וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד האיסור על חקירת ראש ממשלה מכהן: בליכוד מקדמים הגבלת כהונות

16.10.2017 / 19:30

במפלגת השלטון שוקלים להוסיף לחוק השנוי במחלוקת סעיף שיגביל את ראשי הממשלה לשתי קדנציות או לשמונה שנים. זאת במטרה לרצות את יתר חברי הקואליציה. יו"ר סיעת כולנו: "גורמים בליכוד עסוקים בפגיעה בשלטון החוק"

עריכה: תום זואילי

(בווידאו: יאיר לפיד בכנס תומכים בתל אביב, הערב)

בליכוד שוקלים להוסיף להצעת החוק האוסרת על חקירת ראש ממשלה מכהן, סעיף שיגביל את הכהונה לשתי קדנציות או לשמונה שנים. המהלך מגיע בניסיון לרצות חלק מחברי הקואליציה המתנגדים להצעה, שתגיע בשבוע הבא לוועדת השרים לענייני חקיקה. מאחר שגורמים בקואליציה מסתייגים ממנה, ייתכן שההצבעה תדחה.

יו"ר סיעת כולנו, חבר הכנסת רועי פולקמן, מתח ביקורת על ההצעה בשיחה עם וואלה! NEWS אף שהצהיר כי סיעתו לא גיבשה עמדה סופית אם בכוונתה לתמוך בה או להתנגד לה. לדבריו, "הציבור לא עומד בקצב החקיקה של גורמים בליכוד שעסוקים כל היום בפגיעה בשלטון החוק. הגיע הזמן לעבוד בשביל הציבור ולסיים רפורמות כמו בחינוך, בריאות, רווחה ודיור".

לקריאה נוספת:
חוזרים לחקירות: במשטרה נערכים לגל מעצרים נוסף בפרשת הצוללות
לחזק את חשד השוחד נגד נתניהו: מאחורי חקירתו באזהרה של מילצ'ן
עוד עצור בכוורת של נתניהו: חקירת הצוללות מתקרבת לראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. רויטרס, רויטרס
ההצעה קובעת כי לא יהיה ניתן לחקור רה"מ מכהן בגין עבירות קלות. נתניהו/רויטרס, רויטרס

בתגובה לדברים של פולקמן, אמר אמסלם כי הוא מציע לחברי סיעת כולנו "לא להעניק עצות לליכוד". לדבריו, "אנחנו עושים רפורמות קצת יותר מהם. בכל שיגעון כמו בחוק דירה שלישית ובמחיר למשתכן. הדמוקרטיה משוועת לחוק כזה. צריך להפסיק את הטירוף הזה שאין לו אח ורע בכל העולם. הציבור בוחר ראש ממשלה כדי שינהל את המדינה ולא כדי שיחקרו אותו. 20 שנה חוקרים פה את כל ראשי הממשלה, אז שבכולנו לא יטיפו לנו מוסר כדי לגנוב כמה קולות נוספים של מתייפיפים שזה מעניין אותם", אמר.

הצעת החוק שיזם ח"כ דודי אמסלם מהליכוד מבקשת לקבוע כי לא ניתן יהיה לחקור ראש ממשלה מכהן בעבירות קלות שהעונש עליהן הוא עד שישה חודשי מאסר. חקירות על עבירות מין, אלימות, סמים וביטחון ייחקרו גם בתקופת כהונתו של ראש הממשלה.

נוסח ההצעה קובע כי תחול רק מהקדנציה הבאה, ולא על חקירות שכבר החלו, כך שזו לא צפויה לפטור את ראש הממשלה בנימין נתניהו מהחקירות המתנהלות נגדו. ואולם, אם לאחר חקיקת החוק ייפתחו חקירות נוספות נגד ראש הממשלה, החוק יחול עליהן.

דודי אמסלם. עומר מירון
"שלא יטיפו לנו מוסר". אמסלם/עומר מירון

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר הערב בכנס פעילים בתל אביב כי
מפלגתו מקדמת גם היא חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. "ראש ממשלה בחקירות, מנסה להעביר חוק שאסור לחקור ראש ממשלה. הוא רוצה חוק אחד לכולם, וחוק אחר במיוחד בשבילו. אין בישראל משטר מלוכני אדוני. חוק אחד לכולם", אמר לפיד.

"בגלל זה הדבר הראשון שנעשה, בשבוע הבא, כשהכנסת תחזור לעבוד, זה להניח הצעת חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות", הוסיף

יאיר לפיד בכנס הפוליטי של מפלגת "יש עתיד", גני התערוכה. ראובן קסטרו
לפיד, הערב/ראובן קסטרו

בחודש ינואר דחתה ועדת השרים את הדיון עד להשגת תיאום בין מרכיבי הקואליציה. זאת לאחר ששרת המשפטים איילת שקד הודיעה כי היא מבקשת לקדם הצעת חוק ממשלתית בנושא, ובנוסף, להגביל כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים, ולקבוע לצד זאת כי לא תתאפשר הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן בגין עבירות מסוג חטא ועוון, שהעונש עליהן הוא עד שלוש שנות מאסר, בין היתר כמו עבירות מרמה והפרת אמונים.

עד היום לא התקיים דיון משמעותי בין מרכיבי הקואליציה על הצעת החוק, וגורמים בקואליציה מעריכים כי ההצבעה עליה בוועדת השרים תדחה פעם נוספת, בעיקר לאור הסתייגותה של סיעת כולנו. האחרונה, כאמור לא הביעה את עמדתה סופית, אך פולקמן עצמו אמר לפני כשנה כי הוא "לא אוהב סוג חקיקה כזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully