וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הגנרל שהתאבד: כיצד הוברח רעל אל תוך האולם המאובטח?

סלובודן פרליאק הקרואטי הצליח להתאבד בדיון הסוגר של בית הדין המיוחד, ובהולנד חוקרים כיצד השיג את החומר הקטלני ומי העביר לו אותו. בארצו, עדיין מתייחסים אליו כאל גיבור למרות הרשעתו בפשעי מלחמה נגד מוסלמים

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

הרשויות בהולנד חוקרות את התאבדותו של הגנרל הקרואטי, ששתה אתמול (רביעי) רעל במהלך דיון בערעורו על עונשו בטריבונל המיוחד לפשעי המלחמות ביוגוסלביה. האולם הוכרז זירת פשע, והחוקרים בוחנים מי נתן לסלובודן פרליאק, בן 72, את החומר הקטלני ואיזה סוג הוא היה, וכיצד הוא הוברח אל תוך האולם המאובטח.

פרליאק פיקד על הכוחות הקרואטיים בבוסניה, במהלך המלחמה עם סרביה. על אף שכוחותיו שיתפו פעולה עם הבוסנים המוסלמים נגד הסרבים הבוסנים, הצדדים לחמו אלו באלו במשך 11 חודשים, כשמוקד הלחימה העיקרי היה בעיירה מוסטר. הוא הורשע ב-2013 בביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות ונשלח ל-20 שנות מאסר. אחרי שאתמול נדחה ערעורו, הוא שלף את הבקבוקון והכריז כי הוא שתה רעל.

"אני לא פושע מלחמה, אני מתנגד להרשעה", אמר הגנרל בעוד השופט המבולבל מפציר בו לשבת ונועל את הדיון, שבו נותרו על כנן הרשעותיהם של חמישה מנהיגים פוליטיים וצבאיים קרואטים. היה זה הדיון האחרון של הטריבונל, שהוקם על ידי האו"ם ב-1993 והמנדט שלו יסתיים בחודש הבא.

לקריאה נוספת בנושא
"אני לא פושע מלחמה": גנרל קרואטי שתה רעל בזמן דיון בהאג - ומת

הגנרל הקרואטי לשעבר סלובודן פרליאק שותה רעל במהלך דיון בעונשו בהאג, 29 בנובמבר 2017. AP
מת בבית החולים כעבור כמה שעות. פרליאק/AP

בית הדין הפלילי המיוחד לפשעי יוגוסלביה קבע כי פרליאק לא ניסה לעצור את המעצר ההמוני של מוסלמים בעיירה פרוזור בקיץ 1993 על אף שהוא ידע על כך. הוא גם לא פעל כשקיבל מידע על מעשי הטבח המתוכננים, כמו גם על תקיפות של ארגונים בינלאומיים ומבנים במזרח מוסטר, כמו מסגדים. עם זאת, חלק מערעורו של פרליאק התקבל, כשנקבע כי הגשר הישן של מוסטר אכן היה "מטרה צבאית בזמן המתקפה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מוסלמים יוצאי ברית המועצות הבוסנים צופים בשידורי טלוויזיה של הערעור בהאג, הולנד, לשישה פקידים בכירים  הנאשמים בפשעי מלחמה נגד מוסלמים במלחמה בין השנים 1992-1995, במוסטר 29 בנובמבר 2017  -. AP
אזרחים בוסנים צופים בדיון של פרליאק, אתמול/AP

זאת לא הפעם הראשונה שבה חשודים מרכזיים מתים בזמן הדיונים בטריבונל. הבולט שבהם היה נשיא יוגוסלביה לשעבר סלובודן מילושביץ', שמת מהתקף לב ב-2006, חודשים ספורים לפני גזר הדין בעניינו אחרי שהורשע ברצח עם. שני נאשמים נוספים שהמתינו למשפטים תלו את עצמם בתאים שבהם הוחזקו. סלבקו דוגמנוביץ' מת ב-1998 ומילאן בביץ' נמצא מת בתאו הנעול ב-2006.

למרות זאת, בית הדין רשם גם כמה הרשעות היסטוריות, בהן של "הקצב מבוסניה", הגנרל רטקו מלאדיץ', שנשלח למאסר עולם בגין פשעי מלחמה בסרברניצה ובסרייבו.

גיבור או נבל

בקרואטיה, הביעה ההנהגה צער על התאבדותו של פרליאק. ראש הממשלה אנדריי פלנקוביץ' אמר כי מותו מצביע על "חוסר צדק משווע כלפי ששת הנאשמים הקרואטים". דרגן קוביץ', החבר הקרואטי בהרכב הנשיאות המשולש של בוסניה, אמר כי התאבדותו של פרליאק מוכיחה "איזו הקרבה הוא היה מוכן לעשות" כדי להוכיח שהוא לא פושע מלחמה.

עם זאת, נשיאת קרואטיה קראה לאזרחי המדינה להכיר בפשעים שבוצעו במהלך המלחמה. "אנחנו, הקרואטים, צריכים להיות עם מספיק חוזק כדי להודות שחלק מאנשינו בבוסניה ביצעו פשעים ועליהם לשאת באחריות על כך", אמרה קולינדה גרבר-קיטרוביץ' בנאום ששודר בטלוויזיה.

טקס זיכרון לגנרל הקרואטי סלובודן פרליאק, בעיירה מוסטרה, בוסניה, 30 בנובמבר 2017. רויטרס
טקס זיכרון לפרליאק בעיירה מוסטרה, אתמול/רויטרס

כאלף תושבים קרואטים בוסנים התאספו אתמול בכיכר במוסטר, והדליקו נרות לזכרו של פרליאק, ורבים התאספו בקתדרלה למיסה לזכרו. הם התאספו בדגלי קרואטיה ודברו בשחו. "באתי לכאן כדי לתמוך בגנרלים שלנו ולחלוק כבוד לגנרל פרליאק, שלא יכול היה לשאת באי-הצדק ואמר את דברו האחרון", אמר דרקו דרמץ', שלחם במלחמה. "הוא הגאווה שלנו והגיבור שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully