וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הודיע לאבו מאזן ולמלך ירדן: בכוונתי להעביר את השגרירות

הנשיא האמריקני שוחח עם מנהיגים ערביים ועם נתניהו, ברקע סערת ההכרה בי-ם והעברת השגרירות. לשכת רה"מ ביקשה מהשרים להימנע מלהגיב. דיווח: טראמפ ידחה מחר את העברת השגרירות - אך יכיר בי-ם כבירת ישראל. חמאס ופתח הודיעו על ימי זעם ממחר

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

סערת ההכרה בירושלים - עדכונים אחרונים

- טראמפ שוחח עם אבו מאזן, המלך עבדאללה ונשיא מצרים א-סיסי בטלפון
- לשכת אבו מאזן: הנשיא האמריקני הבהיר כי יעביר את השגרירות
- טראמפ שוחח עם נתניהו בטלפון
- דיווח: טראמפ ידחה את העברת השגרירות - אך יכיר בירושלים כבירת ישראל
- ארה"ב הזהירה את אנשי הסגל הדיפלומטי בארץ מהגעה לשטחי הרשות הפלסטינית ומזרח ירושלים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח היום (שלישי) עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מלך ירדן עבדאללה, מלך סעודיה סלמאן ונשיא מצרים א-סיסי, לקראת ההכרעה שיקבל מחר בנושא השגרירות האמריקנית בישראל ומעמד ירושלים כבירת ישראל. הבית הלבן עדכן כי הנשיא "יחליט בנושא כשיהיה מוכן". טראמפ שוחח בהמשך גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מלשכת אבו מאזן נמסר כי טראמפ הבהיר ליו"ר הרשות כי בכוונתו להעביר את השגרירות לירושלים, וכי זה הזהיר מההשלכות על תהליך השלום, ועל ביטחון ויציבות האזור והעולם. אבו מאזן הדגיש את העמדה לפיה לא תהיה מדינה ללא מזרח ירושלים כבירה, כשלפי הדיווחים לא הוצבה בפניו מסגרת זמנים למהלך. בחמאס ובפתח הכריזו על ימי זעם בהמשך השבוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפתח פגישתם בניו יורק. רויטרס
טראמפ ונתניהו/רויטרס

א-סיסי קרא לטראמפ לשמור על הסטטוס-קוו, והמלך סלמאן אמר כי העברת השגרירות היא "צעד מסוכן שילהיט את רגשות המוסלמים". המלך עבדאללה אמר בשיחתו עם טראמפ כי ירושלים היא המפתח להשגת שלום ויציבות. ברקע התגובות החריפות, הזהירה הערב ארצות הברית את שליחיה הדיפלומטיים בישראל מלהגיע לגדה המערבית ולעיר העתיקה בירושלים. גורם ביטחוני בישראל עדכן כי ""מקיימים הערכות מצב בעניין כל הזמן וערוכים לכל תרחיש".

אתמול היה אמור טראמפ להחליט אם לחתום על צו המקפיא חוק להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים, אך בבית הלבן הודיעו כי הוא דחה את ההחלטה, ועמדתו תוצג מחר. בניו יורק טיימס דווח היום כי טראמפ אכן יחתום על הצו, אך יכיר בירושלים כבירת ישראל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בניו יורק, ספטמבר 2017. רויטרס
טראמפ עם אבו מאזן, בביקורו באזור לפני כחצי שנה/רויטרס

בכיר ישראלי העריך כי תרחיש שבו יכיר טראמפ בירושלים כבירת ישראל הוא סביר. לשכת ראש הממשלה ביקשה מהשרים שלא להגיב על העברת השגרירות עד אחרי נאום טראמפ. בתדרוך שערכה דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, נשאלה על ההתנגדות למהלך בעולם ואמרה כי "הנשיא דיבר עם מנהיגי האזור, וימשיך לנהל שיחות עם גורמים רלוונטיים".

סנדרס עדכנה כי טראמפ שוחח עם חמישה מנהיגים, ואמרה כי הם לא אינדיקציה לדעה של מנהיגים בכל העולם. "הנשיא רוצה לקבל את ההחלטה הטובה ביותר לארצות הברית", אמרה.

מוקדם יותר היום, איים נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי סוגיית ירושלים עלולה להוביל לניתוק היחסים עם ישראל, מאחר שזהו "קו אדום" למוסלמים. זאת בהמשך להודעות התנגדות מערב הסעודית, ירדן ומצרים, ושיחת טלפון שהתקיימה אתמול בין טראמפ לנשיא צרפת עמנואל מקרון, שבה הפציר האחרון שלא לנקוט מהלכים ביחס למעמד ירושלים. גם מלך מרוקו מוחמד השישי הביע התנגדות למהלך.

שגרירות ארצות הברית. AP
בניין שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

הפלסטינים הפעילו מכבש לחצים בימים האחרונים על מדינות ערב וכן על כמה מדינות באירופה, ואף העבירו מסרים תקיפים לממשל כי החלטה על הכרה בירושלים כבירת ישראל תשים סוף למאמצים האמריקנים לחדש את המשא ומתן. מנגד, דווח ב"וושינגטון פוסט" כי הנשיא השתתף באופן אישי בדיון בנושא שארך כשעה והביע תסכול וכעס מהצורך לחתום שוב על דחייה בהעברת השגרירות.

אן גייראן, כתבת העיתון שפרסמה את הדיווח, אמרה לוואלה!NEWS כי "הנשיא היה מאוד לא מרוצה להודיע על הדחייה הראשונה, בחודש יוני, והוא נרתע מלעשות אותו דבר כעת". בנוגע להחלטה המסתמנת, לפיה הנשיא יכיר בירושלים כבירת ישראל, אמרה גייראן כי "ההודעה על ירושלים כבירת ישראל מאפשרת לו לעשות משהו שונה ממה שהוא עשה ביוני. עדיין לא העברה מלאה, אבל כמה צעדים קרוב יותר".

"הוא מאוד ממוקד במימוש הבטחות הבחירות שלו באופן כללי, ונראה כי להבטחה זו ישנה תהודה מיוחדת בעבורו. הוא אמר למקורביו שהוא פשוט לא מבין מה הבעיה. באותו הזמן, הוא לא רצה לקלקל את הסיכויים להשיג הסכם שלום, והוא רגיש לטיעון הזה", אמרה גייראן.

שלשום אמר יועצו וחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר בפורום סבן בוושינגטון כי טראמפ עדיין בוחן את נושא העברת השגרירות. "כשהוא יחליט הוא יהיה זה שיודיע לכם", אמר קושנר. לאחר הדיווח ביום שישי על אודות ההודעה הצפויה ביום רביעי בנושא ההכרה במעמדה של ירושלים אמר פקיד בכיר בבית הלבן לוואלה! NEWS כי טראמפ "אמר תמיד שלא מדובר בשאלה של 'אם' אלא של 'מתי'".

העברת השגרירות אושרה בחוק בשנת 1995 וקבעה כי יש להעביר את השגרירות עד לשנת 1999. אולם, מאז דחו נשיאי ארצות הברית את יישומה באמצעות צו התחדש מדי חצי שנה וטראמפ היה אמור להחליט הלילה אם לחתום על הצו פעם נוספת או לדחותו. טראמפ חתם בעצמו על הצו הדוחה את החוק ב-1 ביוני השנה - אף שהתחייב במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות כי יעביר את השגרירות.

עבדאללה מלך ירדן בביקור בצרפת, יוני 2017. AP
עבדאללה מלך ירדן. שוחח עם טראמפ/AP

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי הביע הערב את התנגדותו למהלך והזהיר מפני השלכותיו. הלילה אמר שגריר ערב הסעודית חאלד בן סלמאן כי הכרזה על שינוי במעמדה של ירושלים לפני חתימה על הסדר שיביא לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני תפגע בתהליך השלום ותערער את היציבות באזור. שר החוץ של ירדן איימן ספאדי יצא אף הוא נגד המהלך והזהיר את וושינגטון מפני "השלכות מסוכנות" של המהלך.

בשבת אמר מחמוד אל הבאש, יועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי "כל שינוי בסטטוס קוו הקשור לירושלים, משמעו שלא יהיה הסדר שלום ותהליך שלום". אל הבאש הזהיר עוד כי "העולם כולו ישלם מחיר על כל שטות שתפגע בירושלים".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה מסר בתגובה: "טראמפ הוא פירומן ומסוגל להבעיר את כל האזור בטירופו. אם יש משהו אחד שהימים האחרונים מוכיחים זה שאסור שארצות הברית תישאר כנותנת החסות לשיחות בין ישראל והפלסטינים. אם ממשלת ישראל רוצה שהעולם יכיר במערב ירושלים כבירת ישראל כל מה שהיא צריכה לעשות זה להכיר בירושלים המזרחית כבירת פלסטין".

ח"כ אחמד טיבי כינה את ההחלטה "פיגוע מדיני", ואמר שהיא אינה שקולה ונוגדת את החוק הבינלאומי. "לא יעלה על הדעת שהבטחת בחירות של הנשיא טראמפ תביא לפגיעה אנושה בחזון שתי המדינות. הממשל האמריקני מוכיח הפעם כי הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון".

יו"ר מרצ זהבה גלאון מסרה: "ירושלים הישראלית היא בירת המדינה ותהיה כזו עם או בלי השגרירות האמריקנית, ולכן מעבר שלה בעת הזו יפעל בשירות ממשלת נתניהו ועלול להוביל לפיצוץ מיותר. העברת השגרירות לא תעגן את הריבונות הישראלית בירושלים. כל הסדר עם הפלסטינים יחייב פשרה בירושלים במסגרת משא ומתן, ולכן צעד חד צדדי כזה, מבלי להוביל במקביל מהלך אזורי כולל, יעשה את הפעולה ההפוכה ועלול להוביל לפיצוץ מיותר".

(עדכון ראשון: 17:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully