וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטיפול הזוגי" של הליכוד והחרדים הבטיח את יציבות הקואליציה

ההסכמות שהביאו לפתרון משבר השבת לא גרמו לפתיחת בקבוקי שמפניה בלשכת ראש הממשלה, אבל נתניהו יכול לסמן וי על צליחת האתגר הגדול עד כה של ממשלתו. כל השותפות הקואליציוניות יצאו מרוצות, אך תקציב 2019 שממתין מעבר לפינה עלול ליצור את המשבר הבא

עריכת וידאו: ניר חן

את מה שעבר על הקואליציה בחמשת הימים האחרונים אפשר להמשיל לזוג שעובר טיפול זוגי. בשני הצדדים, החתן - ראש הממשלה והליכוד; והכלה – הסיעות החרדיות, ידעו שיש בעיית עומק שמעיבה על המשך היחסים ועל הזוגיות, אבל אף אחד לא רוצה עדיין לפרק את החבילה. ברגעים מסוימים היה נדמה שייתכן ואין ברירה, שהבעיות גדולות מדי, שהפערים גדולים מדי לגישור, שכדור השלג מתגלגל, והזוגיות כבר לא יכולה להשתקם. אחרי חמישה ימים של דיונים קדחתניים ושיחות ליליות רצופות אפשר להכריז שהטיפול הצליח והנישואים עדיין בתוקף, לעת עתה.

אף אחד לא פתח שמפניות אמש בלשכת ראש הממשלה, כדי לא להרוס או להתריס עם יותר מדי חגיגות, אבל אי אפשר היה לפספס את שביעות הרצון. או אולי הייתה זו אנחת רווחה שהמשבר מאחוריהם, ושבסופו של דבר גם הצליחו לייצר בו לא מעט הישגים. אל מול הלחץ החרדי, בכירי הליכוד, ובראשם השרים חיים כץ ויריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד ביטן, התנגדו בתוקף לפשרות מפליגות, מחשש שאלה יחזקו את האויב המשותף – יאיר לפיד – ובמאזן הסופי הם יצאו די מנצחים. בניגוד לדרישת החרדים, חוק המרכולים לא יחול רטרואקטיבית על תל אביב ולא תהיה פגיעה בסטטוס קוו הקיים בערים אחרות ברחבי הארץ. בנוסף לכך, הם הצליחו לבלום את "המהפכה החרדית" שתוכננה במגרשי הכדורגל.

אך בעוד הליכוד מסמן וי גדול על האתגר הקואליציוני הכי גדול שעמד בפניו עד כה, קשה לדבר במושגים של ניצחון או הפסד לחרדים כמקשה אחת. ליצמן פעל כמעט לבדו מול נתניהו. הוא איים, נפגש והתפטר לבד - חבריו דרעי וגפני לא גיבו אותו. הם אמרו שעדיף להתמקד בקידום החוקים בכנסת. שאר הח"כים ביהדות התורה ובש"ס שמעו על כוונתו להתפטר בתקשורת. למהלך הזה בפוליטיקה הפנים חרדית יהיו השלכות. גם אם ליצמן קיבל גיבוי מהאדמו"ר מגור, מנהיגו הרוחני שביקש לשבור את הכלים, הרי שהפוליטיקאים עצמם הופתעו. עבור כולם זה היה נחשב "קיצוני". "אנחנו מסכימים עם ליצמן ברמה העקרונית", אמר אחד מהם, "אבל חלוקים עליו בדרך".

עוד בוואלה! NEWS:
סקר: לפיד משתווה לנתניהו ברקע משבר השבת; גבאי נחלש
צעד אמיץ עבור השבת: כך הגיבו בעיתונות החרדית להתפטרות ליצמן
"זה לא ליצמן, זה האדמו"ר": המנהיג שעומד מאחורי משבר הרכבת

שר הבריאות יעקב ליצמן, מתפטר מתפקידו 26 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו זיהה את חולשת האיום. ליצמן במשרד ראש הממשלה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

נתניהו היה מהראשונים לזהות את החולשה. הוא הבין שגם אם ליצמן יממש את איומיו, הרי שמדובר בו בלבד, אך הוא חשש מתגובת שרשרת. לכן הוא נפגש אמש עם ראשי המפלגות החרדיות בפגישה שנמשכה יותר מארבע שעות. רק בחצי השעה האחרונה הצליחו פתאום הצדדים להגיע להסכמה סופית. הם ויתרו על המרכולים בתל אביב, הוא ויתר על המרכולים ברחבי הארץ. הם ויתרו על פעילות ענף הכדורגל בשבת, והוא יקדם חוק שיגביל את פעילות עבודות הרכבת. סעיפי ההסכם מצביעים על כך שנוצר כדי ששני הצדדים יוכלו לומר "ניצחנו". כמה דקות אחר כך פורסם סקר חדשות 10 בו לראשונה מזה חודשים יש תיקו בין הליכוד ל"יש עתיד" בקרב על המפלגה הגדולה, מה שמאשש את ההחלטה של "החתן והכלה" שאת נישואי הנוחות כדאי להמשיך לתחזק, לפחות לעת עתה.

עוד באותו נושא

נתניהו סיכם עם החרדים: מרכולים בת"א לא יסגרו בשבת; ענף הכדורגל לא ייפגע

לכתבה המלאה

ליצמן צפוי לשמור על משרדו ומעמדו הפוליטי התחזק

המשבר הנוכחי אולי מאחורינו, אך צפויים במאבק על השבת סיבובים נוספים. החרדים שזעמו בשבועות האחרונים על כך שבליכוד תוקעים את החקיקה שביקשו לקדם, קיבלו את מבוקשם, אך בשונה גם נאלצו לוותר. כך לא נראה ניצחון. הניסוחים של החוקים עדיין לא הוסכמו על כל השותפות בקואליציה, הדרך לשלוש קריאות ארוכה, ואסור לשכוח את אתרי האינטרנט החרדיים, שלוקחים חלק משמעותי במאבק נגד חילול שבת, ואם לשפוט מהכותרות אמש - אין להם שם כוונה להרפות. דווקא ליצמן יכול להיות מרוצה. הוא זכה לאינספור מחמאות ברחוב החרדי ביומיים האחרונים. לא רק על כך ש"לא התפשר על עניין עקרוני", אלא גם על שנשמע להוראת רבו, האדמו"ר מגור.

אם מישהו חשב בתוך החסידות להחליפו בקדנציה הבאה, הרי שמחשבותיו היו לשווא. ליצמן אמנם התפטר, אך הוא צפוי להישאר במשרד הבריאות כסגן שר. הניסוי שכפה בג"ץ על החרדי החסיד הראשון להפוך לשר ואולי כך להתחבר מעט יותר לישראליות נכשל. ליצמן לא רוצה לשאת יותר באחריות מיניסטריאלית וההערכה היא כי גם חבריו בהווה ובעתיד לא ירצו בכך יותר. הרי בפוליטיקה אף אחד לא מחפש מינוי רק על מנת להתפטר ממנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה 26 בנובמבר 2017. רויטרס
הוויכוחים סביב "חוקי החקירות" השתלטו על סדר היום. נתניהו/רויטרס

משבר השבת המתין כמוקש אחד מני פצצות מצרר רבות שמונחות לפתחה של הקואליציה מאז שחזרה מפגרת הקיץ. עונת החורף נפתחה בוויכוחים הקולניים על "חוקי החקירות" וההמלצות שהגישו הח"כים ביטן ואמסלם, שהשתלטו על סדר היום והעלימו מן העין שורה של סוגיות נפיצות וטעונות לא פחות - כמו משבר השבת, או חוק הלאום השנוי במחלוקת, שמעורר אינספור אי-הסכמות בין חברות הקואליציה, אך ראש הממשלה מתעקש בקידומו. ועוד לא דיברנו על התקציב. ראש הממשלה ושר האוצר הצהירו שניהם שהם מתכוונים להעביר את תקציב 2019 עד תחילת ינואר, וכבר הבהירו שלמרות שאין לכך כל דרישה חוקית או מנהלית, המשמעות של חוסר הצלחה במשימה זו היא בחירות.

פתרון המשבר מנע את הקדמת הבחירות, בינתיים

מעל כל מטעני הנפץ הקואליציוניים הללו מרחפת בשבועות האחרונים שאלה אחת קבועה: מה נתניהו רוצה? על רקע התקדמות המשטרה בחקירת תיק 1000 ותיק 2000, רבים במערכת הפוליטית כבר קבעו בנחרצות בשבועות האחרונים שראש הממשלה מוליך לבחירות מוקדמות, כדי לעכב או למנוע הגשת כתב אישום בעניינו. אבל השאלה הזו קיבלה תשובה שלילית די ניצחת במשבר השבת. שרים בכירים שהיו מעורבים בדיוני המשבר עם החרדים מספרים על מחויבותו של נתניהו לחרדים ואת המאמץ הניכר שהשקיע כדי למנוע מהתפטרותו של ליצמן להידרדר לכדי משבר קואליציוני שיוליך לבחירות. "לא הייתה שום בעיה שהמשבר עם ליצמן יגלוש אבל נתניהו החזיק שסתום ביד", אמר אחד מהם לוואלה! NEWS. יותר מהכול, נראה שבליכוד מרוצים מעצם העובדה שהצליחו להתגבר על המשבר. "המשבר הוכיח כמה הקואליציה הזו עוצמתית", אמר בכיר בליכוד. "אף אחד לא רוצה בחירות, וזה אמיתי, וזה מה שמחזיק את כולם ביחד".

לחגיגות הפשרה של נתניהו והחרדים, שלעת עתה יכולים להמשיך בקואליציה, הצטרפו גם השותפים הקואליציוניים האחרים, ששמרו על מרחק ניכר מהמשבר אך רצו בפתרונו השקט לא פחות. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יו"ר כולנו משה כחלון, ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עודדו מהיציע בלבד, אבל סוף המשבר הוא בשורה חיובית עבור כל השותפות. כמה זמן יחזיק הדבק - זו כבר שאלה לפרשנים ונביאים. נקודת המשבר הבאה, על פי ההערכה, תגיע לקראת דיוני התקציב. "אם לא נצליח להעביר תקציב אז באמת אפשר ללכת הביתה", אמר שר בכיר בליכוד אתמול.

ביבי, כחלון ובנט בפתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
דיוני התקציב עלולים להיות נקודת משבר נוספת. נתניהו, כחלון ובנט במליאת הכנסת, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
ישיבת סיעת יש עתיד 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
סקר חדשות 10 הראה לראשונה מספר מנדטים זהה לליכוד וליש עתיד. לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
עבודות בתחנת הרכבת ארלוזורוב 25.11. ניב אהרונסון, מערכת וואלה! NEWS
הגורם למשבר. עבודות במסילת הרכבת באזור תל אביב, בשבת/מערכת וואלה! NEWS, ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully