיעו על העברת השגרירות לי-ם

בעקבות הודעתו של נשיא גואטמלה אמר יו"ר הכנסת כי שוחח עם ראשי פרלמנטים במדינות נוספות שהביעו נכונות לפעול בנושא. נתניהו ניצל את ישיבת סיעת הליכוד כדי להודות לנשיא גואטמלה על דבריו. משרד החוץ הפלסטיני: "ההחלטה מנוגדת לחוק הבינלאומי"

צילום: רויטרס ולע"מ, עריכה: שניר דבוש

לאחר הודעתו של נשיא גואטמלה כי בכוונתו להעביר את שגרירות ארצו בישראל לירושלים העריכו גורמים מדיניים כי בין עשר ל-20 מדינות נוספות יודיעו על מהלכים דומים בשבועות הקרובים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר היום (שני) בכנס פעילי הליכוד כי ראשי פרלמנט משתי מדינות נוספות שוחחו עמו על העברת שגרירות ארצם בישראל לירושלים. לוואלה! NEWS נודע כי נציגי רומניה וסלובקיה הביעו תמיכה במהלך והודיעו שיפעלו לקידומו במדינותיהם.

מוקדם יותר ניצל ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצל את ישיבת סיעת הליכוד כדי להביע את הערכתו לנשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס על הודעתו כי יעביר את שגרירות ארצו בישראל לירושלים. לדבריו, ההודעה הגיעה לאחר שיחתם של השניים אמש שבה הודה נתניהו למוראלס על תמיכתה של ארצו בישראל בהצבעה באו"ם בשבוע שעבר, והתנגדותה להצעה לדחות את הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל.

בהודעתו של מוראלס הוא הזכיר את השיחה ואמר כי דיבר עם נתניהו על "היחסים המצוינים בין המדינות מאז תמיכת גואטמלה בהקמת ישראל". לדבריו, "אחד הנושאים הרלוונטיים ביותר היה החזרת השגרירות של גואטמלה לירושלים. הנחיתי את שרת החוץ להתחיל בתיאום ליישום המהלך. אלוהים יברך אתכם". נתניהו ביקש לומר למוראלס, מעל שולחן סיעתו בכנסת, "אלוהים יברך אותך ידידי הנשיא מוראלס. אלוהים יברך את שתי המדינות שלנו – ישראל וגואטמלה – אנחנו מחכים לך כאן בירושלים". נתניהו פנה לנוכחים והסיף כי "אמרתי לכם לאחרונה שיהיו עוד מדינות שיכירו בירושלים ויודיעו על העברת השגרירות אליה. אז הנה באה המדינה השנייה - ואני חוזר ואומר: יהיו עוד. זו רק ההתחלה וזה חשוב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא גוטמאלה, גי'מי מוראלס. טוויטר, צילום מסך
העביר מסר של הכרת תודה. נתניהו ומוראלס/צילום מסך, טוויטר

משרד החוץ הפלסטיני כינה בהודעה רשמית את החלטת גואטמלה "מבישה" ומסר כי היא מפירה את החלטת האו"ם שגינתה את הצעד האמריקני. "מדינת פלסטין רואה באקט הזה מהלך עוין נגד זכויות העם הפלסטיני והחוק הבינלאומי", נמסר. "פלסטין תפעל עם שותפים בינלאומיים כדי להתנגד להחלטה בלתי חוקית זו", נכתב בהודעה.

גם בירדן גינו את ההחלטה וכינו אותה "פרובוקציה אבסורדית". לדברי שר החוץ איימן ספדי, "ירושלים הכבושה היא בירת המדינה הפלסטינית, שאמורה לקום על קווי 67', על בסיס פתרון שתי המדינות, שהוא הדרך היחידה לשלום".

במשרד החוץ העריכו הבוקר כי הכרזתו של מוראלס תעודד מדינות נוספות באמריקה הלטינית ללכת בעקבותיו. נתניהו אף ביקר במדינות באזור, וכן באפריקה, במטרה לחזק את היחסים עמן - בכובעו כשר החוץ. גואטמלה הייתה אחת המדינות היחידות שהחזיקה שגרירות בירושלים עד לשנת 1980 ושיעור ניכר מאזרחיה הם נוצרים אוונגליסטים אוהבי ישראל ולנתניהו יש יחסים אישיים טובים עם הנשיא מוראלס.

לבד מגואטמלה הצביעו נגד ההחלטה באו"ם על דחיית הצהרתו של טראמפ גם הונדורס. מקסיקו, ארגנטינה, פנמה, פרגוואי והרפובליקה הדומיניקנית נמנעו. ההצעה עברה ברוב של 128 תומכים מול תשעה מתנגדים וסך הכל נמנעו נציגיהן של 35 מדינות.

(עדכון ראשון: 17:15)

עוד באותו נושא

"גואטמלה היא הסנונית הראשונה": בישראל מסתערים על אמריקה הלטינית ואפריקה

לכתבה המלאה
דיון בעצרת הכללית נגד ההכרה בירושלים, 21 בדצמבר 2017. AP
הדיון באו"ם, בשבוע שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully