וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: "הפיצוץ כוון למנהרה, לא הייתה כוונה לפגוע בבכירים"

30.10.2017 / 21:01

לאחר השמדת מנהרת הטרור בשטח ישראל, אמר תא"ל רונן מנליס כי הפיצוץ כוון למנהרה, וכי חלק גדול משמונת ההרוגים נפגע לאחר פעולת צה"ל: "אנחנו רואים בחמאס הגורם האחראי לכל מה שקורה מעל ומתחת לקרקע"

צילום: שי מכלוף, עריכה: תום זואילי

תקיפת מנהרת הטרור - כל העדכונים

- צה"ל ערך פיצוץ מבוקר של מנהרה שהייתה בשלבי בנייה באזור כיסופים
- לפי משרד הבריאות הפלסטיני, שמונה פלסטינים נהרגו
- דובר הג'יהאד האסלאמי: "הכרזת מלחמה ברורה מצד ישראל"
- בין ההרוגים מפקד הג'יהאד האסלאמי במחוז המרכז וסגנו
- צה"ל: "חמאס נתן אישור לחפור את המנהרה"

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר הערב (שני) כי פיצוץ מנהרת הטרור סמוך לקיבוץ כיסופים היה פעולה הגנתית יזומה של צה"ל בשטח ישראל בניסיון להוציא את המנהרה מכלל שימוש – אך לא הייתה כוונה לפגוע בבכירים בחמאס. בפיצוץ נהרגו שמונה מחבלים, מתוכם שניים שהשתייכו לחמאס. לדברי מנליס, הארגון השולט ברצועה נתן אישור לחפור את המנהרה, גם אם גוף אחר הוא זה שחפר בפועל.

דובר הג'יהאד האיסלאמי אמר הערב לאל-מיאדין כי פיצוץ המנהרה היא "הכרזת מלחמה ברורה מצד ישראל", וכי הארגון יקבע את דרך התגובה בשעות הקרובות. לדבריו, "כל האופציות פתוחות". גם ארגון חמאס הגיב על הפיצוץ, ומסר כי מדובר ב"פשע ציוני חדש" שהוא "הסלמה מסוכנת נגד העם במטרה להחריב את מאמצי האחדות הפלסטינית והשארת הפילוג".

לפחות שמונה מחבלים, שניים מהם מחמאס והיתר מהג'יהאד האסלאמי, נהרגו בפיצוץ המנהרה. בין ההרוגים בפיצוץ היו מפקד הג'יהאד האסלאמי במחוז המרכז ברצועה ערפאת אבו מורשד, וסגנו חסן אבו חסנין. הרוג נוסף הוא אחמד חליל אבו ערמאנה בן ה-25.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיצוץ סמוך לגדר המערכת, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר משרד הבריאות הפלסטיני טען כי "האויב השתמש בנשק אסור", ואמר כי "רוב ההרוגים הם מכוחות ההצלה, שנפגעו עם הכניסה למנהרות, בשל העובדה שהאויב השתמש בגז רעיל". מנליס הדגיש כי צה"ל לא השתמש באמצעים חריגים ולא הזרים חומרים למנהרה, וכי מרבית ההרוגים נפגעו לאחר ההפצצה.

"המנהרה לא היוותה איום בשום שלב, היא הייתה בשלבי בנייה", הבהיר מנליס, "מרבית ההרוגים נפגעו בפעולת החילוץ שחמאס והג'יהאד האסלאמי ביצעו. הסיבה למוות קשורה לגורמים שלאחר השימוש בחומרי הנפץ, כמו עשן ואבק שמשפיעים בפנים. לא השתמשנו בשום אמצעי שהוא לא אמצעי מוכר וחוקי שצה"ל משתמש בו באופן רגיל".

"מיד לאחר הפיצוץ, הם רצו לפעולת חילוץ, כולל הבכירים שבהם, כי יש להם חופרים נעדרים. ההגעה לאזור הפיצוץ גרמה להם להיחשף לתופעות שבתוואי וגרמה למותם. האנשים האלה מתו בשטחם. אנחנו רואים בחמאס הגורם האחראי לכל מה שקורה מעל הקרקע ומתחת לקרקע. להבנתנו, גם אם ארגון אחר חפר את המנהרה הוא קיבל אישור לחפור את המנהרה מחמאס".

ערפאת אבו מורשד, מפקד מחוז מרכז הרצועה בגדודי אל קודס, הרוג בפיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מפקד הג'יהאד האסלאמי במחוז המרכז ברצועה, ערפאת אבו מורשד, שנהרג במנהרה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

על המוכנות של כוחות צה"ל לתגובה מרצועת עזה אמר מנליס: "אנחנו משפרים את כוחותינו לכל תרחיש. אין לנו כוונה להסלים את המצב. המנהרה נקטעה, נטפל בה. כל פעולה התקפית שתבוצע לאחר הפעולה ההגנתית תיענה באופן שאנו יודעים לטפל. המצב בעורף הוא מצב שגרה. עשינו התאמות בהיערכות הצבאית שנועדו לתת מענה לאירועים עם מודיעין וללא מודיעין".

בצה"ל הגדירו את הפעילות "הצלחה מבצעית המבוססת על טכנולוגיה מתקדמת". בשעות הערב נרשמה תנועה ערה של כלי טיס בשמי רצועת עזה, במסגרת מוכנות לאפשרות שגורמי טרור ברצועת עזה יגיבו לפיצוץ המבוקר של המנהרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אחר הצהריים כי "אנו רואים בחמאס אחראי לכל ניסיון לפגוע בריבונות ישראל" וכי "אמרתי פעמים רבות שאנחנו מפתחים טכנולוגיות פורצות דרך". שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר גם הוא כי איתור ופיצוץ המנהרה הם תוצאה של פריצת דרך טכנולוגית, שלדבריו "מאפשרת לנו להתמודד יותר טוב עם איום המנהרות". נתניהו הנחה הערב את שרי הממשלה להימנע מריאיונות בכלי התקשורת על התקיפה.

פיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. רויטרס
שומרים על גופות ההרוגים, בעזה הערב/רויטרס

גורם ביטחוני אמר כי "הג'יהאד האסלאמי מקבל את מרות חמאס באי פעולה נגד ישראל. זה מאפשר חפירה למנהרה התקפית. על פי פרסומים פלסטיניים זו מנהרה של הג'יהאד שחוצה לשטח ישראל. זה אירוע חריג. הטכנולוגיה שלנו הייתה מזהה את המנהרה, לא משנה איזה ארגון חפר אותה. מקווים שתיווצר דינאמיקה שתביא להרגעה של המצב. יש השפעה איראנית על הג'יהאד".

"אנחנו יודעים שיש מנהרות שאנחנו לא יודעים עליהן במדויק. בכל יום יודעים יותר מאשר ידענו קודם - זו לא סיסמה. אנחנו פועלים במגוון רחב של דרכים. הרמטכ"ל שם את סוגיית המנהרות כיעד מרכזי שלו לשנת העבודה שנייה", אמר הגורם.

הגורם התייחס להעברת המסרים לארגוני הטרור ברצועה: "אנחנו מעבירים מסרים גלויים וחשאיים מתוך הבנה שמדובר בפעולה לגיטימית של ישראל בשטחנו ולכן אנחנו חושבים שהצד השני צריך להבין שפנינו אינן להסלמה. היה ניתן לתקוף את המנהרה בעוד כמה מקומות. פעלנו הגנתית. לא היה למנהרה פתח יציאה בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ההרוגים בפיצוץ/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיצוץ כפי שנראה מאיזור גבול עזה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת הגופות מהמנהרה, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתאספים סביב הגופות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההתקהלות אחרי הפיצוץ במנהרה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. רויטרס
חמושים אחרי הפיצוץ/רויטרס
פיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. רויטרס
פצוע מהפיצוץ במנהרה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully