וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש שנים אחרי: מה קרה ל-40 אלף הלוחמים הזרים שהצטרפו לדאעש?

עשרות אלפי אזרחים זרים ממדינות שונות בעולם הגיעו לחליפות שהוקמה ב-2014 בשטחי סוריה ועיראק. עם הצטמקות "המדינה האסלאמית", רבים מהם הצטרפו לארגונים אחרים, חלק נטמעו בגלי הפליטים שהיגרו לבלקן ולאירופה - אך גורלם של אלפים נותר לא ברור

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

לאחר שכ-40 אלף בני אדם הגיעו לסוריה ולעיראק מרחבי העולם כדי להילחם בשורות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), מספרם הנוכחי עומד, לפי הערכות, על מאות בלבד. אלפים מהלוחמים הזרים שהגיעו ככל הנראה נהרגו במהלך הקרבות מול כוחות מקומיים ובתקיפות של ארצות הברית ורוסיה, אך עדיין לא ברור מה קרה לרבים נוספים שהגיעו לשטחים שכבשה החליפות קצרת המועד שנוסדה ב-2014.

מומחים אמריקנים סבורים כי למרות כמות ההרוגים הגדולה של לוחמי הארגון, רבים מהלוחמים הזרים שרדו ועדיין מהווים איום מתמשך. "השאלה היא כמה מהם מתו וכמה מהם עדיין מעוניינים להילחם", אמר סת' ג'ונס, מנהל ארגון מחקר והגנה בינלאומי. לדבריו, "יתכן שרבים מהם עזבו למקום אחר כדי להילחם, ונשאלת השאלה כמה מהם ויתרו. אני לא חושב שיש לנו תשובה טובה בנושא".

ארגונים בינלאומיים ללוחמה בטרור מקדישים מאמצים רבים להערכות מספריות אלו, ועובדיהם פועלים כדי למפות ולאתר את כל לוחמי דאעש הגיעו מעבר לים. לפי גורמים רשמיים בצרפת, לדוגמה, כ-1,700 בני אדם עזבו לעיראק ולסוריה מאז 2013 כדי להצטרף לארגון. מתוכם, 400-450 נהרגו ו-250 חזרו לצרפת. לפי שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן, כ-500 לוחמים עדיין שוהים במזרח התיכון, אך הם יתקלו בקושי משמעותי בחזרתם לצרפת. גורלם ומקום הימצאותם של 500 לוחמים נוספים שהגיעו מהמדינה המערב אירופית עדיין לא ברורים.

עוד בנושא
הנקמה בדאעש: עיראק הוציאה להורג 38 פעילי טרור סונים
אחרי ההכרזה על הנסיג מסוריה, ברוסיה חוששים משובם של אנשי דאעש
"יום הניצחון": עיראק חגגה את סוף המלחמה בדאעש במצעד צבאי

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
הגיעו מעבר לים כדי לחיות בחליפות בקביעות. לוחמי דאעש בא-רקה שבסוריה, בשנה שעברה/רויטרס

לטענת ברוס הופמן, מומחה לחקר טרור מאוניברסיטת ג'ורג'טאון שבארצות הברית, אלפים מהלוחמים הזרים בשורות דאעש הצליחו להימלט מאזורי הלחימה, שהצטמצמו עם כיבושם של עוד ועוד שטחים בידי צבאות סוריה ועיראק מידי ארגון הטרור. "כיום, חלקם כנראה נמצאים במדינות הבלקן, שומרים על פרופיל נמוך לעת עתה, וממתינים להזדמנות להימלט לחלקים אחרים של אירופה", אמר.

לפי חוקר נוסף, תומאס סנדרסון, רבים עזבו לחזיתות נוספות ולוחמים לצד ארגוני ג'יהאד אחרים במזרח התיכון. לדוגמה, לטענתו, לפחות 80 לוחמי דאעש שהגיעו לסוריה ולעיראק ממרוקו, מרוסיה, מערב הסעודית ומתימן, הצטרפו מאז חודש מאי האחרון לארגון אבו סייף הפועל בפיליפינים ונחשב לשלוחה של "המדינה האסלאמית". לפי דיווחים שהגיעו לסוכנות הידיעות הצרפתית מתושבי חבל ג'אוזג'ן שבצפון אפגניסטן, לוחמי דאעש דוברי צרפתית הגיעו לאחרונה למחוז.

עוד באותו נושא

"עיראק שוחררה": המבצע הצבאי נגד דאעש הושלם באופן סופי

לכתבה המלאה
פליטים בין הריסות העיר מוסול שבעיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
רבים נהרגו בקרבות. הריסות במוסול שבעיראק לאחר כיבושה מידי דאעש, השנה/רויטרס

למרות ההצלחות האחרונות של צבאות עיראק וסוריה, כמו גם של כוחות מורדים הנתמכים בידי ארצות הברית, כיבוש שטחים מידי "המדינה האסלאמית" וכיווץ החליפות המאיימת לא הצליח לחסום את נתיבי המילוט מאזורי הקרבות. כך, לדוגמה, ללוחמי דאעש ישנה אפשרות גם להצטרף לחמושים אסלאמיים בצפון אפריקה, במדינות כמו לוב וסומליה, וכן בתימן.

רבים מהלוחמים הזרים יכולים, כפי שקרה מאז שיאו של משבר הפליטים באירופה בסוף 2015, להיטמע עם מהגרים ופליטים נוספים ולהגיע לטורקיה. משם, יוכלו להגיע למדינות נוספות באירופה או למדינות שכנות אחרות. עם זאת, לרבים מהם לא נותרה ברירה אלא להילחם, זאת משום שלפי הערכות, לא תכננו לשוב למדינותיהם – שם הם עומדים בפני מאסר. "עבור רבים, זהו מסע עם כרטיס לכיוון אחד. הם רצו לעזוב ולחיות בחליפות באופן קבוע, ועל כן אנו לא רואים שרבים מהם חוזרים למדינות שמהן הגיעו", הסביר ג'ונס.

אזרחים נמלטים מאזור הקרבות בעיר העתיקה של מוסול, עיראק, 24 ביוני 2017. רויטרס
הלוחמים יוכלו להיטמע בין הפליטים. אזרחים נמלטים ממוסול בזמן הלחימה נגד דאעש, השנה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully