וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנגוריה הציבורית נגד איזוק אסירים בבתי המשפט: "משפיל ומנוגד לחוק"

17.10.2017 / 7:37

הסנגור הציבורי הארצי ביקש את עזרתה של נשיאת העליון היוצאת נאור בהפסקת כבילתם באזיקים של אסירים ועצירים באולמות בתי המשפט, שמהווה לדבריו "פגיעה חמורה בכבוד האדם". שב"ס: "מקפידים על כבודם של העצורים"

חשוד בסחיטת בנק יהב בבית המשפט השלום בראשון לציון, 20 באוגוסט 2017. מאצ'י הוף
"תופעה של כבילה גורפת בניגוד לחוק". חשוד בבית המשפט/מאצ'י הוף

הסנגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר פנה בשבועות האחרונים לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, וביקש את עזרתה כדי להפסיק את כבילתם באזיקים של אסירים ועצירים בבתי המשפט. "אני פונה אליך בבקשה שתתערבי בעניין שיש בו פגיעה חמורה בכבוד האדם, ואשר מתרחש מדי יום בעשרות אולמות בית משפט ברחבי הארץ", כתב ספיר לנאור. "מדובר בתופעה של כבילה גורפת של עצירים ואסירים באולמות בתי המשפט, בניגוד להוראות החוק", הוסיף.

לוואלה! NEWS נודע כי נאור הורתה להעביר את המכתב, שתוכנו מפורסם כאן לראשונה, לכל נשיאי בתי המשפט בארץ.
ספיר כתב כי מהמידע הקיים בידי הסנגוריה עולה שכאשר שב"ס מוביל עצורים לדיונים בבתי המשפט, "באופן כמעט קבוע, רגלי העצורים נותרות כבולות לאורך הדיון. כאשר המשטרה היא שמובילה את העצור. הכבילה עלולה להיות גורפת אף יותר ונצפו מקרים שבהם אזיקי הידיים אינם מוסרים, והדבר נשקל רק בעקבות בקשה של הסנגור".

יואב ספיר. גדעון צנטנר
"פעולה פוגענית ומשפילה". ספיר/גדעון צנטנר

החוק בנושא, ממשיך ספיר, קובע כי "כבילת אסירים בבתי משפט אמורה להיות החריג, ולא הכלל. כאמור, לא זו תמונת המצב במציאות. נוכח המימד המשפיל במיוחד הנלווה למעשה הכבילה בפומבי, ביקש המחוקק לצמצמו למקרים החריגים וההכרחיים בלבד". בניגוד לדבריו של ספיר, בשב"ס טוענים כי האזורים שבהם ממתינים העצורים בבית המשפט, וכן המתחם שמוקצה להם באולם, אינם מוגדרים מקום ציבורי. עם זאת, ספיר טוען כי "אף במקרים בהם איזוק הרגליים אינו נראה לציבור, מדובר בפעולה פוגענית ומשפילה, אשר פוגעת במתדיין ובתחושתו כי הוא זוכה ליחס ראוי מצדו של בית המשפט".

בסיום המכתב פנה ספיר לנאור וכתב כי "לאור האמור, אודה לך מאוד אם תפעלי להבטיח כי הוראות החוק יקוימו. נראה כי מן הראוי להנחות את השופטים בערכאות השונות להקפיד ולוודא שעצורים ואסירים היושבים באולמם הותרו מכבליהם, לרבות כבלי רגליהם, למעט במקרים חריגים".

כבילת עצירים במקומות ציבוריים אינה בעיה חדשה. לדברי ספיר, כבר בחודש יולי 2015 התקיים במשרד המשפטים דיון בנושא, בהשתתפות נציגים מהנהלת בתי המשפט, הסנגוריה הציבורית, שב"ס והמשרד לביטחון הפנים – אך הוא לא הביא לשיפור המצב. הנושא עלה גם בדוח של הסנגוריה הציבורית לשנת 2016, שבחן את תנאי המעצר והמאסר בישראל. בדוח נמצא כי בשמונה מתקני מעצר בבתי משפט שנבדקו נמצאו ליקויים בתחום הכבילה במקומות ציבוריים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
השופטת מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון. כנס לציון 20 שנה לסניגוריה הציבורית. תל אביב 7 ביוני 2016. יותם רונן
הורתה להעביר את המכתב לכל נשיאי בתי המשפט בארץ. נאור/יותם רונן

משב"ס נמסר בתגובה כי "כבילת הידיים מוסרת באולם בית המשפט, והסרת כבילת הרגליים נתונה לשיקול דעת. בכל מקרה רגלי העצור מוסתרות בתוך האולם על ידי דופן המתחם בו הוא יושב. כך נוצר איזון בין שיקולי הביטחון לבין שמירה על כבוד העצור".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "ככלל, הובלת עצורים או כלואים לדיונים בבתי המשפט נעשית על ידי שב"ס, למעט מקרים חריגים שבהם הליווי מתבצע על ידי שוטר. במקרים אלה משטרת ישראל מקפידה על זכויותיהם וכבודם של עצורים ופועלת בהתאם להוראות החוק והנהלים הרלוונטיים, הן במהלך המשמורת עליהם והן במהלך ליוויים לדיונים. בהתאם לנהלים, כבילת עצורים באולם בית המשפט מתבצעת במקרים מיוחדים, בין היתר, כאשר העצור חשוד בביצוע פשע חמור או קיים חשש שיברח או ינהג באלימות. משטרת ישראל תמשיך להקפיד על הוראות החוק והנהלים וכל חריגה מהאמור תיבדק ותטופל בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully