וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המצב יותר גרוע מסוריה": המשבר בקונגו יוצא מכלל שליטה

ארגוני סיוע בינלאומיים מתריעים כי המצב ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו יוצא מכלל שליטה ודוחקים במדינות העולם להגביר את העזרה. 7 מיליון איש נעקרו מבתיהם השנה, ברקע סירובו של הנשיא לוותר על השלטון

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: כוחות הממשלה פותחים באש לעבר אזרחים, פברואר)

7 מיליון איש נעקרו השנה מבתיהם ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, עם החרפת המשבר ההומניטרי – כך אמרו היום (רביעי) ארגוני סיוע הבינלאומיים. זאת השנה השנייה ברציפות שבה המדינה היא אזור המלחמה עם מספר העקורים הגבוה ביותר בעלם.

המשבר במדינה, שסובלת מלחימה ממושכת בין מיליציות יריבות, החריף מאז ביטול הבחירות לנשיאות בשנה שעברה, עם סירובו של הנשיא ג'וזף קבילה לוותר על כיסאו.

"זהו מגה-משבר, היקף האנשים הנמלטים מאלימות שובר שיאים ועובר את סוריה, תימן ועיראק", אמרה מנהלת הארגון הנורבגי "המועצה לענייני פליטים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו", אולריקה בלום.

לדבריה, על אף שיש ארבעה מיליון עקורים ועוד שבעה מיליון איש המתקשים לספק לעצמם מזון, הסיוע הבינלאומי אינו מספיק. "אם לא נצליח להאיץ אותו עכשיו, הרעב ההמוני יתפשט ואנשים ימותו. אנחנו במרוץ נגד הזמן".

לקריאה נוספת בנושא
צבא של ילדים "מכושפים" וטיהור אתני: זוועת המלחמה בקונגו נחשפת
קונגו: לוחמי מיליציה ארבו לעשרות שוטרים – וערפו את ראשיהם

סיוע של הצלב האדום למחוז דרומי ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו בשל הרבות בין הצבא למיליציות חמושות, 23 בפברואר 2017. ג'ולי שניידר/ ICRC,
עקורים במחנה פליטים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו/ג'ולי שניידר/ ICRC

מרכז המעקב לעקורים טוען בדוח חדש כי 5,500 איש נמלטים מדי יום מבתיהם בשנה החולפת. זאת בשל סכסוכים חדשים, הסלמה בסכסוכים קיימים ודחיית הבחירות. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו היא מדינה ענקית בעל משאבי טבע רבים, אך שנים של מלחמות הותירו את מרבית התושבים בעוני מחפיר עם מעט מאוד תשתיות.

קבילה עלה לשלטון ב-2001, אחרי התנקשות באביו, לורן קבילה. הוא ניצח בשתי מערכות בחירות והחוקה אוסרת עליו להתמודד על כהונה נוספת. מתנגדיו טוענים כי הוא דחה את הבחירות כדי שהוא יוכל להישאר בתפקיד.

בין העימותים החדש שפרצו בשנה האחרונה, היה זה במחוז קאסאי במרכז המדינה. הוא החל לאחר שהממשלה סירבה להכיר במנהיג שבטי מקומי. לפחות 400 איש נהרגו בסכסוך במחוז, שנחשב למעוז האופוזיציה.

שוטרים מסיירים בבירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קינשסה, מאי 2017. AP
שוטרים מסיירים בבירה קינשסה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully