וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לתנובה: גם הגבינה הצהובה תסומן, היישום רק ב-2020

20.12.2017 / 12:20

לאחר שוועדה של משרד הבריאות המליצה לפני כשנה על סימון מוצרים עתירי נתרן, סוכר ומלח בצבע אדום, אושרה פה אחד הרפורמה בנושא בכנסת - אך נדחתה בשנתיים. מועצת החלב בראשות תנובה ניסתה להחריג את הגבינות הצהובות, אך אלו יסומנו כנדרש בסימון כפול

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

(בוידאו: ראיון עם ד"ר ריקי טסלר על מהפכת הבריאות שמקדם השר יעקב ליצמן)

רפורמת סימון המזון אושרה פה אחד היום (רביעי) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. הרפורמה מתבססת על המלצות ועדת "האסדרה לקידום תזונה בריאה" של משרד הבריאות משנה שעברה. אחת ההמלצות המרכזיות הייתה סימון כלל המוצרים המתועשים לפי שני מסלולים. מוצרים המזיקים לבריאות - עתירי סוכר, מלח ונתרן - יסומנו באדום, ומוצרי מזון שערכיהם התזונתיים גבוהים ועומדים ברף שנקבע במשרד הבריאות יסומנו בירוק, וכך יוגדרו כמוצרים בריאים.

עם זאת, בהתאם לחוק האומר שעל שינויי חקיקה מסוג זה להיכנס לתוקף שנתיים מתום השנה הקלנדרית, התקנות ייכנסו לתוקף בתחילת 2020. כדי לאזן את האיחור במועד תחילתה של הרפורמה, נקבע כי הסימון שיינתן יהיה לפי הרמות המחמירות ביותר. למעשה, מדובר בהפחתה של כמות הנתרן המרבית מ-800 מ"ג ל-500 מ"ג, הפחתה של רמת הסוכר מ-22 גרם ל-12 גרם, והפחתת רף השומן הרווי במזון מוצק משישה גרם לחמישה גרם. כמו כן, הוחלט לא להחריג את הגבינה הצהובה מהרפורמה, וגם היא תסומן כנדרש בסימון כפול - מדבקה אחת לכמות נתרן גבוהה ומדבקה נוספת לכמויות גבוהות של שומן רווי.

עוד בוואלה! NEWS:
במשטרה דוחים את טענות נתניהו; "הוא ירד לגמרי מהפסים"
בעולם הערבי הופתעו מאיפוק הקצין בנבי סלאח: "איך לא עשה כלום?"
גבאי נגד נתניהו: "לא המשטרה קיבלה מתנות ב-200 אלף דולר - אתה קיבלת"

טוסט עם גבינה צהובה מותכת. ShutterStock
מוצרים עתירי מלח ושומן רווי יסומנו באדום. טוסט עם גבינה צהובה/ShutterStock

לפי המלצות הוועדה על התקנות החדשות להיכנס לתוקף עד ינואר 2018. אחד השינויים שמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ציין בדיון שהתקיים ביום שני הוא ביחס לסימון הנתרן על מוצרי מזון. כך, הסימון יחל במוצרי מזון עם 400 מ"ג נתרן ל-100 מ"ל נוזל, לעומת הקביעה הראשונית של הוועדה אשתקד לפיה הסימון יחל ב-100 מ"ג נתרן ל-100 מ"ל מזון נוזלי. חברים בוועדה הביעו תמיהה לגבי השינוי, וטענו כי הם חוששים כי הוא עלול לפגוע בבריאות הציבור. ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) אמרה על כך כי "אנחנו לא מושפעים מלוביסטים. אנחנו שומעים את כל הצדדים ומקבלים החלטות בעצמנו".

חברי הכנסת בן-ארי, מיכל בירן (המחנה הציוני), אברהם נגוסה (הליכוד) ויו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) ציינו בדיון כי נפגשו עם נציגי חברת "תנובה", בעקבות רצונם של האחרונים לשנות את דרישת משרד הבריאות לסימון כפול של גבינות צהובות. "הגבינה הצהובה נופלת קורבן. יש לה גם רכיבים כמו חלבון, סידן, ויטמינים ומינרלים שנכללים במוצר באופן טבעי", אמר המדען הראשי של "תנובה" זאב פיקובסקי. "אני חרד לגורל הילדים. אם צריכת הסידן תפחת בגלל שאימא תחשוב שזה מסוכן, אנחנו נצטער על זה בעוד עשר שנים". מזכ"ל איגוד רופאי בריאות הציבור ד"ר חגי לוין השיב לפיקובסקי ואמר כי "יש הרבה חלופות בריאות יותר. לא ייתכן שבגלל שלגבינה הצהובה יש 'לובי' חזק, היא תקבל פטור מסימון".

משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות בוועדת הרווחה והבריאות בכנסת, אוגוסט 2016. אוליבייה פיטוסי, מערכת וואלה! NEWS
"המטרה היא שהיצרנים ישנו את הרכב המוצר". בר סימן טוב/מערכת וואלה! NEWS, אוליבייה פיטוסי

בר סימן טוב מסר לאחר אישור הרפורמה: "מדובר ברפורמה ענקית שנתקלה בלא מעט התנגדויות ולחצים מהארץ ומחו"ל, וצלחנו מכשול עצום היום בכנסת. אני מודה לכל חברי הכנסת שתמכו במהלך שלנו, בראש ובראשונה לח"כ יעקב ליצמן שיזם את הרפורמה כשר בריאות והוביל אותה כמעט עד קו הגמר בנחישות ומנהיגות, ולח"כ אלי אלאלוף שהוביל את הדיונים המורכבים במהירות וביעילות". לדבריו, "אנחנו פועלים על פי החוק ובסופו של דבר תהליך סימון המזון התקצר והמועד הסופי נקבע מוקדם מהתכנון המקורי, כי המטרה שלנו היא לא שיהיו הרבה סימונים אדומים, אלא שהיצרנים ישנו את הרכב המוצר."

גם ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), שנכחה בדיונים בנושא, בירכה על האישור ואמרה כי "סימון הגבינות הצהובות הוא בעיקר ניצחון להורים ולילדים שהבטיח להם תזונה בריאה יותר". לדבריה, זהו צעד נוסף לטובת מהפכה בריאותית שתטיב עם כל אזרחי המדינה ובעיקר עם דור העתיד. רק חבל שמשרד הבריאות התקפל וקבע שכל מי שמבקש לדאוג לבריאותו יאלץ להמתין עוד שנתיים כדי לדעת בדיוק מהם המזונות הבריאים אותם הוא מכניס לגופו".

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה מכבדת את החלטת הוועדה. הגבינה הצהובה היא מקור חיוני לסידן בתזונת האוכלוסייה בכלל ובילדים בפרט כאשר לפי נתוני משרד הבריאות, כ-80% מילדי ישראל אינם צורכים סידן בכמות מספקת. פרוסת גבינה צהובה מספקת חמישית מהתצרוכת היומית של סידן לילד. לאור התרומה המשמעותית של הגבינה הצהובה לתזונת ילדים, בדגש על סידן, ולאור העובדה שהאלטרנטיבות לצריכת סידן על ידי ילדים מעטות, תנובה ביקשה להחריג את הגבינה הצהובה. התוצאה של החלטת משרד הבריאות תיראה כנראה בעוד כמה שנים".

(עדכון ראשון: 04:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully