וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאה גולדין במועצת הביטחון: "בני נחטף בהפסקת אש בתיווך האו"ם"

22.12.2017 / 19:54

אמו של חלל צה"ל הדר גולדין אמרה בדיון שהוקדש לו, לסמ"ר אורון שאול ולאזרחים הישראלים הנמצאים בעזה כי חמאס הפר את הפסקת האש וכי על האו"ם להתערב. המשפטן הקנדי ארווין קוטלר: "זו הפרה של החוק ההומינטרי הבינלאומי". גולדין: "הייתה הסכמה מקצה לקצה"

עריכת וידאו:ניר חן

(לאה גולדין בריאיון למהדורת וואלה! NEWS בשבוע שעבר)

במועצת הביטחון של האו"ם נערך היום (שישי) דיון מיוחד בנוגע לחללי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול שנהרגו במבצע "צוק איתן" בשנת 2014 וגופותיהם נחטפו על ידי חמאס. הדיון עוסק גם באזרחים אברה מנגיסטו והישאם אל סייד המוחזקים גם הם בידי חמאס.

"אני אם לארבעה, סבתא לחמישה. אני מדברת כאן בתור אמא של הדר גולדין שמת בגיל 23 ומוחזק בעזה עם אורון שאול ומוחזק שם עם שני אזרחים", אמרה לאה גולדין במהלך הדיון לנציגי המדינות החברות במועצה. בהתייחסה לנסיבות שהובילו למבצע" צוק איתן" אמרה גולדין כי ישראל פעלה בעזה כדי "לשתק את מנהרות הטרור שחודרות לשטח ישראל" והוסיפה ששני בניה, הדר ואחיו התאום צור, השתתפו בלחימה.

"היחידה של הדר הייתה אחראית לאבטח יחידת הנדסה שהרסה את מנהרות הטרור. אחיו צור חילץ פצועים כולל פלסטינים שנלכדו באש צולבת בזמן שחמאס השתמש בהם כמגן אנושי", סיפרה גולדין. בהמשך דבריה הבהירה כי חמאס הפר את הפסקת האש שהאו"ם בעצמו עזר להשיג ולכן גם על האו"ם להתערב.

עוד בוואלה! NEWS
בג"ץ גופות המחבלים: נתניהו יכנס את הקבינט; "לא למתנות חינם לחמאס"
משפחת גולדין הביעה סיפוק מהחלטת בג"ץ: "לא מוותרים לראש הממשלה"
בג"ץ בביקורת על הקבינט: החלטת הלחץ על חמאס לא מיושמת

ניקי היילי, שגרירת ארצות הברית באומות המאוחדות עם שמחה ולאה גולדין הוריו של הדר גולדין, 22 בפברואר 2017. טוויטר, צילום מסך
בני הזוג גולדין עם שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי/צילום מסך, טוויטר

"ישראל הסכימה במהלך המבצע למספר הפסקות אש, שכמעט כולן נשברו בידי חמאס", אמרה. "בסופו של דבר הוסכם על הפסקת אש שתווכה על ידי האו"ם, ו-48 שעות אחר כך טרוריסט הגיח ממנהרה, ירה בבנינו הדר, וגרר אותו במנהרה כדי לחטוף אותו. למרבה הצער צה"ל לא הצליח להביא אותם הביתה. 36 שעות אחר כך, צה"ל הכריז עליו מת".

עוד אמרה גולדין כי "חמאס הבטיח לאו"ם שיכבד את הפסקת האש ההומניטרית ואז שלח מחבלים דרך המנהרה לירות בחיילים. המטרה הייתה לא רק להרוג אלא גם לחטוף. זו הסיבה שבגללה הם לקחו אותו יחד איתם במנהרה". היא הוסיפה כי חמאס "הפר את הפסקת האש שתיווך האו"ם" וכי מיד אחר כך, מזכ"ל האו"ם באן קי מון שחרר הודעות גינוי חריפה. הוא אמר שהוא מזועזע מזה ושמדובר בהפרה יסודית של הפסקת האש ודרש את שחרורם המיידי".

לאה ושמחה גולדין לצד שגריר ישראל באו"ם דני דנון והשגרירה מישל סיסון, סגנית ראש המשלחת האמריקאית לאו"ם, בדיון במועצת הביטחון על מצב החיילים והאזרחים הישראלים בעזה, 22 בדצמבר 2017. משלחת ישראל לאו"ם, מערכת וואלה!
בני הזוג גולדין עם השגריר הישראלי דני דנון/מערכת וואלה!, משלחת ישראל לאו"ם

לאחר שפירטה את השתלשלות האירועים מאז גינוי האו"ם, שלא הובילו להשבת גופת בנה. היא הוסיפה כי ישראל מעבירה אספקה לעזה על בסיס יום-יומי, וכי המשפחה זועמת על כך שמשפחות ברצועה בונות את עצמן על סמך נדיבותה של הקהילה הבינלאומית, אך למשפחת גולדין "לא נותנים להתאבל". "זה מקובל בכל העולם שלא להחזיק גופות של חיילים שנפלו בקרב. החזקת הגופות היא ברברית. למה האו"ם מקבל בהבנה את ההתנהגות הזאת? הכאב של האובדן שלנו ממשיך ואנחנו לא מסוגלים להמשיך הלאה ולהתאושש", אמרה.

המשפטן הקנדי ארווין קוטלר, ששימש בעבר שר המשפטים בארצו, שהתגייס לסייע למשפחה אמר בדיון כי "כל האנשים שנפלו בשבי במהלך המלחמה מוגנים על ידי החוק הבינלאומי ולכן יש פה הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

נציגים שונים בדיון הביעו תמיכה בדבריה של גולדין. נציג בריטניה באו"ם אמר כי "חמאס הוא ארגון טרור שמהווה איום גדול לביטחון הבינלאומי, אנו מגנים בתוקף את ההסתה של חמאס וחשוב מכל לזכור את הגורם האנושי בסכסוך. אנחנו קוראים להחזרת השבויים המיידית, ללא תנאים". גם נציג איטליה הוסיף כי החזקת הגופה "אינה מכבדת עקרונות אנושים בסיסיים", ונציג אתיופיה ביקש כי חמאס יספק גישה לארגון כלשהו שיוכל לוודא שמנגיסטו מקבל טיפול ראוי.

דנון: "האחריות היא על הרשות הפלסטינית"

גולדין אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "הפגישה הייתה מעבר לכל ציפייה". לדבריה, "הייתה נוכחות מלאה של כל חברי מועצת הביטחון. זה לא דבר רגיל, ובטח לא במשהו שישראל מעורבת בו". היא הוסיפה כי "כולם פשוט תמכו פה אחד. הייתה פה הסכמה מקצה לקצה. היה דיון מכובד ומיוחד".

גולדין אמרה כי "לצערנו רוב הזמן אנחנו במגננה, והמסר היה שבזמן שכולם דואגים לזכויות הפלסטינים, גם לנו יש זכויות". כשנשאלה האם היא אופטימית השיבה כי היא תהיה אופטימית "כשהדר ואורון יגיעו לקבר ישראל, אבל כן, כעת יש פה קייס משפטי. יש המון מה לעשות. בכל מקום שבו נפגשים עם הרשות הפלסטינית, צריך לומר שזה מבחן רצינות להחזיר את החיילים, אחרת הם מפרים את החוק ההומניטרי הבינלאומי".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר לוואלה! NEWS כי "הכינוס היה לא קל". "עבדנו קשה מאוד כדי לכנס את מועצת הביטחון בנושא הזה", הוסיף דנון. "זו הפעם הראשונה שאנחנו מצליחים להוביל דיון לא פורמלי במועצת הביטחון, הודות לארצות הברית ולאוקראינה שנרתמו לסייע. הייתה נוכחות יפה מאוד, כשכל הנציגים במועצה דיברו מלבד מצרים, סין ובוליביה". לדבריו, "מבחינתנו עצם הכינוס היה חשוב, וחשוב להדגיש כי כרגע, כשיש איחוד ברשות, יש אחריות על הרשות הפלסטינית. אנחנו מסייעים לרצועת עזה אבל גם לנו יש צרכים הומניטריים".

(עדכון ראשון: 18:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully