וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זומן לפגישה עם המלך - ונעלם": כך "נחטף" ראש ממשלת לבנון

אבי יששכרוף וסוכנויות הידיעות

12.11.2017 / 8:18

גורמים לבנוניים מחזקים את ההערכות שאל-חרירי מוחזק בריאד, לשם הגיע בהזמנה דחופה של יורש העצר. עם נחיתתו, נלקח ממנו הפלאפון, וכעבור יממה שבה נעדר לשעות ארוכות, הוא הקריא את מכתב ההתפטרות. "היה עליו ללכת כי הוא לא מוכן להילחם בחיזבאללה"

צילום: רויטרס

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי זומן לפגישת חירום בריאד, ועם נחיתתו נלקח ממנו הטלפון הסלולרי והוא הוכרח להכריז על התפטרותו - כך מסרו הערב (שבת) לרויטרס גורמים בכירים המקורבים לאל-חרירי וכמה פוליטיקאים וגורמי ביטון בכירים בביירות. נשיא לבנון מישל אעון טען היום כי אל-חרירי נחטף וכי נאסר עליו לצאת מגבולות הממלכה.

הגורמים המקורבים לאל-חרירי אמרו כי ערב הסעודית הגיעה למסקנה כי ראש הממשלה – בעל ברית ותיק של ריאד ובונו של ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, שנרצח ב-2005 – חייב ללכת כי הוא "לא מוכן להתמודד עם חיזבאללה".

כלי תקשורת בלבנון מדווחים כי הערב ישדר הערוץ "אל-מוסתקבל" ריאיון עם ראש ממשלת לבנון המתפטר סעד אל-חרירי בשידור חי. גורמי מודיעין לבנוניים טענו בתוקף שאל-חרירי מוחזק בכוח בערב הסעודית, אולם בריאד מכחישים את הדברים והערב אל-חרירי צפוי להבהיר גם כן שהוא לא מוחזק בכוח. גם בישראל אין מידע פוזיטיבי כי אל-חרירי מוחזק בכוח בערב הסעודית.

עוד בוואלה! NEWS:
נשיא לבנון: ראש הממשלה אל-חרירי נחטף בידי ערב הסעודית
נסראללה: ערב הסעודית מעודדת את ישראל לתקוף בלבנון
גורמים לבנוניים: "ראש הממשלה לשעבר חרירי במעצר בית בסעודיה"

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי שהודיע על התפטרותו בביקור בריאד, 4 בנובמבר 2017. אי-פי, AP
איש לא המתין לאל-חרירי בנמל התעופה. יורש העצר וראש הממשלה הלבנוני/AP, אי-פי

בוושינגטון פוסט דווח מפי גורמים לבנוניים, המעורים בפרשה, כי הכול החל ב-30 באוקטובר, אז הגיע אל-חרירי לריאד לפגישה אישית עם יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, שהיה מלווה בת'מר א-סבהן, יועצו הבכיר לענייני מדינות ערב. לפי הגורמים, הפגישה התנהלה היטב, כשיורש העצר הביע את נכונות הממלכה להמשיך ולתמוך בממשלת לבנון, על אף שחיזבאללה חבר בה.

אל-חרירי שב ללבנון ב-1 בנובמבר, כדי לתדרך את חברי הממשלה על שיחות בממלכה. הוא אמר לשרים כי לבנון לא תהיה מטרה בעיני ערב הסעודית, במה שהתברר כהערכות שגויות. ראש ממשלת לבנון היה אמור לשוב לריאד ביום שני, כדי להיפגש עם המלך סלמאן, אולם הביקור הוקדם בשל שיחה דחופה שקיבל מאנשיו של יורש העצר, שביקשו ממנו להיפגש עם הנסיך הצעיר כבר ביום שישי. הפגישה באותו יום לא התקיימה, והוא נותר באחוזתו המפוארת בריאד.

לפי הדיווח, למחרת, בשעה 8:00 – שעה מוקדמת עבור פגישות רשמיות בממלכה – זומן אל-חרירי לפגישה עם מוחמד בן סלמאן. ראש ממשלת לבנון יצא בשיירה עם שתי מכוניות, שבהן היו רק מאבטחיו. הוא לא נראה בציבור במשך כמה שעות, עד שהקריא את הודעת ההתפטרות בשעה 14:00. לפי הגורמים הלבנוניים, התבטאויותיו התקפיות נגד איראן לא היו אופייניות לו ואיש מכותבי הנאומים שלו לא היה חלק מכתיבת הנואם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מלון ריץ-קרלטון בריאד, ערב הסעודית, שם מוחזקים נסיכים ושרים שנעצרו בחשד לשחיתות, נובמבר 2017. רויטרס
המתחם הסגור שבו שוהה אל-חרירי בערב הסעודית/רויטרס

זמן קצר לפני שידור מסיבת העיתונאים שבה הודיע אל-חרירי על התפטרותו, הודיעה רשת התקשורת הרשמית בערב הסעודית כי הוא צפוי להודיע על התפטרותו. ראש הממשלה הודיע כי ישוב לביירות בעוד כמה ימים, אך טרם שב למדינתו. אל-חרירי שהה במתחם סגור שבו הוחזקו גם הבכירים שנעצרו בגל המעצרים הנרחב שבצעה ערב הסעודית.

גורמים בלבנון העריכו כי בהא, אחיו של אל-חרירי, הנחשב לכזה המציג קו נוקשה יותר כלפי חיזבבאלה הוא המועמד המועדף על ריאד לתפקיד ראש הממשלה הבא של לבנון. אותם מקורות מסרו כי בהא אל-חרירי נועד בחשאי עם מנהיג הדרוזים בלבנון ווליד ג'ונבלאט בנושא עתידה הפוליטי של לבנון.

הגורמים הלבנוניים אמרו לרויטרס כי בני משפחת אל-חרירי נקראו להגיע לריאד כדי להבטיח את נאמנותם לבהא, אך הם סירבו. "כשמטוסו של אל-חרירי נחת בריאד, הוא הבין מיד שמשהו לא בסדר", אמר גורם המקורב לראש הממשלה המודח. "אף אחד לא חיכה לו".

(עדכון ראשון 11.11, 20:50)

כרזה עם דמותו של ראש ממשלת לבנון המתפטר סעד אל-חרירי בביירות, 11 בנובמבר 2017. רויטרס
כרזה של אל-חרירי בביירות/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully