וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מודל חדש ומשותף": משבר הכותל יוביל להקמת איפא"ק הישראלי?

1.11.2017 / 18:56

ארבעה חודשים אחרי משבר הכותל, בסוכנות היהודית מתריעים כי המשבר עדיין כאן, אך מוצאים נקודות אור. "מעולם לא באו כל כך הרבה ח"כים לפגוש אותנו", אמר יו"ר הסוכנות שרנסקי. בכירים ביהדות ארה"ב אומרים כי הקמת גוף הדומה ללובי הפרו-ישראלי נמצאת על השולחן

צילום: ישי כהן, כיכר השבת

(בווידאו: סערת מתווה הכותל, יולי 2017)

"מעולם לא באו כל כך הרבה חברי כנסת לפגוש אותנו", התגאה יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, במושב הנעילה של כינוס חבר הנאמנים של הסוכנות אמש (שלישי) בירושלים. חברי הגוף העליון בסוכנות, המייצגים את כל הארגונים והמוסדות היהודיים המשמעותיים בארצות הברית וקהילות יהודיות אחרות, בדיוק הגיעו מהכנסת, אחרי שלושה ימים עמוסים פגישות, סיורים ודיונים, והיו באנרגיות מרוממות.

הח"כים הישראלים עשו להם כבוד: עשרות נציגים מהאופוזיציה והקואליציה הגיעו לאולם ירושלים במשכן בצהריים, לכינוס מיוחד של השדולה לחיזוק העם היהודי, שנערך לאחר רצף של פגישות קבוצתיות עם ח"כים מכל הסיעות הציוניות. רובם ככולם השמיעו מסרים מחזקים, על הצורך בחיזוק הקשר עם העם היהודי וחשיבות היחסים עם התפוצות; אפילו יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ריכך את לבם כשהרהיב בחשיבות היחסים עם יהדות ארצות הברית, הודה ש"זה לא תמיד זה נראה ככה", והבטיח שבסופו של דבר הדברים ייפתרו ויסתדרו. "בשנה הבאה נשב על המרפסת", העיר שרנסקי בחיוך.

עוד בוואלה! NEWS:
בצה"ל מעריכים: כ-14 מחבלים נהרגו בפיצוץ מנהרת הטרור
בנו של רבין קרא לנתניהו: הגיע הזמן להצהרה נגד האלימות
במשטרה זועמים על דברי ח"כ אמסלם: "שיוותר על תקציב הבורקסים"

אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
מתווה הכותל עמד במרכז. נשים בכותל המערבי/מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

שרנסקי הוא איש אופטימי, אבל למרות המלים החמות, לח"כים הישראלים עמם נפגשו בכירי הסוכנות לא היו הרבה מאוד בשורות, וגם לא לשרי הממשלה, צחי הנגבי ויובל שטייניץ, שפגשו אותם במרוצת השבוע. זו הפעם הראשונה שהם מתכנסים מאז שפרץ המשבר החמור עם יהדות ארצות הברית סביב החלטת הממשלה להקפיא את מתווה הכותל ולקדם את חוק הגיור החרדי, שהתקבלה ממש ביומו הראשון של הכינוס התקופתי הקודם של חבר הנאמנים בירושלים.

נושא זה השתלט לגמרי על סדר היום וגרר שטף מחאה וזעם מכל הארגונים היהודים בארצות הברית על הנסיגה מההסכם על הכותל - שגובש במשך שלוש שנים של משא ומתן אינטנסיבי בין הממשלה, הסוכנות, ונציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים – וכן על חוק הגיור – שקובע לראשונה מונופול חוקי של הרבנות הראשית על הגיורים בישראל.

ארבעה חודשים חלפו מאז, אבל לא הרבה השתנה. ראש הממשלה הסביר אז שהוא הקפיא רק חלקים ממתווה הכותל, והנחה להאיץ את העבודות הפיזיות בפועל על רחבת תפילה שוויונית ברחבה הדרומית בכותל, אך השבוע בכירי הסוכנות סיירו ברחבה, עם השר הנגבי, שממונה על ההידברות עם כל הצדדים, והם גילו שלא הרבה התקדם בפועל. "הנגבי היה נהדר, אבל לא היה לו שום דבר לדווח, אין שום התקדמות גם במה שראש הממשלה אמר שימשיך להתקדם", אמר אתמול שרנסקי. בעניין הגיור, הוחלט אז על הפסקת אש של חצי שנה – שבמסגרתה החקיקה החרדית תוקפא וכך גם העתירות של הרפורמים והקונרסבטיבים לבג"ץ ועל הקמת ועדה מיוחדת שתדון במדיניות הגיור. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מינה את השר לשעבר משה נסים לרכז את הנושא, אך לדברי שרנסקי, גם בזירה הזו לא נרשמה התקדמות של ממש. "ברור שצריך זמן, אבל כשלא נעשה דבר – המשך המשבר הוא בלתי נמנע", הצהיר שרנסקי. "בעוד חודשיים – ייתכן שנראה התפרצות נוספת".

נתן שרנסקי, אירוע הוקרה למאות חיילים בודדים שעלו לארץ כדי להתגייס לצה"ל. תל אביב, 1 בספטמבר 2016. ניב אהרונסון
"מעולם לא באו כל כך הרבה ח"כים". יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי/ניב אהרונסון

כינוס חבר הנאמנים של הסוכנות רק "החצין את העובדה שהמשבר בעיצומו", אמר לוואלה! NEWS בכיר בסוכנות. "היהודים כועסים וממשיכים לקבל הצדקה מבחינתם לכעס". הרפורמים והקונסרבטיבים אינם מסתפקים בעבודות הפיזיות על הרחבה, ודורשים חזרה ליישום מלא של מתווה הכותל – ובעיקר להיות שותפים מלאים בניהול הרחבה, כפי שהוסכם במתווה המקורי, בסוכנות היהודית, אמנם, יש כאלה שמסתייגים מהסגנון והצורה בה הם מנהלים את המאבק בממשלה, אך הם קיבלו השבוע גיבוי מלא של שרנסקי ושל בכירי הסוכנות, שממשיכים להוביל את המאבק בקול ניכר. "אנחנו מייצגים את יהדות התפוצות, ואנחנו לא הולכים לשום מקום", אמר מייקל סיגל, יו"ר חבר הנאמנים.

לדברי ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בארצות הברית, הוא הופתע מהאחדות והגיבוי שנמשכים גם אחרי שהמשבר ירד מכותרות העיתונים. "אני יודע מה עמדת התנועה שלנו ועמדת הקונסרבטיבים, אבל חבר הנאמנים זו קבוצה מאוד מגוונת ושמענו עמדה מאוחדת וברורה – שהסוכנות היהודית לא מתייאשת ממתווה הכותל", אמר לוואלה! NEWS. "אין דרך לפספס את התוצאה של היומיים הללו. הממשלה מנסה להעביר מסרים שהכול נרגע, ושמדובר רק בבעיה של המנהיגים של הרפורמים והקונסרבטיביים, אבל ברור לגמרי ששום דבר לא נהיה רגוע יותר, והקרע הולך ומחריף, וכמה פגישות שקטות לא יעשו את העבודה". ג'רי סילברמן, שעומד בראש הפדרציות היהודיות ומייצג את הקהילות היהודיות בצפון אמריקה, מזהיר כי המצב "אינו כמו יין שמשתבח עם הזמן, אלא כמו גבינה מעלה עובש. ככל שהמשבר נמשך, השאלות והספקות בנוגע למדינת ישראל רק הולכות, מתעצמות ומתרחבות. כשיש גם הצהרות של בכירי ציבור שמכפישים את הרפורמים כלא יהודים או מכחישי שואה, הרגשות בעם היהודי בתפוצות מחרחרים. חייבים לייצר מודל חדש ומשותף".

הפגנת הרפורמים מול בית רה"מ 1 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"להכיר טוב יותר את יהדות התפוצות". הפגנת התנועה הרפורמית לפני כשלושה חודשים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בינתיים, נראה שהזרמים והקהילות האמריקניות – בגיבוי הסוכנות – אימצו מודל חדש של פעולה: לובי בכנסת. ההסתערות על משרדי הח"כים בבניין הכנסת אתמול, ביומו האחרון של הכינוס, הזכירה מאוד את הפעילות של הלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון, איפא"ק, שבכל כינוס שנתי מקדיש יום אחד לפגישות בגבעת הקפיטול לשתדלנות בנושאים החשובים לארגון שנמצאים על סדר היום. יומם של בכירי הסוכנות נפתח בפגישה עם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, המשיך בפגישות עם ח"כים, והסתיים בכינוס החגיגי של שדולת העם היהודי בראשות ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה לחיזוק העם היהודי (המחנה הציוני) ויו"ר הקואליציה ביטן, שנרשמה בו התייצבות מכובדת. הם לא בהכרח אהבו את כל מה ששמעו. כך לדוגמה, כששאלו את יו"ר הכנסת מתי ישראל תכיר בכל זרמי העם היהודי, והוא השיב. "מחורבן הבית, אתם יודעים למי ניתנה הנבואה. אני יכול להבטיח שזה לא יקרה בשנה הקרובה".

לדברי שי, מדובר בנושא יהודי שחייבים להוציא מהשדה הפוליטי והתסיסה הפוליטית שהביאה לביטול מתווה הכותל, לאחר שהוסכם כבר על ידי הממשלה, "יצרה קרע טעון ומסוכן ופגעה באחת הרקמות הרגישות ביותר שבליבת הקשר ההדוק והאסטרטגי בין ישראל ובין התפוצות, האמון ובהדדיות". שי הוסיף כי הממשלה ממשיכה לקבל מיהדות העולם ובעיקר מיהדות ארה"ב את כל העזרה בנושאים החשובים לנו. אנטישמיות וביטחון, אך "בתמורה אנו טורקים את הדלת בפניהם. אנו צריכים את יהדות העולם והיא זקוקה לנו".

הפעילות הפוליטית הערה היא רק תחילת הדרך, אומרים בכירים בסוכנות ובארגונים היהודיים, שמודים כי המודל של איפא"ק בהחלט נמצא על השולחן, וכי הרעיון של תמיכה בפוליטיקאים שמקדמים את מטרות יהדות ארצות הברית בכנסת הולך וצובר תאוצה. "יש לנו אסטרטגיה ארוכת טווח – שהמטרה שלה היא להכשיר את לבבות הישראלים ולגרום להם להכיר טוב יותר את יהדות התפוצות", אמר הרב ג'ייקובס. "כשמנהיגים ומעצבי דעת קהל מכירים טוב יותר את יהדות התפוצות וספציפית את יהדות ארה"ב, הם מבינים שהקהילה היהודית לא מתפרקת, שאנחנו חזקים ואוהבים את ישראל, ושאחדות העם היהודי היא גם לכבד את אלה שאתה לא מסכים איתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully