וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין רוצה משקל נגד לאיראן בסוריה - ומנסה לפייס את ישראל

18.10.2017 / 9:38

בזמן שמשטר אסד מתחזק, ישראל מתעקשת על הקווים האדומים שלה – ותקפה ערב ביקור שר ההגנה הרוסי, גם במחיר תגובה סורית. נשיא רוסיה מנווט בין האינטרסים של כל הגורמים האזוריים, ושומר על התיאום עם ישראל – גם כדי להעביר מסרים לאמריקנים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הביקור בארץ של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו התנהל תחת מעטה עמימות. למעט תדרוך קצר שקיים בכיר במשלחת הרוסית לכלי התקשורת ברוסית ופרסומים רשמיים דלים ביותר, לא התפרסמו הדלפות על תוכן השיחות הסגורות. ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר מול המצלמות על הקווים האדומים של מדינת ישראל ושר ההגנה הרוסי שעמד לצדו לא התייחס לכך על אף שהיה יכול.

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שיצא בהמשך היום (רביעי) לארצות הברית, קיים עם עמיתו שיחה בארבע עיניים ולאחר מכן פגישת עבודה מקצועית רבת משתתפים, שהוגדרה כטובה מאוד על ידי גורמים במערכת הביטחון.

רוסיה סובלת מלא מעט בעיות וחולשות, בין היתר כלכליות ומדיניות, אך יש לה הצלחות: בפן העובדתי, היא הצליחה מאז הלחימה שלה בסוריה לסכל טרור ברוסיה למעט מקרים בודדים. דעאש היה איום משמעותי על ביטחונה. היא גם הצליחה ללכד סביבה קואליציה ערבית נגד עמדת ארצות הברית מבלי לשבור כלים עם המערב. לזכותה היא רשמה הישגים והגשמת חלומות ישנים בדמות הקמת בסיסים על אדמת סוריה שמקנים לה חופש פעולה באזור. אך היא גם סובלת מלא מעט כאבי ראש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לא פגעה במטרה. סוללת SA-5/מערכת וואלה, צילום מסך

לא הכול ורוד בסוריה: צבא טורקיה נכנס לאידליב, עיר בצפון-מערב סוריה, במטרה למנוע את הקמת מדינת כורדיסטן הסורית. בטורקיה טוענים כי המהלך נעשה בתאום רוסי אך מקורות המצויים בפרטים טוענים כי הסוגיה מעוררת מתיחות עם רוסיה שרואה בכך ניסיונות השתלטות על שטחים ולא פעולות דחיקה של מתנגדי משטר אסד. גם האיראנים מייצרים בעיות עבור הרוסים. טהראן מובילה מהלך ברור מאוד לייצר פרוזדור יבשתי רצוף מאיראן, דרך עיראק לסוריה ולבנון באמצעות לחימה עיקשת של פעילי מליציות שיעיות.

באטיות ותחת מורכבות מדינית וצבאית מתעצבת סוריה המחודשת. משטר אסד מתחזק מיום ליום ולראייה צבא סוריה תקף את מטוסי חיל האוויר באמצעות טילי קרקע אוויר. צה"ל הגיב אחרי שעתיים בהשמדת מערכת בקרת האש של הסוללה. עוד מוקדם לקבוע אם זה היה צעד ישראלי נכון להגיב באופן הזה ואם יהיו לכך השלכות רוסיות-סוריות בעתיד אך יש במהלכים הללו להמחיש כי לא הכול בשליטת המעצמה הרוסית ואי הבנות ללא תאום עלולות להוביל להתנגשות.

כך למעשה האינטרסים הרוסיים מתערבבים עם האינטרסים של אסד, טורקיה, איראן, לבנון, ומדינות נוספות. לרוסים יש סימפטיה לישראל למרות שהם לא שותף אסטרטגי. פוטין הצהיר כי הוא ערב לביטחונה של ישראל אך זה לא מונע ממנו לנהל מערכת יחסים קרובה עם איראן, האויבת המרה של ישראל. פוטין רואה באיראנים "כוח חיובי שסייע להביס את דעאש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו. צילום: חיים צח / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ושר ההגנה הרוסי, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום: חיים צח / לע"מ

בפן העובדתי רוסיה לא נבהלה מהדרישה הישראלית לפירוז מוחלט של סוריה מאיראנים והציעה פשרה של פירוז במקומות מוגדרים קילומטרים מהגבול.

מנגנון התיאום בין צה"ל לצבא הרוסי עובד גם בזמן אמת ולא רק בדיעבד. ולמרות זאת לא בשביל זה הגיע שר ההגנה הרוסי. פוטין היה מאוד רוצה לראות משקל נגד איראן ושאר הכוחות שבוחשים בסוריה ולשם כך למרות היותו ראש מעצמה עולמית הוא צריך לעשות שתדלנות בישראל להטות יותר מאוזן לאינטרסים הישראלים. ניסיון ברור לשמר את מאזן הכוחות לטובתו.

מעבר לעובדה שישראל היא שחקן רב משמעות, עוצמתי ונחוש במזרח התיכון, מבין ויודע שר ההגנה הרוסי כשהוא מדבר בארבע עיניים לליברמן הוא בעצם מעביר גם מסרים ברורים אל הבית הלבן. שויגו שמע יותר מפעם אחת כי ישראל לא תוותר על תקיפות נגד הברחות אמצעי לחימה ללבנון והתבססות איראנית בסוריה כמו הקמת בסיסי טילים ועוד. יותר מזה הוא הבין כי הפשרה הרוסית על האופן שבו ההסדרה תראה תצטרך לעבור עיבוד נוסף לפני הכרעה בנושא.

הרוסים בהחלט רוצים לשמור על מנגנון תאום עם הצבא החזק ביותר במזרח התיכון כדי למנוע כאבי ראש מיותרים. המהלכים המדיניים והצבאיים שצה"ל ביצע בשנים האחרונות חיזקו את ההרתעה הישראלית באזור גם בעיני הרוסים אך אין זה אומר שרוסיה לא תחזק את אסד ושאיראן לא תתמוך בו ואולי גם בקרוב נראה את ארגוני המודיעין האירופאים זוחלים לעבר דמשק. ישראל עוד תעבור מבחנים. ההשפלה הסורית לא נעלמה אחרי שהתפוגג העשן מארבע הפצצות שהטיל חיל האוויר הישראלי 50 ק"מ מדמשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully