וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בוועדת שרים: הקבינט יוכל להכריז מלחמה ללא אישור הממשלה

10.12.2017 / 18:27

שקד יזמה את הצעת חוק, שתאפשר לקבינט להכריז על מלחמה או על מבצע שעלול להוביל למלחמה ללא אישור מוקדם. זאת בניגוד למצב כיום, שבו רק הממשלה רשאית לעשות זאת באישור ועדת החוץ והביטחון. ח"כ גלאון: "מאשרים לרה"מ סמכויות של דיקטטור"

איילת שקד בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"מתאימה את החקיקה למציאות הקיימת כבר שנים". שקד/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

הצעת חוק של שרת המשפטים איילת שקד, המסמיכה את הקבינט המדיני-ביטחוני לפתוח במלחמה, אושרה היום (ראשון) בוועדת שרים לחקיקה. מדובר בשתי הצעות חוק השלובות זו בזו ומטרתן לאפשר לקבינט להכריז על מלחמה, או על מבצע צבאי שעשוי להוביל למלחמה, בלי אישור מוקדם של הממשלה. הצעות החוק מגיעות בעקבות המלצות ועדה שאותה מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות על ידי הקבינט בסוגיות ביטחון לאומי.

ההצעה הראשונה מבין השתיים שעברה היום קובעת כי הממשלה, באישור ראש הממשלה, תהיה רשאית להאציל סמכות לקבינט לאשר מבצע צבאי שעלול להוביל למלחמה בהסתברות קרובה לוודאי. אליה מתווספת ההצעה השנייה שקובעת כי לקבינט תתווסף היכולת להפעיל את סמכותו, שעד כה לא הייתה מעוגנת בחוק. כך היא הופכת אותו לגוף סטטוטורי, כלומר ישות משפטית עצמאית למחצה שפועלת מתוקף חוק ויכולה להחזיק בסמכויות חקיקתיות, ביצועיות ושיפוטיות.

עוד בוואלה! NEWS:
פיגוע דקירה בירושלים: מאבטח בן 35 נפצע באורח קשה מאוד; המחבל נוטרל
ה-HIV מתפשט באיראן - ושובר את מוסכמות הסקס בחברה השמרנית
איה כבדת השמיעה חזרה לקחת את ציוד הצילום - ונהרגה על פסי הרכבת

דולב אוחיון וחברי הצוות שלו מסיירת רימון בתוך עזה בזמן מבצע צוק איתן. באדיבות המצולמים
"בעידן הרשתות החברתיות עלינו להתאים עצמנו לתפיסת הביטחון הנוכחית". כוחות צה"ל במבצע צוק איתן/באדיבות המצולמים

הצעות החוק נועדו למסד תהליכים והטמעת כלים לייעול פעילותו של הקבינט. אחת מההמלצות המופיעות בדוח הוועדה נוגעת לנושא "הכרזת מלחמה". על פי ההמלצה, על הממשלה לקבל החלטה המבהירה את סמכות הקבינט ביחס לאישור פעולות צבאיות לפי סעיף 40 לחוק יסוד הממשלה. לפי סעיף זה המדינה לא תפתח במלחמה אלא מכוח החלטת הממשלה, שתאושר בהקדם בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בחודש מאי האחרון החליט הקבינט לקבל את המלצה זו.

לטענת השרה שקד החוק מעניק תוקף למצב הקיים ממילא. "בעידן הרשתות החברתיות ומהירות המדיה וסכנת ההדלפות, עלינו להתאים עצמנו לתפיסת הביטחון המדינית ביטחונית הנוכחית ולייעל את עבודת הממשלה והקבינט ככל הניתן", אמרה. "זאת מטרת הצעת החוק והיא מתאימה את החקיקה למציאות הקיימת כבר שנים".

לעומת זאת, יו"ר מרצ, זהבה גלאון ביקרה את ההחלטה וטענה כי "ועדת השרים אישרה לראש הממשלה סמכויות של דיקטטור בנושא של דיני נפשות". "זהו עוד ספין של נתניהו והקואליציה במטרה להסיח מהשחיתות ומהחקירות בענייניו", קבעה. "כל ועדות החקירה - מוועדת אגרנט ועד ועדת וינוגרד - הצביעו על קבלת החלטות ללא דיון ואישור של הקבינט, כגורם העיקרי למחדלים. דיון הוא תנאי הכרחי לחשיפת פגמים והרתעה ממשגים שכרוכים בקבלת החלטות", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully