וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירת ארה"ב באו"ם: איראן קשורה לכל איום במזרח התיכון

18.10.2017 / 18:56

היילי מתחה ביקורת חריפה נגד טהראן במהלך דיון במועצת הביטחון, שהתקיים אחרי שטראמפ החליט שלא לאשרר את הסכם הגרעין. "איראן מפרה את כל החלטות המועצה, לא נעלים עין"

צילום: רויטרס

(בווידאו: הנשיא טראמפ מכריז על שינוי מדיניות בסוגיית הגרעין האיראני)

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה הערב (רביעי) כי איראן קשורה לכל איום במזרח התיכון במהלך דברים תקיפים שנשאה בדיון במועצת הביטחון של האו"ם. זאת ימים לאחר נאומו של הנשיא דונלד טראמפ, שבו הציג מדיניות חדשה נגד טהראן וסירב לאשרר את הסכם הגרעין.

"זה זמן של הזדמנויות", ציינה השגרירה. "איראן מפרה את החלטות מועצות הביטחון. בכל שישה חודשים אנחנו מקבלים רשימה של חדשות רעות, אבל משום מה שומעים כאם רק את החדשות הטובות הנוגעות לחלקים שבהם ישנו ציות להסכם הגרעין. אימצנו גישה קצרת רואי שבוחנת רק את הטווח הקצר. איראן צריכה להישפט על מאמציה לערער את האזור, כל דבר אחר יהיה טיפשי".

לקריאה נוספת:
טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"
איראן פנתה לאו"ם: הסנקציות האמריקניות מפרות את הסכם הגרעין
טראמפ על הסכם הגרעין: "מבוכה לארצנו, נחתם מתוך חולשה"

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, 07 אפריל 2017. רויטרס
ביקורת חריפה נגד איראן. היילי באו"ם/רויטרס

היילי טענה בדיון כי המשטר האיראני ממשיך לציית באופן טכני להסכם ומפר אותו בדרכים אחרות. "אנחנו חייבים לעצור את המדיניות הזו", אמרה. "רשימת ההפרות ארוכה מכדי שאוכל למנות. החלטה 2231 מונעת את העברת הנשק מאיראן, אבל אנחנו רואים נשק איראני בכל האזור - מתימן לסוריה ולבנון".

היא הסבירה כיצד המשטר האיראני מספק תמיכה לחות'ים בתימן. "הדבר מהווה הפרה של החלטה 2216 המטילה אמברגו על החות'ים בתימן. למעשה, הם הפרו שתי החלטות בתימן אבל אף אחד במועצה לא אמר דבר".

השגירה הזכירה גם את הקשר ארוך השנים בין איראן לחיזבאללה. "החלטות האו"ם 1701 ו-1559, קראו לחיזבאללה להתפרק מנשקו, אבל הוא בונה ארסנל צבאי מנשק שאיראן מספקת", אמרה. "מנהיגי חיזבאללה מדברים בפתיחות על התמיכה שהם מקבלים מטהראן".

מזכ"ל חיזבאללה ציין 11 שנה לתום מלחמת לבנון ה-2; בנאומו התייחס למכל האמוניה ולעג לנשיא טראמפ. מערכת וואלה! NEWS
חיזבאללה מדבר בפתיחות על התמיכה האיראנית. מזכ"ל חיזבאללה נסראללה/מערכת וואלה! NEWS

"ישנן מתקפות סייבר של איראן נגד ישראל, ארצות הברית ומדינות אחרות", הוסיפה היילי. "הם כולאים יריבים פוליטיים, רודפים נוצרים ומיעוטים דתיים, מוציאים להורג הומואים ולסביות. הרשימה הזו אפילו לא כוללות את תכנית הטילים הבליסטיים שמשמעותם היא שתהיה לנו עוד קוריאה הצפונית בקרוב. אם זה לא טוב שקוריאה הצפונית עושה זאת, מדוע זה לא תקף לגבי איראן? ארצות הברית לא תעלים מכך עין".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על שינוי מדיניות כלפי איראן. רויטרס
הכריז על שינוי מדיניות בסוגיית הגרעין. טראמפ/רויטרס

במהלך הדיון שעסק ברובו בנושאים הבוערים במזרח התיכון נאם גם שגריר ישראל באו"ם דני דנון, שהתייחס אף הוא לסוגיית הגרעין. "באיראן היום, להט"בים נתלים על עמודים", אמר. "אם את ילדה בת תשע, ניתן לחתן אותך עם גבר מבוגר. עיתונאים נעצרים ללא זכות למשפט. מי שנשלח לכלא, עובר עינויים, הם חיים בימים אפלים. הם מפרים זכויות אדם. הם מכחישים את השואה".

"ישראל לא חולקת גבול עם איראן, מעולם לא הייתה לנו מחלקת טריטוריאלית", המשיך. "איראן שונאת את ישראל על בסיס אנטישמי. היא הבהירה שהיא מחפשת לפגוע בחפים מפשע, ולהוות איום לשלום ולביטחון. היא לא הסתירה את מטרתה למחוק את ישראל מהמפה. המשטר האיראני ניסה במשך שנים להגיע ליכולות גרעיניות. הסכם הגרעין לא מנטרל את היכולות הללו, אלא במקרה הטוב, דוחה את תכנית הגרעין. הוא מאפשר לנטר את רק האתרים שעליהם איראן הכריזה כאתרי גרעין. איראן היא זו שקובעת את השחקנים, את החוקים, ומנצחת שוב ושוב".

דני דנון במועצת הביטחון של האו"ם 20 באפריל 2017. UN Photo/Rick Bajornas, מערכת וואלה! NEWS
"איראן שונאת את ישראל על בסיס אנטישמי". דנון באו"ם/מערכת וואלה! NEWS, UN Photo/Rick Bajornas

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully