וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית חולים שדה תחת אש: היחידה של חיל הרפואה שעורכת ניתוחים בחזית

15.12.2017 / 14:00

לראשונה מאז הקמתה השתתפה היחידה הכירורגית-אשפוזית המטכ"לית בתרגיל שדימה לחימה מעבר לקווי האויב – יחד עם הכוחות המיוחדים בקפריסין. היחידה מאומנת בהקמת בית חולים שדה יחיד מסוגו בעולם ואנשיה מסוגלים לטפל תחת אש ביותר ממאה פצועים

צילום: דו"צ

תרגילי הכוחות המיוחדים בקפריסין בשנים האחרונות לא משאירים מקום לספק על יעדי הפעולה העתידיים של צה"ל - בלב שטח אויב לא מוכר וללא יכולת לפינוי מהיר. הגבול, בניגוד לרצועת עזה, לא נמצא במרחק חצי שעה נסיעה לכל היותר. בקפריסין תורגלו הלוחמים להתמודד עם הפתעות אך בעיקר עם ההבנה כי הם רחוקים יחסית מהבית ובטווח כזה הם צריכים לדעת גם להציל את חיי הפצועים בעצמם ולא לסמוך על פינוי לישראל.

בתרגיל שנערך החודש השתתפה, בין היתר, היחידה הכירורגית-אשפוזית המטכ"לית (יכא"ם), שתורגלה לראשונה מאז הקמתה בתרחיש מבצעי של פריסת בית חולים שדה מעבר לגבולות המדינה. עד כה השתתפה היכא"ם רק בתרגילים ישראל ופעלה בחו"ל כשלוחת צה"ל לסיוע הומניטרי באזורי אסון.

אלוף-משנה ד"ר חגי פרנקל, סגן קצין רפואה ראשי, התייחס בריאיון לוואלה! NEWS לתרגול היכא"ם על אדמת קפריסין ואמר כי מדובר ב"אימון חדשני". לדבריו, "זו פעם ראשונה שתרגלנו את כל השרשרת הרפואית עם כוחות מיוחדים במרחק של מאות קילומטרים מהארץ, במרחק של יותר משעת טיסה. לא עשינו את זה בעבר. זה כולל מאמץ פיזי, מנטלי ומקצועי". התרחיש הבסיסי שנכלל בתרגיל היה טיפול בזמן לחימה בפצועים בדרגות שונות, בהם כאלה שנזקקים לפעולות מצילות חיים - כולל ניתוחים. פעילות השרשרת הרפואית בתרגיל התקיימה תחת החשש שהאויב ינסה לפגוע בכוחות השונים וכללה גם את תהליך הפינוי והטיפול.

בי"ח שדה של היחידה הכירורגית-אשפוזית המטכ"לית שהוקם באימון חטיבת הקומנדו בקפריסין. דובר צה"ל, דובר צה"ל
בית חולים יחיד מסוגו בעולם. מתוך אימון היחידה בקפריסין/דובר צה"ל, דובר צה"ל

היכא"ם מאומנת בהקמת בית חולים שדה יחידי מסוגו בעולם. בשנת 2016 הוא הוכתר על ידי ארגון הבריאות העולמי כבית חולים שדה בדרגה 3, הדרגה הגבוהה ביותר האפשרית, היחיד בעולם ברמה זו. הפעלתו בשטח אויב מגדילה את הסיכויים להצלת חיים במסגרת "שעת הזהב" - פרק הזמן הקריטי לפינוי פצוע והצלת חייו. אנשי היכא"ם מסוגלים לבצע ניתוחים ולהעניק טיפול נמרץ תוך כדי טיפול בכל רגע נתון ביותר ממאה חולים בו זמנית - יכולת שתורגלה בפועל בקפריסין. לצורכי התרגיל גויסו 20 בעלי מקצוע שונים, בהם: כירורגים, אורטופדים, מרדימים, רופאי טיפול נמרץ, אחים, פרמדיקים, אנשי הדמייה, אנשי מעבדה ואנשי מנהלה. בתרחיש הקיצון מונה היכא"ם יותר מ-200 אנשי צוות.

שרשרת הפעולות כללו את הטיפול בפצועים מרגע הפציעה דרך הפינוי לבית החולים, שמיקומו נבחר בקפידה כדי שיהיה ניתן להגן עליו, כולל שרשרת הפעולות להצלת חיי הלוחמים. "התפקיד הוא כפול", הסביר אל"מ ד"ר פרנקל. "להיות גם לוחמים וגם מטפלים, זה דורש בזמן אמת ידע, ניסיון וגבורה. בשונה מסיוע הומניטרי, תרגלנו בקפריסין תרחיש מלחמה, דרכי פעולה וניתוחים שמתאימים יותר לשדה קרב".

במסגרת התרגיל התאמנו אנשי היחידה בהענקת טיפול טראומה לכעשרות פצועים. בתרגיל נעשה שימוש בכלל הציוד הרפואי שיעמוד לרשות הכוחות בזמן אמת, כולל מערכת ממוחשבת לתיעוד הטיפול בפצועים. "בקפריסין היינו עצמאיים לחלוטין. המסקנה הברורה מהתרגיל היא שהצלחנו להביא יכולות משמעותיות. היכא"ם יודע לבצע ארבעה ניתוחים במקביל ולטפל ב-12 פצועים בטיפול נמרץ בכל רגע נתון ולאשפז מאה פצועים נוספים", הוסיף אל"מ ד"ר פרנקל.

עוד באותו נושא

הפנים לדרום לבנון: תיעוד - צה"ל וצבא קפריסין בתרגיל משותף

לכתבה המלאה
תרגיל כוחות אוויר ויבשה בקפריסין. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
תרגיל כחות מיוחדים בקפריסין, החודש/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
תרגיל כוחות אוויר ויבשה בקפריסין. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
לוחמים בתרגיל בקפריסין/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully