וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקאות אסורות עם איראן: סוחר הזהב הטורקי שמסבך את ארודאן

רזא זראב, עד מרכזי במשפט הלבנת הון של בנקים טורקיים בארה"ב, טוען כי הנשיא עודד את הבנקים בארצו לסייע בהעברת מיליונים לטהראן על אף עיצומים שהוטלו עליה. בתגובה, הוחרמו נכסיו ונכסי משפחתו באשמת ריגול: "עלילת שווא על טורקיה"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: הגשת האישומים נגד הבנקאי הבכיר שמאושם בפרשה, בשנה שעברה)

סוחר הזהב הטורקי-איראני רזא זראב חשף הערב (שישי) כי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אישר באופן אישי הלבנת כספים עבור איראן. זראב בן ה-34 מהווה עד מרכזי במשפט שמתנהל בארצות הברית נגד סמנכ"ל "האלקבנק", אחד הבנקים הגדולים בטורקיה, מהמט הקאן אטילה, שהיה שותפו העסקי בעת ביצוע העבירות. אלו, בין היתר, כוללות שבירה של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על טהראן באמצעות הלבנת כספים.

לפי האישומים, זראב ואטילה ניהלו בין השנים 2010 ל-2015 מזימת הלבנת הון בינלאומית, שאפשרה לאיראן גישה לשווקים ברחבי העולם, למרות הסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר בממשל האמריקני: טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל בנאום השבוע
יועצו לשעבר של טראמפ הודה במתן עדות שקר: "שגיתי"
שנה אחרי הפיגוע הקטלני בברלין: מטען חבלה נמצא בשוק בגרמניה

רזא זראב
טורקיה-איראן
ארצות הברית
בית המשפט בניו יורק
סנקציות נגד איראן. AP
הפך לעד מדינה אחרי 70 יום בכלא האמריקני. זראב בבית המשפט בניו יורק, 2013/AP

במהלך עדותו בבית המשפט בניו יורק סיפר זראב כי בשנת 2012 קיבל שר הכלכלה הטורקי דאז הוראה מארדואן, לפיה על הבנקים בטורקיה לקחת חלק בהלבנת כספים בשווי מיליוני דולרים עבור איראן. כמו כן, תיאר בעדותו כי שיחד את השר ב-59 מיליארד דולר, כדי שיסייע לו ולשותפו בהעברת הכספים לאיראן. לצד אטילה, תשעה אנשים נוספים הואשמו בהלבנת כספים במסגרת הפרשה, והוא עצמו הכחיש את המיוחס לו.

לפי סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, בשל עדותו של זראב, תובעים מטעם ממשלת טורקיה הוציאו צו עיקול לנכסיו באשמת ריגול עבור מדינות זרות. בנוסף לזראב, נכסיהם של עוד 22 מבני משפחתו ומקרוביו הוחרמו, כולל של בתו כוכבת הפופ הטורקית, אברו גונדס.

ארדואן נואם בפרלמנט באנקרה 25 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
"המשפט מהווה תירוץ להעליל נגד טורקיה". ארדואן/רויטרס, רויטרס

זראב הפך לעד מרכזי במשפט השחיתות ב-2013, והואשם בכך ששיחד ארבעה שרים בממשלת טורקיה כדי להכשיר את עסקת הלבנת ההון הזו לצד עסקאות נוספות. הוא הפך לעד מדינה לאחר שהוחזק 70 יום בכלא האמריקני, עד שהוסרו כל האישומים נגדו.

עם היוודע דבר האישומים נגד זראב ואטילה בשנה שעברה, ארדואן אמר כי הוא סבור שלארצות הברית יש "מניעים נסתרים" בפרשה. האישומים יצרו קרע ביחסים בין אנקרה לוושינגטון, ואמש התייחס הנשיא הטורקי לנושא שוב ואמר כי ארצו לא הפרה את הסנקציות שהוטלו על איראן. בכירים בממשלו אף אמרו כי "המשפט מהווה תירוץ להעליל נגד טורקיה".

בניגוד לעדותו של זראב, לטענת הממשלה באנקרה, שר הכלכלה פעל בהתאם למגבלות החוק במדינה, וכן בהתאם לחוק הבינלאומי. בנוסף, באנקרה נטען כי מדובר בעלילת שווא שיזמו נאמניו של המטיף פתהוללה גולן, המואשם בידי ארדואן בהובלת ניסיון ההפיכה נגדו בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully