וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באוסטריה: השמרנים ניצחו; הימין הקיצוני התחזק

על פי התוצאות הלא סופיות, שר החוץ קורץ, בן 31 בלבד, יהיה המנהיג הצעיר בעולם אחרי קמפיין שהתמקד בסוגיית ההגירה. מפלגת החירות, שעשויה להצטרף לממשלתו, עשויה לסיים במקום השני על חשבון הסוציאל-דמוקרטים, שיאבדו את ההנהגה. קורץ: "תוצאה היסטורית"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש ויוסי אלטר

המפלגה השמרנית באוסטריה תהיה הגדולה ביותר בפרלמנט ומנהיגה הצעיר סבסטיאן קורץ בדרכו להיות הקנצלר הבא – כך עולה מתוצאות חלקיות שפורסמו הלילה (שני) לאחר הבחירות שהתקיימו אתמול. עם זאת, לשר החוץ בן ה-31, שיהיה למנהיג הצעיר ביותר בעולם, לא יהיו די מושבים כדי להקים ממשלה לבדו והוא עשוי לחבור אל מפלגת הימין הקיצוני, שהתחזקה אף היא.

לפי התוצאות הלא סופיות, שאינן כוללות את קולות הבוחרים בדואר, מפלגת העם השמרנית (OVP) גרפה 31.6% מקולות הבוחרים. הסוציאל-דמוקרטים, שהיו עמה בקואליציה האחרונה תחת הנהגת כריסטיאן קרן, קיבלו רק 26.9% כשמפלגת החירות (FPO) נמצאת במקום השלישי, עם 26% מקולות הבוחרים. לפי מדגם שונה, היתרון של הסוציאל-דמוקרטים על פני הימין הקיצוני הוא רק 0.5%.

כ-6.4 מיליון אזרחים היו בעלי זכות הצבעה ל-183 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, המועצה הלאומית (נסיונלראט), שמחזיק ביותר סמכויות מאשר הבית העליון, המועצה הפדרלית (בונדסראט). אחוז המצביעים הסופי טרם פורסם.

עוד בוואלה! NEWS:
הקנצלר הבא של אוסטריה: "ילד הפלא" שסוחף את מצביעי הימין הקיצוני
שנה וחצי מאחורי הסורגים: קובי פרץ נכנס לכלא מעשיהו
בקואליציה שוקלים לסגור את תאגיד השידור הציבורי: "רייטינג של אחוז וחצי"

מנהיג השמרנים באוסטריה סבסטיאן קורץ בעצרת תמיכה בווינה אחרי הבחירות, 15 באוקטובר 2017. רויטרס
הקנצלר הבא של אוסטריה. קורץ, הלילה/רויטרס

הבחירות לפרלמנט הוקדמו לאחר קריסת הקואליציה בין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית למפלגה השמרנית לאחר ניצחונו של קורץ בפריימריז במאי. הוא הוביל קמפיין ששילב מסרים דומים לאלו של הימין הקיצוני, ושתי מפלגות הימין הגדילו את כוחן מהבחירות הקודמות ב-2013, ברקע משבר הפליטים, שהטה משמעותית את דעת הקהל במדינה המרכזת אירופית ובמדינות אחרות ביבשת אל הימין.

"אני באמת המום", אמר קורץ לתומכיו בעצרת ניצחון אחרי סגירת הקלפיות. "הפכנו את הבלתי-אפשרי לאפשרי. תודה רבה לכם על מחויבויותיכם ועל ההצלחה ההיסטורית הזאת". הוא סירב לחשוף את תכניותיו העתידיות, ולא חשף איזו ממשלה הוא מעדיף. קורץ ביקש להמתין לתוצאות ההצבעה בדואר, שיקבעו את המקום השני. רוב הקולות הללו ייספרו היום.

הקנצלר המיועד אמר כי הוא מעוניין לדבר עם כל המפלגות הפרלמנט וכי הוא אינו שולל את הקמתה של ממשלת מיעוט. השמרנים והסוציאל-דמוקרטים אמרו במהלך קמפיין הבחירות כי לא יחזרו על תסריט "הקואליציה הגדולה", שאפיינה את הפוליטיקה המקומית בעשור האחרון. ואולם, קורץ התרכך ורמז כי החלפת מנהיג מפלגת המרכז-שמאל, שיועצו הישראלי לשעבר טל זילברשטיין היה אחראי לקמפיין הכפשה נגדו, תאפשר חבירה מחודשת.

עם זאת, קרן אמר כי הוא מתכוון להישאר בתפקידו כראש המפלגה. "אמרתי שאשאר בפוליטיקה למשך עשר שנים ונותרו לי עוד תשע", אמר לרשת השידור ORF.

עוד באותו נושא

בדרך לניצחון סוחף של הימין: אוסטריה בוחרת פרלמנט חדש

לכתבה המלאה
מנהיג הימין הקיצוני של אוסטריה היינץ כריסטיאן שטראכה בעצרת בווינה אחרי הבחירות, 15 באוקטובר 2017. רויטרס
היו קרובים להישג השיא. מנהיג הימין הקיצוני שטראכה, אמש/רויטרס

מפלגת החירות הייתה קרובה להישג השיא שלה ב-1999, אז גרפה 26.9% מקולות הבוחרים, אך עדיין יש לה סיכוי טוב להיכנס לממשלה בפעם הראשונה אחרי יותר מעשור. מנהיג המפלגה, היינץ-כריסטיאן שטראכה, שהאשים את קורץ בגניבת רעיונות המפלגה במהלך קמפיין הבחירות, סירב אף הוא לומר מי הפרטנר המועדף עליו.

"הכול אפשרי", הוא אמר ל-ORF. "אנחנו מורצים מההצלחה הגדולה הזו ודבר אחד ברור – כמעט 60% הצביעו למבצע שלנו". מפלגת החירות מתנגדת להגירה ולאסלאם, בדומה למפגלת החזית הלאומית מצרפת, אך היא פחות אירוסקפטית והיא נסוגה מתמיכתה בהחלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, ובמקום זאת היא קוראת לבריסל להעביר סמכויות גדולות יותר בחזרה למדינות החברות.

קנצלר אוסטריה כריסטיאן קרן 15.10.17. רויטרס, רויטרס
מסרב לפרוש. הקנצלר היוצא קרן/רויטרס, רויטרס

הבחירות התמקדו בעיקר בסוגיית ההגירה, אחרי שהמדינה בת 8.7 מיליון התושבים קלטה עשרות אלפי פליטים ב-2015, אחרי שגרמניה פתחה את שעריה. האסטרטגיה של קורץ להתמקד בסוגיה זו השתלמה, על אף הצמיחה הכלכלית והצניחה בשיעורי האבטלה. קרן תיאר את קורץ, שהבטיח לשנות את הפוליטיקה, כמועמד העשירים.

קורץ, שכונה "ילד פלא", הושווה בחודשים האחרונים למנהיגיה הצעירים של צרפת ושל קנדה, עמנואל מקרון וג'סטין טרודו. בדומה למקרון, גם קורץ ביסס את המפלגה סביבו, כשכינה את המפלגה השמרנית – שנמצאת בממשלה ביותר מ-30 השנה האחרונות – כ"מפלגת העם החדשה" ושינה גם את הצבע המפלגה, משחור לטורקיז.

(עדכון ראשון: 18:18)

תומכי מפלגת החופש הימנית-קיצונית (FPOe) מגיבים לאחר סקרים ראשונים בבחירות הכלליות בווינה 15 באוקטוסר 2017. רויטרס
פעילי מפלגת החירות חוגגים את ההישג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully