וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר שירה למוות בצעיר ברהט לפני שלוש שנים יועמד לדין משמעתי

16.11.2017 / 9:52

בתשובת הפרקליטות לעתירה לבג"ץ שהגיש חאלד אל-ג'אער שבנו סמי נהרג בינואר 2015 נמסר כי השוטר שביצע את הירי לא אמר אמת בגרסתו הראשונה בחקירת מח"ש. הפרקליטות טענה כי בשל כך עתירת האב אינה רלוונטית עוד

צילום: בני בן סימון

(הפגנה ברהט במלאת שנה למותו של אל-ג'אער בקריאה להעמיד לדין את השוטר שירה בו)

השוטר שירה למוות בסמי אל-ג'אער במהלך פעילות משטרתית ברהט בחודש ינואר 2015 יועמד לדין משמעתי בחשד לאי אמירת אמת. לפני כשבועיים השיבה הפרקליטות לעתירה לבג"ץ שהגיש חאלד, אביו של אל-ג'אער, על החלטת מח"ש ופרקליט המדינה לסגור את התיק הפלילי נגד השוטר שירה בבנו.

עתה מודים לראשונה במשטרה כי השוטר לא אמר אמת בחקירתו הראשונה ושינה גרסאות לכאורה ולפיכך יועמד לדין משמעתי. בתשובת הפרקליטות נקבע על ידי היועץ המשפטי לממשלה כי "לא נמצא כי יש מקום לשנות מהחלטת המחלקה לחקירות שוטרים על דעת פרקליט המדינה לסגור את תיק החקירה". היועמ"ש אביחי מנדבליט הוסיף כי ב"תשתית הראייתית הקיימת" לא נמצאה הצדקה להעמדת השוטר לדין פלילי.

בתקרית שבה נורה למוות אל-ג'אער, והבעירה את הנגב לפני כשלוש שנים, נכנס כוח משטרה לחניית בית ספר בעיר רהט במסגרת פעילות לתפיסת עברייני סמים. הרוחות התלהטו ומהומה גדולה פרצה במקום בזמן שהשוטרים מותקפים באבנים ובאלימות חריגה. ברקע ההמולה ירה אחד השוטרים ופגע באל-ג'אער – והרגו. לאחר מכן פרצו מהומות קשות בעיר ובזמן הלווייתו של אל-ג'אער עשרות מהנוכחים תקפו ניידת משטרה שהגיעה בטעות למקום ויידו לעברה אבנים. השוטרים שהגיעו למקום ירו גז מדמיע לעבר הנוכחים וכתוצאה מהמהומות נהרג אחד המשתתפים בהלוויה.

רהט הבוקר, ינואר 2015. שי מכלוף
כרזות עם דיוקנו של אל-ג'אער על רקע סוכת האבלים שהקימה משפחתו ברהט. ינואר 2015/שי מכלוף

בהודעת הפרקליטות נכתב כי היועמ"ש "בחן את הערר ואת החומר הרלוונטי בעינינו, ולא מצא לנכון לשנות את החלטת מנהל המחלקה לחקירות שוטרים, שהתקבלה על דעתו של פרקליט המדינה שי ניצן, לסגור את התיק נגד השוטר הנילון בהעדר ראיות מספיקות להעמדה לדין פלילי". עוד נכתב כי "לצד זאת, היועץ המשפטי לממשלה העביר מקרה זה לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשטרה, אשר החליטו להעמיד את השוטר הנילון לדין משמעתי בשל אי אמירת אמת בשלבים הראשונים של החקירה".

עוד נכתב כי השוטר שינה את גרסתו לפיה ביצע ירי באוויר בלבד. על פי ההודעה בשלב מאוחר יותר בחקירתו אמר השוטר כי ירה מטח שני באוויר לצורך הרתעה ולאחר שהשיב את אקדחו לנרתיק שכח לנצור אותו, לטענתו בשל לחץ האירועים, ובטעות לחץ את אצבעו שנותרה בבית ההדק. על פי תשובת הפרקליטות הדבר "הביא לפליטת הירייה, שהתבררה בדיעבד כקטלנית". עוד צוין כי השוטר הסביר שדיווח בתחילה על ירי באוויר "בכך שחשש מפני נקמה כלפיו".

עו"ד סיגל אבנון, נציגת מחלקת הבג"צים של הפרקליטות, הוסיפה כי "הערר נדחה על ידי היועץ המשפטי לממשלה במישור הפלילי" וכי החלטת המשטרה להעמיד את השוטר לדין משמעתי פירושה כי "התשתית העובדתית אשר עמדה בבסיס העתירה (של אביו של אל-ג'אער, י"י), במתכונתה הנוכחית אינה רלוונטית עוד". לדבריה, "ההחלטה בדבר העמדת השוטר לדין משמעתי בפני דן יחיד היא החלטה המבוססת על תשתית עובדתית שנותחה ולובנה על ידי מערכת התביעה בדרגים הגבוהים ביותר. בהמשך לכך ההחלטה על העמדת השוטר לדין משמעתי התקבלה על ידי הגורמים הבכירים ביותר במשטרה".

הארכת מעצר בבית המפשט המחוזי בירושלים  לשוטר החשוד כי ירה בסמי אל-ג'עאר תושב רהט, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
השוטר שירה באל-ג'אער מובל להארכת מעצר לאחר התקרית/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully