וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת ספרד: מנהיגי קטלוניה יודחו, בחירות חדשות בתוך חצי שנה

בתום ישיבה על השלכות משאל העם, אמר ראש הממשלה כי הוא נוקט את הצעדים חסרי התקדים כדי להשיב את שלטון החוק במחוז האוטונומי. לדבריו, "כלכלת קטלוניה תקרוס אם תכריז עצמאות". נשיא קטלוניה יישא הערב נאום

רויטרס

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הודיע היום (שבת), בסיומה של ישיבת ממשלה מיוחדת כי יצמצם את כוחו של הפרלמנט הקטלאני ויוציא את הממשל האזורי לבחירות בתוך שישה חודשים בעקבות משאל העם על עצמאות המחוז העשיר. בעקבות זאת, נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון יישא בשעה 22:00 נאום מיוחד.

לדברי ראש הממשלה, מנהיגי קטלוניה "פעלו בניגוד לחוק וחיפשו עימות", ולכן לא נותרה בידיו ברירה אלא להפעיל את סעיף 155 בחוקה, המאפשר לממשל המרכזי לכפות שלטון ישיר על המחוז אם זה מנסה להתנתק מהמדינה. חבילת הצעדים תעלה לאישור הסנאט, שאמור לקיים הצבעה על כך ביום שישי. מפלגתו השמרנית זוכה לגיבוי מצד מפלגות האופוזיציה במדריד.

עוד בוואלה! NEWS:
מצרים: לפחות 30 שוטרים נהרגו בפשיטה על דירת מסתור של חמושים
אפגניסטן: 72 בני אדם נהרגו בשני פיגועי התאבדות במסגדים
נער בן 13 נפצע באורח קשה בקטטה בחוף הים בבת ים

ראש ממשלת ספרד ראחוי בהצהרה על קטלוניה, 21 באוקטובר 2017. רויטרס
מסרב לדיאלוג עם קטלוניה. ראחוי, היום/רויטרס

המשבר בין מדריד לברצלונה פרץ בעקבות משאל העם שהתקיים ב-1 באוקטובר, חרף פסיקות בתי המשפט בספרד, שקבעו כי הוא אינו חוקי בשל החוקה שאוסרת על פרישה של אחד מ-17 המחוזות האוטונומיים המרכיבים את הממלכה. 90% הצביעו בעד עצמאות ביום משאל העם, שהתאפיין באלימות בין המשטרה הלאומית לבין מפגינים, אך אחוז הבחירה היה רק 43%.

נשיא קטלוניה ובכירים אחרים בממשלו חתמו על הכרזת עצמאות לאחר משאל העם, אבל השעו אותה כדי לקיים שיחות עם מדריד, שמצדה דרשה לדעת אם קטלוניה מתכוונת להכריז על עצמאותה או לא, ונתנה לנשיא שני מועדים לתשובה. עם זאת, שניהם עברו ללא תגובה, והממשלה מתעקשת שעליה להתערב באזור כדי לקיים את שלטון החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא קטלוניה פוג'דמון לצד מנהיגים אחר בחבל בעצרת מחאה נגד מדריד, 21 באוקטובר 2017. רויטרס
פוג'דמון בעצרת המחאה, הערב/רויטרס

ראחוי הבהיר כי יש "לרסן את הפרלמנט הקטלאני". כמו כן, טען כי נתוני הכלכלה הקטלאנית "מדאיגים" וכי אם הייתה מכריזה עצמאות, כלכלתה הייתה קורסת. לדבריו, סמכויות יועברו מידי הממשל האזורי לממשל המרכזי בספרד.

הוא אמר עוד כי ממשלתו נקטה את הצעד חסר התקדים הזה כדי להשיב את שלטון החוק, להבטיח כי המוסדות האזוריים ניטרליים וכי השירותים הציבוריים והפעילות הכלכלית יישמרו כמו זכויותיהם של כל האזרחים.

סעיף 155 בחוקה, שהתקבלה לאחר שובה של הדמוקרטיה לספרד עם מותו של הרודן פרנסיסקו פרנקו לפני ארבעה עשורים, מעולם לא הופעל עד כה. הוא קובע כי "אם אחד המחוזות פועל בצורה המאיימת בצורה משמעותית על האינטרס הכללי של ספרד", מדריד יכולה "לנקוט את הצעדים ההכרחיים כדי לחייב אותו לציית".

מומחים משפטיים חלוקים בדעתם עד כמה מרחיק לכת הסעיף, אך בכל מקרה השעיית האוטונומיה של קטלוניה, הנהנית מהזכויות הגדולות ביותר מקרב כל יתר המחוזות, היא זמנית.

מפגינים מחזיקים כרזות ודגלים במהלך הפגנה מאורגנת על ידי תנועות קטלאניות בעד עצמאות בברצלונה 21 באוקטובר 2017. רויטרס
ראשת העיר קראה למחאה. הפגנה בברצלונה, היום/רויטרס

לאחר הודעת ראש ממשלת ספרד, התאספו כ-450 אלף מפגינים בברצלונה ונופפו בדגלי קטלוניה במחאה על צעדי ספרד ועל מעצרם של בכירי התנועה. סגן נשיא המחוז אוריאול חואנקרס אמר כי ראחוי ובעלי בריתו "לא רק השעו את האוטונומיה, אלא גם את הדמוקרטיה".

ראשת עיריית ברצלונה, אדה קולאו המתנגדת לעצמאות החבל, תקפה את המהלך של מדריד. "זאת מתקפה חמורה על זכויותינו ועל החירות שלנו, כאן ובכל מקום", אמרה וקראה להפגנות מחאה.

(עדכון ראשון: 12:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully