וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיל מעומק סוריה אל לבנון: המסר של אסד בתקיפת מטוס חיל האוויר

17.10.2017 / 0:33

סוריה כולה נערכת ליום שאחרי דאעש, ויותר מתמיד ערה לעליונות האווירית של ישראל בלבנון ולגבולות האדומים שהיא מנסה להציב סביב נוכחות איראן בסוריה. המבחן האמיתי של הרודן מדמשק יהיה בגיחה הבאה של חיל האוויר בשכנתו ממערב

צילום: לע"מ, עריכה: תום זואילי

צבא אסד החריף אתמול (שני) את הטון בהעברת המסרים שלו לישראל, ועבר משיגורים אלקטרוניים ש"ננעלים" על המטוסים לפני הירי - לירי טיל קרקע-אוויר מסוג SA-5 לאור יום, במהלך גיחת צילום ישראלית בשמי לבנון. המטוס אמנם לא נפגע, אך רמז יותר ברור מזה, לא היה יכול הנשיא בשאר אסד להעביר לישראל כדי להבהיר שכללי המשחק עומדים להשתנות לקראת היום שאחרי "המדינה האסלאמית" (דאעש).

בעולם שוקעת ההבנה כי הארגון הסוני מובס בהדרגה. מנהיגי הארגון יצאו לאחרונה בקריאה לפעילים ברחבי העולם שלא להצטרף ללחימה בסוריה ועיראק, אלא להוציא לפועל פיגועים במדינות המוצא. כך, המדינות באזור מריחות את "היום שאחרי", שבו יכריזו המעצמות על ניצחון, כל אחת באזור שעליו הטילה את מירב הפצצות - ובהתאמה יחלקו את מה שנשאר מסוריה לחלקים ואוספים של מרחבים.

ישראל מאיימת כבר כמה חודשים כי בכל מה שקשור להסדרה, יש לה קווים אדומים והיא תעמוד עליהם גם אם תידרש להשתמש בכוח. בירושלים דרשו פירוז של כל סוריה מפעילי חיזבאללה וממשמרות המהפכה האיראניים. רוסיה הציעה בתמורה פירוז של עשרות קילומטרים מהגבול ברמת הגולן.

לקריאה נוספת:
נתניהו על התקיפה בסוריה: "מי שמנסה לפגוע בנו, אנחנו פוגעים בו"
בתגובה לירי על מטוס חיל האוויר בלבנון: צה"ל הפציץ בסוריה
גורמים בסוריה: בתקיפה המיוחסת לישראל נפגע בסיס מל"טים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
פוטין ואסד בפגישה במוסקבה, בשנה שעברה/רויטרס, מרשת RT

בדרך לתכנון "היום שאחרי", האיראנים לא ממהרים לוותר על החלום - וגם לא חיזבאללה. אחרת, למה הקיזו את דמם של אלפי שיעים על אדמת סוריה? כבר בחודשים האחרונים ניתן לראות את ניצני השינוי בהתנהלות של בשאר אסד וצבאו כלפי צה"ל. אסד מנסה להעביר את המסר, גם בלי להתייחס ללחץ של חיזבאללה, לגיבוי של איראן ולקריצת העין הרוסית - שייתכן שמהווה גם מסר לארצות הברית. הציר הרדיקלי מנסה לפגוע בעליונות האווירית של חיל האוויר, בדגש על המרחב הלבנוני.

ישראל, בהמלצת הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הגיבה בתוך שעתיים, הטילה ארבע פצצות על רכיב משמעותי בסוללה שהוציא אותה מכלל שימוש, עדכנה בזמן אמת את הרוסים באמצעות מנגנון התאום והעבירה מסר כי אין לה כל כוונה לשנות את הפעילות השגרתית. כדי לחזק את ההרתעה, לקח דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אחריות פומבית על האירוע.

כעת, ברור מתמיד כי נחוץ תהליך יותר גדול ומשמעותי מאשר מנגנון תיאום רוסי-ישראלי. נדרשת הסדרה במרחב. לשם כך, שולח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את שר ההגנה שלו. ישראל לא מסתתרת מאחורי האמריקנים, ומנסה לנהל בעצמה את העמידה על הקווים האדומים; למה תתנגד בתוקף, ואיפה תסכים להתפשר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש כאן יותר הזדמנויות מאשר סיכונים: הדבר האחרון שרוסיה הייתה רוצה כעת היא מלחמה בין חיזבאללה לישראל. איראן נדחקה אל הקיר על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וכעת נמצאת במגננה, וחיזבאללה בוחן את הגבולות כדי לצבור נכסים והישגים בזמן שהיא מסתתרת מאחורי הרוסים. השאלה היא כמה סבלנות וגמישות יש לרוסיה, ומה באמת הקו האדום של ישראל שרוצה להרחיק בסיסים של חיזבאללה ואיראן בסוריה ולמנוע העברת אמצעי לחימה מדויקים ומתקדמים ללבנון.

המבחן יהיה גיחת הצילום הבאה. חיל האוויר יתעקש על השגרה ויתגבר את נוכחותו, ומנגד תיבחן מערכת העצבים של אסד: אם זו הייתה אי הבנה, וצבאו חשש שחיל האוויר מתכוון לתקוף מטרות בסוריה לאור יום - או שיש כאן כוונה לכפות כללים חדשים.

(עדכון ראשון: 20:50)

תומכי חיזבאללה מאזינים לנאום מוקלט של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בלבנון. 23 ביוני 2017. רויטרס
בוחן את הגבולות. נאום של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, ביוני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully