וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה את חוק קק"ל - לקראת העברתו להצבעה בכנסת

9.11.2017 / 0:22

ההצעה צפויה לעבור בקריאה ראשונה ושלישית, ובכך תחייב הממשלה את הארגון להעביר שני מיליארד שקל לידי המדינה. קק"ל: "צר לנו שהממשלה בוחרת להתנהל בצורה דורסנית ואלימה דווקא מול ארגון ציוני שכל מהותו היא סיוע למדינה ואזרחיה"

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נתניהו לאחר אישור הצעת חוק קק"ל בממשלה, השבוע)

ועדת הכספים אישרה אמש (רביעי) את הצעת חוק הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) להצבעה בקריאה שניה ושלישית. ההצעה צפויה לעבור בימים הקרובים במליאת הכנסת, ובכך הממשלה תחייב את קק"ל להעביר למדינה שני מיליארד שקלים בשנים 2019-2018 לצורך ביצוע פרויקטים של תשתית לאומיים בהיקפים גדולים. ההצעה שעברה שינויים מהנוסח המקורי קובעת כי בפני קק"ל שתי אפשרויות: הראשונה, להעביר למדינה שני מיליארד שקלים, קרי 65% מהכנסותיה בשנתיים הקרובות, מיליארד בכל שנה ולקבל פטור ממס עד לסוף שנת 2023. השנייה, לעבור למסלול של תשלומי מס כבר מתחילת 2018. 

ההצעה קובעת גם כי החל מ-2024 יבוטלו הפטורים שניתנו עד כה לקק"ל בגין תשלום מס והיא תהיה מחויבת להם באופן מלא. הדיונים שהובילו לאישור הצעת החוק לוו באיומים פוליטיים מצד חברי הקואליציה, בהם אנשי 'הבית היהודי', והופסקו מספר לצורך הידברות. 

לקריאה נוספת:
ביטן על ההסכם עם קק"ל: כשלון עלול להוביל להתפוררות הקואליציה
הממשלה אישרה: קק"ל תחויב בחקיקה להעביר למדינה 80% מהכנסותיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הארגון יחויב להעביר למדינה שני מיליארד שקלים. פסל קק"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתנגדי החוק במתכונתו המקורית טענו כי בפועל מדובר בהלאמת קק"ל ופגיעה בפעילותה הציונית. מנגד, תומכיו אמרו כי קק"ל "פועלת בחוסר שקיפות". עם אישור החוק בוועדה, הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי "לאחר שהחוק יאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת" בכוונתו "לקיים דיון מקיף על קק"ל ועל פעילותה".

בימים האחרונים מאז אישרה הממשלה את החוק במתכונתו הנוכחית, נלחם בו בוועדה ח"כ בצלאל סמוטריץ' יחד עם שאר חברי 'הבית היהודי. האחרון איים לא להצביע עם הקואליציה, אולם הערב לאחר אישורו טען כי הצליח למנוע את הלאמת קק"ל היות ו"הסעיפים הבעייתיים שהיו מונעים מקק"ל את האפשרות להמשיך לממש את ייעודה הציוני נמחקו מהחוק". גם ב'כולנו', מפלגתו של שר האוצר משה כחלון ברכו. יו"ר הסיעה ח"כ רועי פולקמן אמר כי "בדיוק כמו שאמנו בתחילת הדרך, ולמרות כל הלחצים הפוליטיים סוכם על העברת הכסף. סדרי העדיפויות יהיו שקופים והוגנים".

פתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הצעת החוק תועבר לאישור מליאת הכנסת/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) מתח ביקורת על החלטת הוועדה. "ועדת הכספים של הכנסת השלימה הלילה את המהלך של הממשלה לחיסול הקק"ל והביאה לסיום פרק חשוב בהיסטוריה של העם היהודי ומדינת ישראל", אמר.

מקק"ל נמסר בתגובה: "צר לנו שממשלת ישראל בוחרת להתנהל בצורה דורסנית ואלימה דווקא מול ארגון ציוני שכל מהותו היא סיוע למדינת ישראל ולאזרחי ישראל ומפרה בצורה בוטה את ההסכם שנחתם רק לפני כשנתיים, בו העבירה קק"ל 2.2 מיליארד שקלים לאוצר המדינה. דירקטוריון קק"ל יתכנס בימים הקרובים לדון במשמעויות של החלטות הממשלה והכנסת ויבחן את אפשרויות הפעולה העומדות בפניו". עוד הוסיפו כי "ההחלטה שהתקבלה היום בןועדה היא פגיעה קשה נוספת של הממשלה באזרחי ישראל בכלל ובפריפריה, החברתית והגאוגרפית, בפרט".

(עדכון ראשון: 22:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully